Avatar billede gaardbo Nybegynder
08. maj 2011 - 16:34 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan grafikkort til PCI Express 2.0 køre på 1.0 ?

Jeg overvejer et nyt og bedre grafikkort. Jeg kører p.t. på et GeForce 9800 GTS, men har kig på et GTX570 eller GTX 580. Nu kommer mit spørgsmål:

Mit bundkort er et ASUS P5KPL-AM SE og under 'expansion slots' står der: 1 x PCI Express x 16 + 1 x PCI Express x 1 + 1 x PCI.

Såvidt jeg kan se, så kører alle nye grafikkort på PCI Express 2.0 og jeg kan godt have en mistanke om, at mit 'slot' er et 1.0. Skal jeg så lede efter bedste grafikkort til PCI Express 1.0, eller kan jeg stadig have gavn af et grafikkort til 2.0 ?? Og kan det overhovedet køre på en PCI Express 2.o slot?

Dér hvor jeg gerne vil se forbedring, er når jeg flyver med Microsofts Flysimulator X.

Min processer er Intel Core2 Quad CPU Q9550 @ 2 x 2.83 GHz. Jeg har 8 GB ram.

Alle venlige forslag om at købe en ny PC hhv. nyt bundkort og processor modtages med tak, men er ikke brugbare :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
08. maj 2011 - 17:09 #1
Du kan godt bruge det, hvis jeg husker rigtigt så er der vidst endnu ikke den store forskel fra 1.0 til 2.0 (Men en anden må lige be- eller afkræfte den del)

Du kan jo senere opgradere dit bundkort evt eller begge dele nu du er igang?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. maj 2011 - 17:15 #2
Okay forskellen er at 2.0 kan håndtere mere graffik end 1.0 men da det er graffikkort og ikke bundkort du ændrer altså går fra 1.0 til 2.0 med bundkort så vil det jo ikke blive forringet ;)

Eneste ville da være at du ikke får det optimale ud af kortet
Avatar billede tubber Juniormester
08. maj 2011 - 17:19 #3
Det er typisk noget med hastighed at gøre, som hovedregel kan du sætte alt i hvis det passer i soklen, det vil så være den langsomste enhed der bestemmer hastighed og ydelse.

I det her tilfælde vil bundkortet modtage data i en hastighed der svare til 1.0, så dit grafikkort vil bare kører langsomere, men det vil muligvis bare betyde det ikke bliver så varmt hvilket sådan set også er godt nok.
Avatar billede gaardbo Nybegynder
10. maj 2011 - 08:58 #4
Takker - Blueeyez kom vist først. Så send et svar.
Avatar billede gaardbo Nybegynder
11. maj 2011 - 16:55 #5
Fik i dag et MSI Radeon HD 6970. Fik det med enormt besvær sat i computeren (det er stoooort) - og tændte. Alle ventilatorer gik i gang, men ingen bios-besked og da slet ikke en indlæsning af windows. Efter ca 15 sekunder lukkede computeren. Så enten kan et PCI-express 2.0 kort ikke bruges i et PCI.express 1.0 slot - eller også er det noget andet i vejen. Kortet går nu retur. og mit gamle Nvidia 9800 GTS er sat i igen - så virker alt som det skal.
Avatar billede Blueeyez Mester
11. maj 2011 - 22:00 #6
#5 Fik du sat alle kabler til graffikkortet os? Lyder meget som om du ikke gjorde, eller os er det fordi din pc er bestemt mærke (Generelt HP) hvor stor er din strømforsyning os? Kan være en af de 3 ting.. det var det jeg mødte da jeg forsøgte for nogle år siden at opgradere en købt pc..
Avatar billede gaardbo Nybegynder
12. maj 2011 - 07:55 #7
Min PC er ikke 'Generel HD* - bestemt mærke. Men du har nok ret, for jeg havde kun mulighed for at sætte ét strømstik i - og det er gået op for mig, at der skal 2 strømstik til. Der var også 2 adaptorer med (PCIe til 8-pins, der passer til kortet). Og jeg har kun ét PCIe stik. Jeg skal altså have fundet en kabel-adapter, der kan lave molex-strømstik om til PCIe. Til det kan man åbenbart få både 6-pin og 8-pin. Mon ikke det skal være 8-pin? Indgangsstikkene i grafikkortet er 2 x 8 pins. Men strømmen kommer jo gennem 6-pins PCIe-stik.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. maj 2011 - 08:26 #8
Ja så er det jo der den er helt gal, hvor mange Watt kan din strømforsyning levere?
Avatar billede gaardbo Nybegynder
12. maj 2011 - 09:21 #9
Den er på 650 W.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. maj 2011 - 10:21 #10
Og du har et 6 pin eller 2 eller et 8 pin stik i den? Hvis du har et 6 pin kun så kan du nøjes med et ati hd 5000 model kort end 6000 hvis jeg husker rigtigt ved ikke med 5970 men 5770 skal blot have 1 6 pin stik i sig.. ellers skal du vælge udvidelsesmodul til din strømforsyning så du får 2 x 8 pin eller finde et mindre graffikkort
Avatar billede gaardbo Nybegynder
12. maj 2011 - 10:33 #11
Nu vil jeg først prøve, om jeg kan få HD6970-kortet til at køre. Jeg har et 6 pins PCIe stik. Og jeg er ved at finde en adapter, så jeg får et PCIe 6-pins eller 8 pins mere. Der følger to adaptere fra PCIe 6 pins til PCIe 8 pins stil med kortet.
Avatar billede Blueeyez Mester
12. maj 2011 - 13:03 #12
Bar iorden;)
Avatar billede gaardbo Nybegynder
13. maj 2011 - 15:52 #13
SÅ KØRER DET !!! Send mig et svar, så kommer der points.
Avatar billede Blueeyez Mester
13. maj 2011 - 16:01 #14
Hvem skal ha dem ? (:
Avatar billede gaardbo Nybegynder
13. maj 2011 - 16:19 #15
Det skal da de blå øjne :-)
Avatar billede Blueeyez Mester
13. maj 2011 - 16:23 #16
Jeg takker så ;)