Avatar billede jds Nybegynder
11. juni 2011 - 23:50 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Hvad skal der til for at dø af et elektrisk stød?

Hej

Her et ret basic spørgsmål, men alligevel noget jeg umiddelbart kan se skaber en del forvirring, og hvor findes en masse forskellige forklaringer til.

Kort sagt; hvad skal der til for at et almindeligt menneske dør ved et elektrisk stød?

Er det Ampere eller er det kombinationen af Volt og Ampere altså Watt der dræber?

Watt er jo som kendt Joules pr. sekund, som jo altså er hvor meget energi der leveres. Så giver det ikke umiddelbart mest mening at det er en energimængde der dræber, og altså ikke strømmen?

På denne side er det beskrevet hvad der skal til i ampere:
http://hypertextbook.com/facts/2000/JackHsu.shtml

På denne side er det beskrevet at det er Watt der dræber:
http://wiki.answers.com/Q/How_many_watts_will_kill_a_human

Udfra formlen for effekt (Watt):

P = I*V og
P = I^2*R = V^2/R

kan det ses at effekten er afhængig af resistansen, hvilket jeg ikke umiddelbart kender for et menneske.

Et statisk elektrisk stød er på flere tusinde volt, og næsten igen ampere, derfor dræber det ikke, men rent principielt kan man så ikke dø af et stød med ekstrem høj volt og lav ampere? eller skal der en hvis styrke til?

Eller skal det forstås således at ampere stopper hjertet? og Watt brænder kroppen af. Dvs. hjertestop/flimmer kræver en mængde ampere, og afbrænding af kroppens celler kræver watt?

Kan nogen forklare hvordan det fungerer?

/JDS
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
12. juni 2011 - 00:14 #1
Der skal jo ske noget inde i kroppen, der ødelægger noget, så der skal en vis effekt til - tænk på en branket grillpølse.

Så effekt målt i watt er een måde at tænke på det på. Men da mennesker sådan set har samme modstand (resistanse), kan man også tænke på det i ampere. Nej, jeg ved ikke lige hvad modstanden er.

Rent teoretisk kan et mindre elektrisk stød forstyrre hjerterytmen, og stoppe hjertet.

Får man et stød fra 230V eller værre, og overlever, skal man en tur på skadestuen for at sikre sig, at der ikke er sket noget indeni.

Man kan overleve en større strøm fra ben til ben, end fra hånd til hånd, fordi den sidste går via hjertet.
Avatar billede glvi93 Nybegynder
12. juni 2011 - 00:19 #2
altså har prøvet at få stød af et tyrehegn, har hørt der skulle være omkring 5000 volt, men amperen er meget lille så man får stød et split-sekund.
Man dør ikke af det kan jeg sige, men man for dog noget som kaldes hjerte-flimmer som ikke skulle være så godt, hvis det sker flere gange gennem livet kan man på et tidsspunkt for hjertestop, akut eller tilfædigt tidsspunkt.

Dog et 240 volt's strømforsyning sagtens kan dræbe en da amperen er højere, så man for muskelkramper og ikke kan slippe det man for stød fra igen, hvilket resulterer i man dør på stedet, hvis man ikke har en ven til at sparke sig væk :-).

Begge tilfælde er ikke godt for hjertet da det er styret af nogle små elektriske impulser fra hjernen.
Så hjertet's rytme bliver forstyrret af det stød man får, da man har strømmen i sig op til flere timer efter.
En regel er faktisk at man skal være under opsyn 24 timer hvis man har fået stød af sådan en høj grad.

Håber dette besvarede dit spørgsmål.
Avatar billede wanze Nybegynder
12. juni 2011 - 04:17 #3
Det er amperer, der dræber. Mange volt kan gøre ondt, men hvis amperen er lav, er det ikke særlig farligt.
12. juni 2011 - 07:56 #4
Desuden er der også forskel om det er DC eller AC (50-60Hz) ...
Avatar billede MortenBoye Juniormester
12. juni 2011 - 08:20 #5
Der er forskellige faktorer der gør sig gældende, her er de, i nogenlunde pririteret rækkefølge:

1: Ampere - strømstyrke. Dødelig strømstyrke kan måles i mA! Milliampere. Tusindedele-ampere. Tænk over det, næste gang du skifter en 10A sikring.
2: Hvor strømmen kommer ind og ud. Det er farligere fra arm til arm / arm til hoved end to fingre på samme hånd. Passerer det hjertet har man hurtigt et problem.
3: Tid. Er det et rap over nallerne og sikringen ryger, eller er det noget elektrisk du rører med håndfladen så nerverne automatisk får musklerne til at trække sig sammen og din hånd lukker sig om det strømførende element og der ikke er en sikring der ryger så du får strøm i længere tid?
4: Volt.
5: Den resistans og resistivitet (læs op på forskellen på google) som legemet udøver.
6: AC eller DC - AC er farligst, men nemmest at arbejde med, hvilket er den primære grund til vi arbejder med det på elnettet. Frekvens på AC er derimod RELATIVT ligemeget, dog er lavfrekvent farligere end højfrekvent.

Læs evt mere her:
http://www.allaboutcircuits.com/vol_1/chpt_3/2.html

God fornøjelse!
Avatar billede johnstigers Seniormester
12. juni 2011 - 19:19 #8
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2011 - 20:05 #9
Spørgsmålet oprettet 11/6 og spørger har ikke været på siden der blev spurgt.
Jeg afmelder spørgsmålet.
Avatar billede jds Nybegynder
19. september 2011 - 23:02 #10
Tak for jeres svar. Beklager den sene tilbagemelding. MortenBoye får points, giv gerne et svar!
Avatar billede jds Nybegynder
24. oktober 2011 - 16:13 #11
Lukker