Avatar billede sr9000dk Praktikant
26. maj 2011 - 15:32 Der er 5 kommentarer

Opsætning af 2 GratisDNS domæner på 1 Gigahost webhotel.

Hej

Jeg håber meget I vil hjælpe mig med følgende:

Jeg vil gerne have 2 hjemmesider liggende på Gigahost webhotel:

"privat" (mappe med hjemmesidens indhold)
"kontor" (mappe med hjemmesidens indhold)

og jeg vil gerne have mine 2 domæner liggende hos GratisDNS:

"privat.dk" (domæne)
"kontor.dk" (domæne)

Spørgsmålet er så:

Hvordan får jeg de 2 domæner hos GratisDNS til at pege på de 2 hjemmesider liggende på Gigahost webhotel således at:

Domænet "privat.dk" (hos GratisDNS) skal pege på mappen "privat" (hos Gigahost).
Domænet "kontor.dk" (hos GratisDNS) skal pege på mappen "kontor" (hos Gigahost).

Er det overhovedet noget der kan lade sig gøre?

Jeg forstår nemlig ikke hvordan jeg kan have mine domæner hos GratisDNS hvis man alligevel også skal have domænerne "tilknyttet" hos Gigahost for at mapperne med hjemmesidernes indhold kan oprettes i roden dér.

Det lader jo til at jeg er nød til at flytte begge domæner til Gigahost hvis mapperne skal ligge i roden:

\privat
\kontor
(Dette er mapperne i roden af Gigahost hvis begge domæner "privat.dk" og "kontor.dk" der flyttes til Gigahost)

Ellers er alternativet måske at jeg godt kan beholde det ene af domænerne hos GratisDNS hvis jeg "opretter" det "andet domæne" som en submappe hos Gigahost - så jeg kun behøver flytte det ene domæne "privat.dk" til Gigahost ?

\privat
\privat.kontor
(Dette er mapperne i roden af Gigahost som det måske kan lade sig gøre hvis det kun er domænet "privat.dk" der flyttes til Gigahost)

Er det sådan systemet er tænkt?

Jeg er nemlig ikke sikker på min antagelse af hvordan tingene er skruet sammen men jeg håber I alligevel forstår mit spørgsmål og at I vil hjælpe mig lidt på vej i forståelsen af hvordan det hænger sammen. Jeg er nemlig helt "grøn" og derfor vil det være skønt bare at få bekræftet eller afkræftet om det er den rigtige tankegang jeg er inde på eller om jeg har misforstået hvad det hele drejer sig om.

/Søren
Avatar billede lassebm Nybegynder
26. maj 2011 - 17:55 #1
Er det en IIS web service, eller måske apache?

Nu er den oprettet i windows, og så antager jeg at den kører IIS?
Du opretter begge domæner privat.dk og kontor.dk på IIS'en. privat.dk skal så have "Document Root / Default Root" i C:\websites\privat.dk\ f.eks. Og ligeledes skal kontor.dk have "Document Root / Default Root" i C:\websites\kontor.dk\ f.eks.

På privat.dk sætter den listeneren op til at fange opslag på privat.dk og www.privat.dk

kontor.dk sætter du listeneren op til at fange opslag på kontor.dk og www.kontor.dk

Hos gratis dns opretter du A records for kontor.dk www.kontor.dk til at pege på serveren hos gigahost.

Og igen, du opretter på samme måde privat.dk og www.privat.dk til at pege på samme server.

Nu peger begge domæner på samme server, men opsætningen af IIS'en foretaget tidligere gør at den "opfatter" de respektive opslag.
Avatar billede sone Nybegynder
27. maj 2011 - 08:30 #2
Tilmeld domænet på Gigahost - så sørger de for DNS og det hele.
Avatar billede sr9000dk Praktikant
27. maj 2011 - 09:01 #3
Hej lassebm

Jeg bruger ikke IIS web service eller apache. Jeg ved faktisk slet ikke hvad en IIS service er?

Hjemmeside filerne ligger på Gigahost's webhotel i mapperne henholdsvis www\privat.dk og www\kontor.dk

Vil du prøve at uddybe lidt mere hvordan jeg helt præcis skal gøre med hensyn til de ting du nævner:

"at sætte listeneren op til at fange opslag"

og

"at oprette A records"

Mvh Søren
Avatar billede lassebm Nybegynder
28. maj 2011 - 14:01 #4
Ah, er gigahost ikke en VPS (Virtual Private Server), eller?

Alternativt, hvis den ikke er det, kan du oprette det ene domæne som et cname, kontor.dk peger på privat.dk/kontor

Prøv at kigge på GratisDNS, de har en rigtig god hjælp.
http://www.gratisdns.dk/howto/hjemmehosting/index.phtml
Avatar billede bridgefarm Nybegynder
27. juli 2011 - 10:52 #5
Når du opretter domænerne hos Gigahost, så kan du også angive deres hjemmemapper, så sørger dns & gigahost for at "privat" rammer privat og "kontor" rammer kontor. Når du bruger et webhotel, så søtger de for at der bliver oprette de Vhosts der er brugfor. Det er derfor mange vælger et webhotel, for så skal man ikke selv bruge tiden på at sætte det op.. Så det er bare du tilfører done domæner til gigahost, og laver DNS redirecten fra gratilDNS til gigahost.
Du får DNS informationerne når du har tilmeldt dig Gigahost.