Avatar billede Ph1re Nybegynder
03. maj 2011 - 18:14 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Skrattende diskant?!

Hej Eksperter!

Nu skal I bare høre! ;)

Jeg har et par utroligt gamle gulvhøjtalere fra Eltax, som jeg nu havde en idé om, at smække et par hjul på, og hive med til Roskilde Festival!

Højtalerne har altid (Efter min mening), haft utroligt god lyd, men efter jeg fik dem sat til min autoradio, er de begyndt at drille mig. Og meget!

Hvis jeg har indstillingerne på autoradioen helt standard, kan jeg skrue op til lige omkring halvvejs, før min diskant begynder at skratte helt uudholdeligt. Hvis bassen vel at mærke er tilstede.
Hvis jeg derimod skruer helt ned for bassen på min radio, kan jeg skrue helt op, uden noget skrat fra diskanten. Mine basenheder lyder præcist som de skal, også ved ekstremt høj bas.

Hvordan kan det være? Og hvad kan jeg gøre, for at fikse det?
Har tænkt på, om det kunne løse det, simpelthen bare at købe en ny diskantenhed?

Det her er min opsætning:
En enkelt Eltax Symphony 7 højtaler:
4-8ohm
Sony CDX-L350 autoradio med indbygget 4*45W forstærker
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 18:22 #1
Prøv lige at tjekke hvad højtaleren skal have af Ohm og hvad din "auto" kan leverer
Avatar billede tubber Juniormester
03. maj 2011 - 18:25 #2
Tror også du skal chekke hvor mange watt din Auto Radio kan levere og hvor mange højtalerne trækker, kunne lyde som om højtalerne trækker meget mere end din radio kan levere når bassen er med
Avatar billede Ph1re Nybegynder
03. maj 2011 - 18:40 #3
Der står 4-8 ohm bagpå højtaleren, men jeg ved sgu desværre ikke med autoradioen.. Hvad er standard for sådan en?

Der står bagpå højtaleren at sinuspower er 150watt , mens min bilradio smider 45watt i dens retning (Indbygget 4*45W amp)..

Kan det forklare, at jeg kan skrue helt op uden bas, og halvt op med bas, mens lyden stadig lyder perfekt?
Avatar billede tubber Juniormester
03. maj 2011 - 18:42 #4
Ja det kan det
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 18:48 #5
Ja den kan slet ikke trække din højtaler og delfiltret bliver forvirret. Der skal en Effektforstærker på. Ellers brænder du dine transistorer af på din "Auto"
Avatar billede Ph1re Nybegynder
03. maj 2011 - 18:57 #6
Hvis du er et hundrede procent sikker på, at det vil løse mit problem, må du meget gerne smide et svar, så du kan få nogle point.

Jeg tror, jeg smutter ud og finder nogle nye enheder så.. ;)
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 19:07 #7
Ja ned til THansen og spørg dem
Avatar billede Slettet bruger
03. maj 2011 - 20:52 #8
Takker.

"sinuspower er 150watt"  betyder Max peak i et kortere tidsrum, så lad nu være med at købe en effektforstærker over 100W ellers brænder du bare dine højtaler af.
Avatar billede tubber Juniormester
03. maj 2011 - 22:31 #9
Det var så lidt, var da glad for at kunne komme med det rigtige svar...