Avatar billede clemmedk Praktikant
07. maj 2011 - 20:34 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Tabeller rykker sig...

Hey
Er lige begyndt at bruge Dremweaver - og er så stødt på en del problemer - største problem pt er følgende:

Har oprettet en hjemmeside i tabeller - og så længe der kun er tekst i tabellerne fungerer de fint - men lige så snart jeg sætter et billede ind i en af de "indre" tabeller så rykker hovedtabellen sig i skærmbilledet lidt til venstre...!

Billederne jeg sætter ind er ikke for store i forhold til de mål jeg har sat for de enkelte tabeller...

Nogen der har et kvalificeret bud på, hvad der går galt??
Avatar billede clemmedk Praktikant
07. maj 2011 - 20:36 #1
Kan man evt. fastgøre hovedtabellen til midten, så den ikke har mulighed for at rykke frem og tilbage som den har lyst til...??
Avatar billede sifuentes Nybegynder
07. maj 2011 - 23:24 #2
rowspan/colspan
Avatar billede clemmedk Praktikant
08. maj 2011 - 19:36 #3
Hey
Jeg er ikke helt med - er det noget du vil uddybe??
Avatar billede sifuentes Nybegynder
08. maj 2011 - 23:55 #4
Det er en god ide at sætte sig ind i grundlæggende HTML. En editor (som Dreamveawer) kan lavet et helvedes godt arbejde, men hvis man ikke selv mestre den grundlæggende HTML kode er det næsten umuligt at luge ud i Dreamveawers luner og begrænsninger.

I mine øjne er en editor god til at lave en skabelon som man så kan arbejde videre med i en god native txt editor (NotePad++ m.m.fl.).
Avatar billede sifuentes Nybegynder
08. maj 2011 - 23:58 #5
Og du må jo heller ikke tro at bare fordi et layout ser skide godt ud i en browser, så ser det også skide godt ud i alle andre browsere.
Avatar billede clemmedk Praktikant
09. maj 2011 - 19:13 #6
Tja, jeg er godt klar over at udseendet kan skifte i de forskellige browsere (har tidligere fundet ud af at tabeller er det "sikreste" at kode i mht. ensartet udseende) - jeg er også godt klar over at Dreamweaver laver "for meget" kode - har kodet i HTML i notepad/Stone's (faktisk en hel del sider...) engang for mange år siden - men har haft en pause på 7 år og har derfor glemt stort set alt!! - og ville så lave en "let" løsning mht. designet - troede blot at Dreamweaver efterhånden var udviklet til at kunne klare "simple" sider.

Men somehow - jeg kan ikke se hvordan colspan/rowspan skulle være løsningen på mit problem...
Avatar billede sifuentes Nybegynder
09. maj 2011 - 20:39 #7
Da du ikke har gjort præcist rede for dit indhold og formateringen, var det bare et gæt. Der er jo et utal af håndtag at skrue på i en tabel, alle kan skubbe og pintche i diverse retninger. Men faktisk er mange sider gået bort fra at benytte tabeller, men er i stedet gået over til layers/div, da disse løsner layoutet, og kan tilpasses brugerens skærm uden at skulle være afhængig af at kende brugerens fysiske layout ved hjælp af diverse javascripts som med tiden mister deres validitet, og nye skærme komme til. Check f.eks. din side ud på en smartphone eller en tabletPC, den vil højst sandsynlig ikke efterlade et godt indtryk, i hvertfald ikke det indtryk som var hensigten.
Avatar billede clemmedk Praktikant
10. maj 2011 - 20:46 #8
tak for gættet så :o) Er layers blevet mere stabile?? - kan huske at jeg startede ud med at bruge det for de der 7 år siden - og der kunne hverken den ene eller anden browser vise dem på den rigtige måde - hvorefter jeg gik over til tabeller (og det er så derfor at jeg er startet her igen!!) men det kunne være jeg skulle lave det hele om til layers/div i stedet for.
- og jo udseendet ser fint nok ud på fx Iphone ;o)

Jeg er ikke blevet meget klogere på mit spørgsmål - meeen som tak for hjælpen på alt det andet kan du smide et svar så får du point...
Avatar billede clemmedk Praktikant
13. august 2011 - 12:50 #9
....