Avatar billede madseu Nybegynder
07. maj 2011 - 22:15 Der er 10 kommentarer

installation af windows på helt ny harddisk

Hejsa alle sammen,

Mig og min bror har et problem med hans computer. Den har i noget tid ikke fungeret, og vi frygtede efter snak med en computerforretning at det var harddisken. Vi tog så computeren til en hardwareforretning som også har et værksted til PC'ere, og de kiggede på computeren og konkluderede at det var harddisken. De satte så en ny harddisk i på vores anmodning, og vi tog så glade hjem, parate til at installere ny windows med en medindkøbt windows cdrom.

Nå.. Nu begynder det sjove. Når vi booter fra dvd drevet for at installere det nye windows når vi ret hurtigt til det punkt, hvor vi skal vælge, hvorvidt vi vil "opgrader til ny version af windows (der ligger en gammel version som ikke rigtigt virker) eller blot vælge "brugerdefineret". Når vi vælger "brugerdefineret" siger den:

"der er ikke fundet noget drev. Klik på indlæs driver for at angive masselagringsdriver til installation."

Når vi så klikker på "indlæs driver" skriver den: "hvis du vil installere enhedsdriveren der er nødvendig for at få adgang til harddisken skal du indsætte installationsdisken der indeholder driverfiler og derefter klikke på ok".

Spørgsmålet er hvad vi mon kan gøre.. Vi kan jo tydeligvist ikke vælge at vi gerne vil installere det nye windows 7 på den nye hardisk, da den nye harddisk slet ikke viser sig under "brugerdefineret" windows installation.. Har nogen herinde erfaringer eller ved måske ligefrem hvad vi skal gøre/hvad vi mangler?

Mads
Avatar billede johs_j Novice
07. maj 2011 - 22:47 #1
Kan du se harddisken i BIOS?
De fleste ATA og SATA harddiske skulle kune køre uden ekstra drivere.
Hvis den ikke vises i BIOS, så må butikken kunne skaffe drivere på en diskette som du kan boote på.
Avatar billede madseu Nybegynder
07. maj 2011 - 23:14 #2
Tak for det hurtige svar! Vi er ikke så gode til det her, hvordan ser man efter om harddisken vises i BIOS? Hvad skal vi trykke på og hvor skal vi gå hen?
07. maj 2011 - 23:24 #3
Vælger du/ FULD FORMATERING undervejs ?

BIOS billedet vises i få sekunder under KOLDstart (FØR FØR noget som helst Windows bliver opstartet), I det vindue står også hvilken tast du/I skal bruge for at komme i det såkaldte BIOS menuvindue.
Det er typisk [DEL], 2], [F10],[F12, ... der skal tastes på I SAMME SEKUND...
Eksempel ->
www.ixbt.com/video/images/aiw-radeon/bios.gif

---

PS: Man skal kun lægge [svar] når det er en løsning, som der står. Når man ser oversigten over spørgsmål, tror folk at der er lagt løsning/svar og så bliver spørgsmålet sprunget over...
Avatar billede tubber Juniormester
08. maj 2011 - 07:24 #4
Vil lige sige at hvis HD ses i bios er ikke ensbetydende med den ses af windows, det kommer helt an på om SATA driveren er med i windows.

Vil gætte på det er det der er tilfældet, her vil det hjælpe hvis vi ved hvad motherboard der sidder i maskinen.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. maj 2011 - 09:07 #5
Idet det drejer sig om Windows 7 så er SATA drivere inkluderet i programmet! jeg har lavet en instalations vejledning det er en rar fil som skal udpakkes hvor efter du trykker på IE ikonet så åbner den som HTMl der er også mange gode links.

http://gupl.dk/59674/
Avatar billede tubber Juniormester
08. maj 2011 - 09:16 #6
Jeg er så stadig af en anden mening, ikke alle SATA drivere er indkluderet
Avatar billede -mundi- Nybegynder
08. maj 2011 - 11:10 #7
Kan være at butikken er kommet til at tilslutte den nye disk til at af stikkene der hører til en evt onboard raidcontroller.
Avatar billede poko1 Ekspert
08. maj 2011 - 11:25 #8
Havde overset dette:

der er ikke fundet noget drev. Klik på indlæs driver for at angive masselagringsdriver til installation."

Det du skal browse er bundkortets driver disk! og hvis du ikke har et ekstra CD/DVD drev så overfør producentens sata drivere til et USB stik og hent sata driverne fra dette.ved at browse dig frem.
Avatar billede johs_j Novice
08. maj 2011 - 11:20 #9
Hvis harddisken er tom, er det ligegyldigt om SATA driverne er med i windows. For hvis BIOS - og dermed computeren ikke kan se harddisken, så kan man heller ikke installere SATA driver på den.

Hvis kablerne inde i cvomputeren passer til harddisken burde der ikke være problemer med drivere. Men det kan også skyldes at datastikket ikke er trykket helt i bund - eller at strøm kablet er løst. Det har jeg selv været ude for, så jeg måtte klemme forbindelserne forsigtigt med en tang for at få ordentlig forbindelse på stræmkabelet.
Avatar billede tubber Juniormester
08. maj 2011 - 11:33 #10
#9 syntes du skrev tidligere at SATA driveren var med i win7 hehe :)