Avatar billede peerloekke Nybegynder
01. maj 2011 - 17:54 Der er 20 kommentarer

Ekstern harddisk indlæsnings problem

Jeg har en ekstern harddisk fra iomega på 2TB, men når jeg prøver at gå ind på den via Denne computer på min windows XP computer for jeg medelelsen: "Denne disk er ikke formateret endnu". Jeg har været inde på den før, men efter at jeg har tabt den på gulvet har den ikke virket.

har en masse film på den som jeg har optaget på ferier osv. så det vil pine mig at formatere den, er der nogen der har en ide til hvordan jeg løser problemet?
Avatar billede conz Juniormester
01. maj 2011 - 18:23 #1
Det lyder godt nok ikke godt.
Laver harddisken nogen underlige lyde, efter at den er blevet tabt?

Du kunne evt. prøve at smide den i en anden maskine, måske endda en ikke-Windows-maskine, og se om du kan læse den der.
Men det er ikke sikkert.
Avatar billede inferno89 Nybegynder
01. maj 2011 - 18:33 #2
hvis du vil have filerne ud af din disk så formater den med ekspress formatering, og brug getdatabackNTFS eller getdatabackFAT som kan hive dine ting ud efter du har formateret dem,
men det kræver at du ved hvilket filsystem den var sat til før du tabte den (højst sansynligt NTFS)

ellers kan du jo prøve at køre en fejlsøgning
højreklik på drevet (hvis det da er der)
egenskaber -> funktioner -> Status for fejlsøgning -> "undersøg nu" og tjek "ret fejl i filsystemet" og "Søg efter/genopret beskadige sektorer"

håber det hjælper.
hvis du vil tjekke om din harddisk er gået i stykker ved at du tabte den så kan du hente HDtune på google og køre en error scan, som tjekker for bad sectors
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2011 - 19:10 #3
"efter at jeg har tabt den på gulvet har den ikke virket."
Den sandsynligvis mekanisk skadet. Når og hvis den starter op, hører du en mekanisk kliklyd. Dedt betyder, at kun et firma som er ekspert i at redde data, kan klare det problem. Og det er desvære særdeles dyrt.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2011 - 19:26 #4
Avatar billede conz Juniormester
01. maj 2011 - 19:31 #5
Hvis den lyder sådan der, så er det nok ikke det store at gøre. Desværre.
Der er selvfølgelig firmaer der kan gendanne data fra ødelagte HDD's, men det koster i hvert fald 5k.
01. maj 2011 - 19:57 #6
Avatar billede peerloekke Nybegynder
03. maj 2011 - 11:02 #7
Da jeg tabte den var der en motor error hvor motoren ikke gad køre rundt, men det er fixet, og det er ikke en klikke lyd på læseren.
den lyder faktisk helt normalt, men takker for svarene jeg vil lige prøve nogen af tingene af før jeg vender tilbage
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 12:08 #8
Hvordan har du konstateret at motoren er fixet? Trækker den i det hele taget skiverne rundt. Det er jo ikke nogen solid støvsuger motor, og jeg har svært ved at tro at den nu er i orden.
Avatar billede peerloekke Nybegynder
03. maj 2011 - 17:38 #9
1. gang efter at jeg havde fixet motoren kunne jeg igen bruge min harddisk, men siden ikke desuden kan jeg høre at den køre rundt
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 17:45 #10
At disken køre viser ikke hvordan den kører. En HDD er ekstrem sårbar, og jeg tror den har taget skadet ved faldet.
Avatar billede peerloekke Nybegynder
03. maj 2011 - 17:57 #11
Testede lige det der HDtune, fik en fejlmeddelelse der hedder:
"Read Error"
"Test aborted"
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 18:04 #12
Ja det er desværre ikke forbavsende.
Avatar billede peerloekke Nybegynder
03. maj 2011 - 19:30 #13
for at gi jer et bedre indblik i mit problem optog jeg det lige

http://www.youtube.com/watch?v=-PWRNNN_q8A
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 20:15 #14
Flot optagelse:) Du kan jo prøve med et recovery program. getdataback skulle være noget af det bedste, men det er ikke gratis. Men måske kan Pandora gøre det? http://www.pandorarecovery.com/download/
Avatar billede peerloekke Nybegynder
05. maj 2011 - 18:18 #15
det prøver jeg
Avatar billede peerloekke Nybegynder
05. maj 2011 - 18:27 #16
testede lige det der pandora, da jeg så skulle til at vælge en harddisk skrev den ved min ekstern, at Drives that do not host a supported file system are gray and can not be sellected.

skal jeg prøve at formatere min harddisk og prøve derfra, kan ikke lide tanken, men det er måske den eneste udvej.
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2011 - 13:03 #17
Jeg formoder du ikke er kommet længere, uanset om du har formateret eller ej. Intet supported file system betyder nok, at disken slet ikke kan læses, fordi den blev skadet da du tabte den.
Avatar billede peerloekke Nybegynder
09. maj 2011 - 14:10 #18
Du har ret, jeg er ikke kommet længere. Er det muligt at reparere en skadet harddisk der ikke kan læses?...
Avatar billede Slettet bruger
09. maj 2011 - 14:36 #19
Mej den skal gøres læsebar. Det kan ofte lade sig gøre, men ikke privat. Det er en proces som er meget krævende og som udføres af firmaer med det som speciale. Det er af samme grund meget kostbart,mange tusinde kroner.
http://www.diskhelp.dk/OmDatarecovery.htm
eller:http://www.ibas.dk/ontrack-datarecovery/harddisk-recovery.html
Avatar billede Slettet bruger
11. maj 2011 - 20:01 #20
Nu er det 11 maj og der sker vist ikke mere her. Dropper overvågning.