Avatar billede sanne_sanne_ Nybegynder
15. juni 2011 - 19:52 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Spørgsmål til lejeloven

Jeg er blevet opsagt af min udlejer. Jeg bor til leje hos min udlejer (tidsbegrænset til december), som selv lejer hele lejligheden af anden part. Hun har ét værelse i lejligheden, jeg har to, og vi deler køkken, bad og gang.

Hun giver grunden, at hun selv vil benytte hele lejligheden, altså må det være §82, a) hun anvender. Derfor har hun så vidt jeg kan se kun én måneds opsigelse, ifølge §87, stk. 2.

Er der nogen, der kan bekræfte det? Jeg kunne naturligvis rigtigt godt tænke mig mere end en måned til at finde ny bolig. Kan der evt. være et twist i sagen i §82, a), hvor der står:
§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om om
a) Enkelte værelser til beboelese, når værelset er en del af udlerejerens beboelseslejlighed

Kan jeg så falde uden for denne kategori, eftersom der står "værelset" (altså, ikke flere værelser)?

Håber I kan hjælpe.
Avatar billede finb Ekspert
16. juni 2011 - 09:15 #1
Hvis du lejer 50 % eller mere af lejligheden,
har du faktisk lejet hele lejligheden -
-da er det faktisk DIG, der er lejer,
og du kan ikke opsiges, medmindre
udlejer har en ekstremt god grund.

Men har din udlejer (fremlejegiver) overhovedet fået ejerens skriftlige tilladelse til at fremleje hele/dele af lejligheden ?
Hvis ikke, kan I muligvis blive sagt op begge 2 !

Lejernes Landsorganisation:

Bedst:
Gå ind til LLO på Rådhuspladsen i Kbh. og spørg !

Næstbedst:
Send en mail til LLO.dk

Mvh finb
Avatar billede www.kwdemant.dk Juniormester
16. juni 2011 - 18:28 #2
Der er i vurderingen af, om der blot er tale om enkelte værelser eller ej blevet lagt vægt på, om du har eget køkken, jf. f.eks. ØLK 1998-11-20(9. afd. B-3166-98).

Da dette virker som tilfældet, vil jeg gerne bekræfte, at lejemålet kan opsiges med 1 mdr. varsel, jf. LL § 86, stk. 1, 2. pkt., jf. § 82, litra a.

Du skal dog være opmærksom på, at da det er et tidsbegrænset lejemål, så kan den KUN opsiges hvis det fra starten har været aftalt, at den skal kunne opsiges inden udløbet af lejeperioden, jf. LL § 80, stk. 1, 2. pkt.