Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 12:43 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Nyt netværkskabel fungerer ikke helt

Hej

Jeg har lagt et netværkskabel fra routeren (i stuen) til 1. sal. Stikkene er ens ud i begge ender (farverækkefølgen).
Ud af vores 2 bærbare kan kun den ene få kontakt til routeren/internettet dog kun med en hastighed på 9,5 Mbit/download. Den anden kan slet ikke.
Distancen er ca. på 5-8 meter, men det er et 30 meter kabel, som jeg ikke har klippet af endnu. Dvs. der ligger en del meter på rulle på soveværelset. Betyder det noget?
Og hvorfor kan den ene PC få kontakt og den anden ikke.

Hilsen
Ipaddle
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2011 - 12:53 #1
Se denne vejledning om det kan hjælpe på den pc der ikke kører?det ligner måske ikke din pc du skrev ikke hvilket styresystem men metoden er den samme!
Avatar billede poko1 Ekspert
18. maj 2011 - 12:54 #2
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2011 - 13:17 #3
Har du selv sat stik på?
Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 13:27 #4
Ja, jeg har. Det ser ikke forkert ud. En venlig nabo har hjulpet mig.
Desuden har jeg en hurtig fiber-forbindelse med 30/30 Mbit. Dvs. det undrer mig lidt, at den ene PC godt kan skabe forbindelse med internettet og gennemføre TDC hastighedstesten med 9,5/7,4 Mbit. Den anden kan som sagt ikke få forbindelse (lyset i stikket er rød/orange i stedet for grøn).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2011 - 13:31 #5
Hvis du selv har monteret stik, skal du være opmærksom på, at det ikke er nok, at farverne ser ens ud. De skal yderligere passe med de snoede par, der er i kablet. Hvis du ikke har overvejet det, så har du forklaringen.

At et netkort i een PC agerer anderledes end netkortet i en anden PC kan afhænge af kvaliteten.
Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 13:33 #6
Hej
Farverne er parret sådan (ens i begge sider): blå, blåhvid, orange, orangehvid, brun, brunhvid, grøn, grønhvid.

Er det ikke korrekt?
Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 13:36 #7
Hej

Der synes ikke at være et problem mned opsætningen. Ser ud som på billedet du gav et link til. Tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2011 - 13:36 #8
Har du set det et sted, eller har du bare gættet? For det dur ikke. Du skal følge een af flere gyldige kombinationer. Check fx her: http://www.duxcw.com/digest/Howto/network/cable/cable5.htm
Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 13:43 #9
Det er et Cat6 stranded/patch cord jeg har brugt.
Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 13:49 #10
Hej

Hm. Det er tilsyneladende ikke ligegyldigt. For naboen sagde, at rækkefølgen bare skal være ens i begge ender. Det er de nemlig.
Men hvilken rækkefølge vil du foreslå? Det kan jo nemt laves om. Som sagt den ene ende skal sidde i en router, den anden i en PC eller switch (evt. en gammel router med deaktiveret adressetildeling).
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2011 - 13:50 #11
Som på mit link, straight-thru
Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 14:17 #12
Hej
Kan du forklare hvorfor det ikke skulle være ligegyldigt med rækkefølgen? Naboen bruger en tilfældig rækkefølge uden problemer.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2011 - 14:23 #13
Hvis du hellere vil høre på din nabo, så fortsæt endelig med det. Vi andre har fx læst: http://www.duxcw.com/faq/network/ends.htm
Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 15:30 #14
Hej
Jeg vil hellere høre en god forklaring. Den kunne naboen heller ikke give, men bare vise, hvad der virkede hos ham.
Men nu gjorde jeg som du sagde og det virkede! Så tusind tak for hjælpen!
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. maj 2011 - 19:15 #15
Det står alt sammen ovenover og i linket. Man skal bruge de korrekte snoede par af ledninger i kablet, som minimerer støj. Gør man det ikke, så virker det ikke. At din nabo kan få det til at "virke" skyldes måske at han har ret korte kabler, at han har ret gode netkort, men han kan sagtens have forstyrrelser, som gør at han ikke får den bedste hastighed ud af det.
Avatar billede ipaddle Nybegynder
18. maj 2011 - 20:49 #16
Hej
Ja, det med støj kan jeg forstå. Den giver jeg videre til naboen, men tak anyway - stor hjælp!