Avatar billede Distant Nybegynder
15. juni 2011 - 08:55 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Harddisk reagerer underligt og fysisk tilter den nærmest indeni.

Hej

Jeg har en harddisk der er lidt underlig.
Helt ny 2 uger gammel hitachi xl000.
den låser ved overførsel af filer nogle gange.
Da jeg så idag ville løfte den op ved siden af pc istedet for at stå på gulvet, var det somom når jeg bevægede den at den svingede indeni.
Der var nærmest modstand på når jeg drejede den.
Meget underligt, virkede næsten somom den var draget af nord eller sydpolen alt efter hvor jeg drejede den hend.

Nogle forslag ?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juni 2011 - 09:11 #1
Prøv en anden USB indgang ikke alle stik er ens nogle bruges paralelt af andet udstyr. angående tiltning jeg har lige prøvet at lyfte på en 2½" ekstern disk den gør det også prøvet næst også det samme kører altså 7200 Omdr.
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juni 2011 - 09:12 #2
"Lyfte"Løfte!
Avatar billede chalde Seniormester
15. juni 2011 - 09:29 #3
"den låser ved overførsel af filer nogle gange"
Test med producentens værktøj om der er noget galt med den. Kan findes på deres hjemmeside.

"Da jeg så idag ville løfte den op ved siden af pc istedet for at stå på gulvet, var det somom når jeg bevægede den at den svingede indeni.
Der var nærmest modstand på når jeg drejede den.
Meget underligt, virkede næsten somom den var draget af nord eller sydpolen alt efter hvor jeg drejede den hend."
Flyt ikke for meget på en harddisk når den er i drift.
En harddisk består af roterende plader, og i princippet fungerer den lidt som en gyro når den er i drift. Derfor det føles som der er modstand i den.
Får en harddisk for mange vibrationer eller stød mens pladerne er i rotation kan der opstå skader på den (for mange stød og slag når den ikke er i drift er heller ikke anbefalelsesværdigt).
Avatar billede Supermule2000 Nybegynder
15. juni 2011 - 09:30 #4
En harddisk indeholder jo et antal skiver som roterer ved høj hastighed. Det du kan mærke når du tilter harddisken, er gyroeffekten, og er ganske normal.
Avatar billede Distant Nybegynder
15. juni 2011 - 13:21 #5
Tak for feedback.
Den får ingen slag eller stød, sætter jo heller ikke ild til mine penge ;)
Har kørt standard windows 7, bad sector scan og file sector scan, intet gav nogle fejlmeddelelser.
Hitachi har et program jeg kan prøve at boote op på og teste den med.
Det er totalt nedern 3 uger gammel harddisk og allerede fejl den er lige blevet over halvt fyldt :D
Hvad dælen skal jeg gøre af alt det data :)

Jeg prøver den hitachi bootdisk og vender tilbage
Avatar billede poko1 Ekspert
05. november 2011 - 15:25 #6
Nå det drejede sig altså igen om hvem der reagerer med svar du kunne jo lige så godt have bedt en af os andre om at lægge som svar det du giver point for havde du jo fået at vide.
ikke fordi det drejer sig om point jeg samler ikke men så er ideen med Eksperten jo ligegyldig.