Avatar billede stone Forsker
28. april 2011 - 22:36 Der er 6 kommentarer og
4 løsninger

Delphi Interprise på Win xp (64) bit

jeg ville lige høre jer eksperter om det er muligtt at jeg kan installere min Delphi Interprise på en XP (64 bit) version af Windows...

Grunden er at jeg vil kunne gøre brug af en større ram konfiguration da xp 32 bit kun kan se ca. 3 GB ram til forskel for 64 bit versionen som kan addressere op til 6 GB.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. april 2011 - 22:54 #1
Normalt virker 32 bit apps paa 64 bit Windows.

Saa der er stor sandsynlighed for at det virker.
Avatar billede stone Forsker
29. april 2011 - 07:41 #2
ok... smid lige et svar...
Avatar billede hrc Mester
29. april 2011 - 08:30 #3
Men Delphi kan ikke adressere højere af den grund. Der må du vente på den næste version af Delphi (som du måske kan betateste).

Hvad med at rykke op på en Win7 64-bit? Min kollega har prøvet XP 64-bit og siger det er noget l...!
Avatar billede martinlind Nybegynder
29. april 2011 - 11:55 #4
alt 64 bit giver ikke andet en problemmer, der er ikke rigtig understøttelse fra apps.

Hvis du vil lave 64 bit "Delphi" kode, så hent Lasaryz-pascal ( free Pascal ) den builder til 64 bit og en hel masse andet... og så er den gratis og delphi compatible
Avatar billede stone Forsker
29. april 2011 - 18:29 #5
#3

Adresseringen var heller ikke tænk for delphi men generelt, hvad der var mere interessant er om Delphi Interprise kunne køres på en win xp (64 bit) version og det mener arne_v ikke burde være et problem.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2011 - 18:52 #6
Nu bliver der altsaa rodet rundt i mange ting.

32 bit Windows:
  - kan bruge ca 3-3.5 GB RAM (desktop udgaver af Windows - server udgaver kan med brug af PAE udnytte mere, det praecise tal afhaenger af hvad PCI og PCIe der er puttet i maskinen)
  - hvert program kan bruge 2 GB virtuelt hukommelse (3 GB hvis Windows er startet med den option og app understoetter det)

64 bit Windows:
  - kan bruge rigtigt mange GB RAM (antal afhaenger af hvilken Windows version det er)
  - hvert 64 bit program kan bruge rigtigt mange GB virtuel hukommelse (antal afhaenger af hvilken Windows version det er)
  - hvert 32 bit program kan bruge 2 GB virtuelt hukommelse (4 GB hvis app understoetter det)

Saa brug af 64 bit Windows vil understoette mere RAM og selvom Delphi stadig kun vil bruge 2 GB virtuel hukommelse (jeg tvivler lidt paa at Delphi er large adresss space aware), saa viL Delphi stadig have nytte af de ekstra RAM, fordi andre programmer vil kunne bruge RAM og Windows selv vil kunne bruge RAM til cache.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2011 - 18:55 #7
Med hensyn til 32 vs 64 bit saa er 32 bit en dead end.

Windows 2008 R2 eksisterer kun i 64 bit udgave.

Og paa et tidspunkt ryger 32 bit support ogsaa for desktop Windows (saa vidt vides vil Windows 8 dog stadig komme i 32 bit udgave).
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2011 - 18:57 #8
XP 64 bit (som i virkeligheden er en Windows 2003 i desktop dress) er en lidt halvgammel sag som aldrig blev ret udbredt.

XP 32 bit -> 7 64 bit virker som den logiske udvikling.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. april 2011 - 19:00 #9
Og som sagt - som hovedregel virker 32 bit apps fint paa 64 bit Windows.

Jeg ved ikke med Delphi.

Men:

http://stackoverflow.com/questions/1448785/delphi-issues-on-windows-7-x64
http://weblog.hansotten.com/?p=833
http://www.desiderata.com.au/blog/?page_id=274

siger at diverse Delphi versioner faktisk koerer paa Windows 64 bit.
Avatar billede hrc Mester
29. april 2011 - 22:24 #10
For ikke at forurene min Win 7 64Bit med gamle versioner af Delphi har jeg dem kørende på virtuelle XP-installationer (som kan downloades fra MS' sider.

Jeg har derfor ikke prøvet gamle versioner på min 64'bitter men det fungerer også helt fint med den virtuelle løsning (fordi jeg har nok ram, dvs. 6Gb). Outputtet fra Delphierne virker fint både hos os og hos kunderne.