Avatar billede B84452 Novice
21. maj 2011 - 20:31 Der er 5 kommentarer

Problem med hastig - stor mellem to computere

Hej

Jeg er blevet ramt af en underlig "fejl".

Jeg har i 2 år haft et trådløst netværk opsat med både en stationær og laptop knyttet til samme trådløse router. Fra den ene dag til den anden er hastigheden på den stationære droppet til under 1 mbit download (0,24 mbit ifølge TDC hastighedstest), laptoppen kan opnå 9,8 mbit download. Jeg har ikke ændret noget i netværksindtstillingerne. Jeg har prøvet at flytte den stationære til en anden placering tættere på routeren for at sikre at det ikke var signalet der havde problemer med at nå igennem(selvom windows opgav signalt til "excellet").

Er der nogle der har et bud på hvad der kan være galt?

Jeg kører med Windows 7 Home Premium på begge maskiner.

Jeg er ikke noget supergeni til computerteknik så jeg ved ikke helt hvad i skal bruge af oplysninger, let me know, og så skal jeg fremskaffe det.

Mvh
Kenneth
Avatar billede claes57 Ekspert
21. maj 2011 - 20:53 #1
den stationære kan være gået til .b hastighed i stedet for .g
gå til
Kontrolpanel\Netværk og internet\Netværksforbindelser
højreklik på dit trådløse netkort, og vælg egenskaber
Klik på 'konfigurer' i 'anavceret' skal der under 'wireless mode' være valgt
IEEE 802.11b/g
eller
IEEE 802.11b/g/n
Avatar billede B84452 Novice
21. maj 2011 - 21:11 #2
Hej Claes

Tak for det hurtige svar, desværre har jeg ikke mulighed for at vælge de to muligheder du skriver.

Jeg har en mulighed der hedder IEEE 802.11h kan den bruges?

Kan du for en dummy som undertegnede forklarer forskellen på de mange typer?
Avatar billede fhansen82 Mester
22. maj 2011 - 00:44 #3
Du kan læse lidt om trådløst internet (WIFI) som er IEEE 802.11 her http://www.wifi-shop.dk/docs/WiFi_802.11n.pdf
Du kan ligeledes finde info om emnet på Wikipedia.

Er du sikker på at der ikke står IEEE 802.11n og ikke h? 802.11n er at foretrække, men hvis routeren ikke kan håndtere dual (2 forkellige hastigheder, som fx g og n, så vil den langsommeste hastighed være den aktuelle, selvom dit udstyr godt kan tage n.

Du har ikke tilfældigvis flyttet på routeren? Måske et kanalskift i routeren kan afhjælpe problemet. Det kan være at der er kommet en ny eller flere nye routere i nærheden af din. Hver router kører på en kanal hvor data sendes via. Jo flere routere der kører på samme kanal, jo flere forstyrrelser kan der opstå. Der kan også være andet nyt elektronisk udstyr der måske går ind og generer. Sørg for at routeren ikke står i nærheden af andet elektronisk udstyr, og for så vidt muligt står placeret oppe og ikke nede (fordeler signalet bedre).
Avatar billede claes57 Ekspert
22. maj 2011 - 11:00 #4
.11h er ikke brugbar - du har fået en forkert driver til dit wi-fi.
prøv med en systemgendannelse tilbage til dagen før problemet startede.
Tjek evt Kontrolpanel\Alle elementer i Kontrolpanel\Windows Update
vælg Vis opdateringsoversigt og se efter, om der er kommet en driver ind på dagen, hvor hastigheden gik i spåner.
Avatar billede fhansen82 Mester
06. august 2011 - 20:28 #5
Fik du løst problemet?