Avatar billede noerbo Nybegynder
15. juni 2011 - 15:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Design af søgefunktion til hjemmeside

Hej

  Jeg er lidt for sjov ved at prøve at lave en hjemmeside og i den forbindelse kunne jeg godt tænke mig at prøve at lave en søgefunktionalitet.
  Det skal lige siges at jeg ikke leder efter nogen færdig løsning, da jeg gerne selv vil prøve kræfter med det.

  Alle siderne som hjemmesiden består af er gemt i en database.

  Min egen ide er at have en database med nøgeord samt adressen, hvor det pågældende ord optræder. Når brugeren så søger på eksempelvis foo vil det være nemt at finde alle de sider, hvortil foo er et nøgleord vha. denne database.

  Jeg har dog et par spørgsmål angående denne løsning
  1) Jeg kunne godt tænke mig at ikke alle ord på hjemmesiden kommer ind i søgedatabasen. Eksempelvis ord som at, er den osv. Er der en smart måde at filtrere disse ord væk på, når jeg løber en side igennem for at bygge databasen?

  2) Er dette den smarteste måde at lave en søgefunktionalitet på, for en lille hjemmeside? Vil den være effektiv når der begynder at komme lidt mere indhold på siden?

  3) Jeg har ikke rigtigt kunne finde noget på nettet om, hvordan man laver sin egen søgefunktionalitet, kun færdige løsninger, så jeg ville være meget glad, hvis nogen kender til nogle gode tutorials.
Avatar billede webweaver Praktikant
15. juni 2011 - 15:58 #1
Som det aller første. Hvad vil du programmere den i?
PHP, ASP eller ..?
Avatar billede majbom Novice
15. juni 2011 - 15:59 #2
opret spørgsmålet under kategorien for det sprog siden er skrevet i, så tror jeg der er bedre muligheder for brugbare forslag
Avatar billede noerbo Nybegynder
15. juni 2011 - 19:18 #3
Jeg leder efter et generelt design uafhaengigt af sprog. Det var derfor jeg oprettede den her.

Mest om ideen med en tabel med nøgleord og links er en god metode.

Men jeg bruger python og django
Avatar billede arne_v Ekspert
15. juni 2011 - 23:55 #4
Det nemmeste maa vaere at parse nye sider som gemmes i databasen og gemme alle ord (ekskl. f.eks. HTML tags) parret med side id.
Avatar billede noerbo Nybegynder
16. juni 2011 - 20:11 #5
Okay, saa den typiske maade at lave en soegefunktion paa en hjemmeside, vil vaere en tabel, hvori man gemmer noegleordet samt en henvisning?
Avatar billede arne_v Ekspert
17. juni 2011 - 00:24 #6
Ja.

Noegle ord eller alle ord.

Implementeret enten i app eller via databasens FULLTEXT soegemulighed.

At soege runtime vil vaere draebende for performance.
Avatar billede noerbo Nybegynder
18. juni 2011 - 22:55 #7
Okay jeg har ikke lige planer om at soege runtime pt.

mange tak for hjaelpen arne_v. Kan jeg faa dig til at laegge et svar saa jeg kan lukke og slukke?
Avatar billede arne_v Ekspert
18. juni 2011 - 23:08 #8
svar