Avatar billede Larsen1608 Nybegynder
16. maj 2011 - 10:57 Der er 13 kommentarer

Rengøring af acer laptop?

Hejsa. Jeg har efterhånden fundet ud af at min acer laptop er helt støvet indeni, hvilket giver meget mening eftersom jeg ikke har rengøret den i de 1.5 år jeg har haft den.

Det er en acer aspire 7738g jeg har. Er der nogen ved hvordan man rengøre sådan en? . Kan ikke rigtig  finde nogen guide til lige præcis den model jeg har.

Mange tak på forhånd
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
16. maj 2011 - 11:01 #1
ved ikke om en 7736 er tæt nok på, men der er en del materiale her http://tim.id.au/laptops/acer/
Avatar billede Larsen1608 Nybegynder
16. maj 2011 - 11:17 #2
http://www.laptopku.info/wp-content/uploads/2011/02/55f279532auc8l2.jpg.jpg

Som man kan se på billedet, så synes jeg det er en lidt indviklet proces at skille den ad
Avatar billede lars_computerworld Seniormester
16. maj 2011 - 11:22 #3
Generelt er det ret svært at skille en bærbar ad hvis ikke man har gjort det før. Der er ofte et par skruer til overs :-)

Har du overvejet bare at støvstuge den? Med en kraftig støvsuger rundt om portene. Oftest er den fin indeni - ellers vil du ofte mærke det ved at den bliver varm fordi blæseren er støvet til.
Avatar billede Larsen1608 Nybegynder
16. maj 2011 - 11:27 #4
Jeg har prøvet at støvsuge den ude på, men det virker ikke til at virke særlig meget. Når jeg bare sidder på nettet eller den bare står der, ligger temp på omkring 45-50 grader. Men når jeg spiller eller ser film på den ligger den på omkring 60-65 grader.
Er rimelig sikker på det er varmeproblem, men er som sagt ikke helt sikker.

Den går i hvid skærm og slukker af sig selv af og til. Når den slukker lægger jeg mærke til at den ikke oplader mere, men begynder igen efter 2-3 sekunder. Ved ikke om det kan betyde noget.
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 12:35 #5
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 12:36 #6
Ps. Ellers køb en dåse med trykluft og blæs støvet ud. (ikke i stuen)
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
16. maj 2011 - 14:00 #7
Lån da en kompressor af nogle du kender. Og så blæst skidtet væk :) Det er ikke sikkert du kan få det væk, da der kan ligge en pude der hvor luften kommer ud. så er der kun 1 ting at gøre, og det er at skilde den ad - det skal jeg gerne hjælpe med. Bor i Nordjylland, så hvis du også gør det kan vi jo finde ud af noget :)
Avatar billede Larsen1608 Nybegynder
16. maj 2011 - 15:30 #8
Okay mange tak for rådende, jeg vil prøve lidt af hvert :) . Har aldrig prøvet at skille en computer ad, så tror jeg vil undlade det. Man ved aldrig hvad der kan gå galt. Har forsikring på den, men gider ikke have den skal ligge 3 uger derinde.
Mange tak for tilbuddet, men bor i kbh :)
Avatar billede Slettet bruger
16. maj 2011 - 20:33 #9
Forsikringen renser vel ikke din computer for støv, ligeså lidt som den dækker hvis du ødelægger noget ved at åbne computeren:)
Avatar billede Skillzmize Nybegynder
17. maj 2011 - 09:08 #10
OK :)
Kompressor, det virker bare ;) medmindre der har dannet sig en pude.
Avatar billede Larsen1608 Nybegynder
17. maj 2011 - 10:59 #11
Okay mange tak. Nogen der kan fortælle mig hvad en kompressor er helt præcist? :)
Avatar billede Slettet bruger
18. maj 2011 - 13:14 #12
http://en.wikipedia.org/wiki/Compressor

Det er da helt vildt hvis man ikke har en i forvejen. Der er kun 2 realistiske muligheder, 1. åben computeren og støvsug den. 2. køb en dåse med trykluft.
Avatar billede nikoli Nybegynder
22. maj 2011 - 15:38 #13
det er meget enkelt find det sted hvor du kan lukke op for pcen og så begynd med at tage ram ud og rens der hvor ramen har været bag efter fjern hardisk og optical drive og rengør der bagefter fjern cpu køller og i mellem kølleren og blæseren kan det godt se ud som om at der er en måtte som skal være der. det skal den ikke det er støv så fjern cpu kølleren og fjern cpu og rengør men uden at ramme cpu socketten eller nogle af de andre tilslutningssteder nomalt vil de forskelige ting kunne fjernes ved at fjerne en enkelt skrue eller 2 men når du fjerner cpu køleren skal du passe godt på at du ikke taber eller rammer noget bare lyft den forsigtigt og så har du rengjort den