Avatar billede dang Praktikant
18. maj 2011 - 13:56 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Jordvarme / Energi fordeling

Hejjeg håber nogle af eksperterne her kan hjælpe :)

Jeg har ladet mig fortælle at jordvarme ikke er "jordvarme" men solens stråler der opvarmer jorden og den reelle varme fra jorden er ca 5%
Er det sandt eller bare en and, gerne med dokumentation !
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. maj 2011 - 14:05 #1
Du kan læse lidt her: http://jordvarme.danfoss.dk/saadan-virker-et-jordvarmeanlaeg

Du kan godt kalde det solvarme - men det der sker er jo, at solen varmer jorden. Det gør den året rundt.

Samtidig kommer der også en begrænset varme fra jordens indre.

Forskellige anlæg lægges i forskellig dybde, og man kunne måske nok sige at de øverst liggende, ikke er jordvarme, men er indirekte solvarme. Men selv samme anlæg vil du iøvrit også observere, at sne ligger i længere tid, og planter er længere tid om at spire i foråret, fordi jordvarmeanlægget har "stjålet" varmen fra jorden.

De dyre anlæg lægges så dybt, at det aldrig får betydning for beplantningen og sneen - her er der tale om mere ren jordvarme.

Men endelig findes der anlæg, hvor man borer ned i undergrunden og på den måde lægger et "lodret" jordvarme anlæg. Disse må siges at være ægte jordvarmeanlæg.

Men de ca 5% afhænger 100% af i hvilken dybde man har lagt rørene :-)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
18. maj 2011 - 14:07 #2
Dette link er noget mere fortællende end det første: http://www.folkecenter.net/default.asp?id=35084
Avatar billede dang Praktikant
23. maj 2011 - 21:41 #3
Problemet er at jeg har brug for noget dokumentation for denne uddtalelse :)

Men tusind tak for hjælpen, send savr for point !
Avatar billede ole_madsen Ekspert
23. maj 2011 - 21:47 #4
Det kan jo godt være lidt svært at finde dokumentation for en variabel :-)

Det afhænger jo helt af de lokale forhold, hvor meget solen varmer jorden op - så læggedybden vil variere.

Behold du bare points - jeg har vist rigeligt i forvejen...
Avatar billede dang Praktikant
23. maj 2011 - 22:34 #5
MAnge tak for hjælpen :)
Avatar billede Mikk1999 Novice
06. november 2018 - 10:17 #6
Det er korrekt at solen lager varmen i jordens øverste lag, og det er den varme som så overføres til de nedgravede slanger i jordvarmeanlægget.

Hvis du har fundet et videnskabeligt dokument der forklarer nærmere om det, så vil jeg gerne høre mere, da jeg vil linke til det fra https://jordvarmeanlaeg.dk/ som jeg er med til at administrer.