Avatar billede dramsgaard Nybegynder
22. maj 2011 - 13:30 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Summering af beregninger

Problem: Jeg ønsker i en Access Database at lave en forespørgsel der tæller hvor mange gange hver person har vundet en vinsmagning.

Ved hver vinsmagning medbringer hver deltager én vin som alle deltagere giver point.

Hver smagning vil således have én vin med flest point (vinder) medbragt af én person.

Jeg har flg. tabeller og forespørgsler i databasen:

Tabel 'Vin'
Id_vin | Id_medlem | Dato_smagning

Tabel 'Medlemmer'
  Id_medlem | Fornavn

Tabel 'Bedoemmelse'
  Id_Bedoemmelse | Id_medlem | Id_vin | Farve| Duft | Smag | Total

Forespørgsel 'Foresp_vin' (join af 'medlemmer' og 'vin')

Forespørgsel 'Foresp_Bedoem_summering' (Gns. point pr. vin fra 'Bedoemmelse')
  ID_vin | [Gennemsnit of Total]

Problemet er, at hver vinsmagning (dato_smagning) har flere vine (vin_id), hver vin (vin_id) har flere bedømmelser (Id_bedoemmelse).

Hvordan kan jeg tage den vin med den højeste gennemsnitscore i forhold til antallet af bedømmelser for hver vin ved hver eneste vinsmagning og derefter lave en fordeling på hvem (id_medlem) der har medbragt disse 'vinder-vine' så jeg kan se hvor mange sejr hver person har opnået.

Håber det er til at forstå - ellers så sig til
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
22. maj 2011 - 13:44 #1
Kan godt se hvad du er ude efter, men for at lave en løsning vil det nemmeste nok være at have adgang til tabellerne :-)
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
22. maj 2011 - 15:57 #2
hmm ja det er det nok

så skal jeg lave en tilpasset version, da der er ret meget data i databasen

- tror du, at du kan fixe det, hvis jeg sender tabellerne til dig?
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
22. maj 2011 - 16:25 #3
Jeg vil da godt gøre et forsøg en af dagene.

oz8hp  snabela  hotmail  punktum  com
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
22. maj 2011 - 16:52 #4
ok - takker

Jeg har sendt en tilpasset db til din mail - håber ikke den lægger din mailbox helt ned - ellers må du lige sige til, så må vi finde en anden løsning
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
22. maj 2011 - 18:00 #5
Ikke så meget størrelsen som typen - Hotmail blokerer pr. default mdb filer.

Rename til .txt og prøv igen
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
22. maj 2011 - 18:03 #6
Behøves ikke - jeg fik den på anden vis
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
23. maj 2011 - 19:45 #7
Eksempeldatabase returneret med forslag.
Avatar billede dramsgaard Nybegynder
29. oktober 2011 - 19:42 #8
lukker