Avatar billede bug30 Nybegynder
14. maj 2011 - 11:07 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Lan/Wan fra lejlighed til lejlighed

Hej jeg betaler internet i lejlighed no1

i lejlighed no1 er min mail server og noget videoovervågning.

i lejlighed no2 bor jeg permanent

I mellem alle lejlighederne (ca 400) er der lokal LAN imellem alle beboere i foreningen, de får tildelt IP fra kælderne,

Jeg kan lave et Netværk i lejlighed no1 uden DHCP med en anden subnet adresse, og finden den i lejlighed no2 ved at manuelt skrive min egen IP adresse ind, så ingen problemer der.

Men,, kan jeg sikre den forbindelse på en måde så ingen af de ca 400 andre beboere ikke sniffer sig frem til mit subnet, og misbruger det.

jeg tænkte på to fysiske bokse med noget sikkerhed imellem,

Jeg har tænkt på noget VPN imellem de to bokse så jeg evt kan køre DHCP imellem de to lejligheder, uden at forstyrre DHCPén i kælderen, jeg kunne samtidigt godt tænke mig at få så meget af de 40/40 mbt med over i lejlighed no2

Jeg har en HW firewall i lejlighed no1 som deler IP adresser ud, men kun i den lejlighed,

så kan jeg med en VPN til den anden lejlighed få tildelt IP adresse til lejlighed no2.

har aldrig rodet med VPN før, og ved ikke om jeg kan sætte to bokse op med deres eget Subnet..

jeg har evt to Netgear WG602v4 rutere med DD-WRT firmware, kan de evt bruges.
Avatar billede chalde Seniormester
14. maj 2011 - 12:01 #1
Hvis du har VPN versionen af DDWRT kan du lave site to site VPN:
http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/OpenVPN.
Der er guides til hhv. routed og bridged VPN her: http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/OpenVPN
Se evt. http://serverfault.com/questions/180394/two-tiny-network-vpnsite-to-site-bridged-or-routed for hvilken.
Avatar billede bug30 Nybegynder
14. maj 2011 - 21:22 #2
kommer til at tænke på at de Netgear rutere jeg har, kun har en port, så dem kan jeg ikke bruge,, andre ider til hvad jeg kan bruge af hardware ??
Avatar billede clisse Nybegynder
20. juni 2011 - 10:05 #3
Du har altså slet ikke internet i lejlighed no2, men du er koblet på netværket?

Du skal bruge to routere eller firewalls der kan køre Site to Site VPN.

Et simpelt bud kunne være Zyxel Zywall 5. Den skulle kunne klare 25mbit via VPN med 3DES kryptering.

De kan købes billigt på Den Blå Avis.