Avatar billede brian666 Nybegynder
24. maj 2011 - 23:36 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Langsom server på 50/50 fibernet?

Kære alle!

Jeg har netop erhvervet mig en 50/50 mbit forbindelse hos SydEnergi/Waoo og har naturligvis set frem til at få alt muligt sjovt opsat. Desværre blev glæden kortvarig, da mine tjenester simpelthen ikke kører tilnærmelsesvis som forventet.

Speedtest fortæller at min hastighed er 55/80 mbit - det er jo over al forventning. Henter man filer er der heller ingen problemer - den peaker ved omkring 6.5 MB/s.

Det lykkedes mig dog overhovedet ikke at få optimal udnyttelse af min hastighed ud af huset. Jeg har opsat en HTTP-server og tester jeg den udefra henter jeg med blot 300-400 kbps - det samme over FTP.

Jeg har også en NAS-server der kan tilgåes udefra, men her er hastigheden den samme.

Ligledes har jeg et TV-tuner kort som jeg ønsker at kunne udnytte mens jeg er på farten, men trods at alle de påkrævede porte er åbne, må jeg erkende at den slet ikke anvender tilstrækkelig båndbredde til at jeg kan streame et flydende billede. Det skulle ellers kun kræve ca. 6 mbit for at streame en kanal. (Ca. det dobbelte for HD-kanaler - men lad os slet ikke snakke om hvordan de kører!)

Benytter jeg en Download Manager på HTTP servere, der jo som bekendt bomber med requests, så vil den gerne op på en 3-4 MB/s fordelt over en 12-15 sessions. Så det er altså ikke fordi den samlede båndbredde ikke kan udnyttes, det er bare som om den skal have tvangsfordres - så at sige. Dette er jo bare ikke en langtidsholdbar eller særlig elegant løsning. Den kan heller ikke hjælpe mig med hverken FTPen eller min TV-Tuner.

Jeg sidder nu her fortvivlet tilbage og føler mine penge er spildt og alle fordele ved min nye fiberforbindelse hidtil er til at overse. Jeg har prøvet at eliminere diverse flaskehalse som fx routere mm., men efter at have prøvet 3 forskellige med samme resultat er problemet nok andetsteds.

Mit setup er følgende:

Fibermodem -> Netgear Rangemax 3500WL -> D-Link Green 1 Gbit Switch -> Min PC

Alle enheder har 1000 Mbit porte. Switchen er nødvendig da huset er i 3 etager og der skal trækkes en del kabler for at omgå den. Jeg har dog naturligvis prøvet at køre udenom switchen uden det har ændret noget.

Min maskine kører Windows 7 64-bit og det er den som skal afvikle de forskellige ting.

Jeg har desuden forsøgt en del klienter og forbindelser rundt omkring hos venner for at udelukke at det eventuelt er der den er galt, men det lader til at fejlen er i mit setup. Jeg aner virkelig bare ikke hvor.

Ethvert bud på hvad problemet er eller hvor det befinder sig vil blive modtaget med kyshånd - og en løsning på problemet vil naturligvis blive mødt med stor taknemmelig!
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2011 - 08:44 #1
Prøv og fjern router + switch.. det er pt mit bedste bud, da jeg ikke lige læste mig til at du har kørt udenom routeren hvor fejlen måske kan ligge..
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2011 - 08:45 #2
Og hvilken anti virus software kører du med?
Avatar billede The_Buzz Novice
25. maj 2011 - 09:35 #3
Jeg har en Debian server til at stå på EnergiMidt/Waoo på 30/30 fiber

Udefra har jeg intet problem med at presse den til de hen ved 3.5-4Mb download /sec

Jeg tror dit problem ligger i din servers firewall / antivirus eller netkort.
Avatar billede brian666 Nybegynder
25. maj 2011 - 13:38 #4
Blueeyez: Jeg benytter Microsoft Security Essentials. Jeg mener ikke det er sat op til (eller overhovedet kan?) blokere internettrafik, men det er da værd at prøve at fumle med indstillingerne.

Jeg har desuden prøvet at køre udenom routeren - det var lidt upræcist forklaret, min fejl!

The_Buzz: Jeg tror heller ikke udbyderen er problemet. Speedtest udlæser jo en meget fin hastighed, så du har helt ret i at det må være en fejl et eller andet sted på maskinen. Jeg ved bare ikke hvor. :(

Nu er Windows 7 jo ikke ligefrem førstevalg til at hoste en server, men det er lige hvad jeg har at arbejde med. Skal man tweake nogle indstillinger for netkort eller lign.?
Avatar billede Blueeyez Mester
25. maj 2011 - 22:22 #5
#4 WIndows 7 er nu helt fint, det kan fint skubbe en pc den rette vej i forhold til Vista, men spørgsmålet er hvilket software har du på den som evt kan blokere? Det kunne nemt tænkes det var der flaskehalsen er...
Avatar billede brian666 Nybegynder
25. maj 2011 - 22:56 #6
Ja, deeet! Jeg har en del kørende.

Måske det var et projekt for imorgen at forsøge en test-server på en anden maskine i huset. :)
Avatar billede helt83 Nybegynder
26. maj 2011 - 21:58 #7
Hej

Prøv lige at fjern Beskyttelse i realtid i Essentials under Indstillinger.

mvh
helt83
Avatar billede brian666 Nybegynder
27. maj 2011 - 11:45 #8
Hej helt83,

Sørme om det ikke bare var sådan en dum lille ting. Nu lader alt til at køre som forventet. :)

Alle de timer spildt på forgæves fejlsøgning! Åh vel, nu er det bare rart at det virker.

Hvis du ønsker pointene er du naturligvis velkommen til at smide et svar.
Avatar billede helt83 Nybegynder
27. maj 2011 - 12:26 #9
og her var så et svar ;O)