18. juni 2011 - 12:01 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Skrive på dansk fra et engelsk tastatur.

Jeg har anskaffet min laptop med engelsk tastatur (det er en fordel ved størstedelen af det jeg laver).  Når jeg så skulle skrive på dansk, såsom her på Eksperten, har jeg indtil for nyligt skrevet med ae, oe, og aa.  Det er normalt forståeligt, men det ser ikke godt ud, og jeg har altid fundet det ubehageligt arrogant af mig at skrive således.  Ligesom at sige: "hvis i vil laese mine guldkorn, saa maa i goere det paa mine betingelser.."  Så jeg fandt ud af at installere det danske sprog, således at jeg med ALT+SHIFT kan omstille til dansk keyboard.  Det tastaturet skriver ved tryk på en tast svarer således ikke altid til markeringen på tasten.  Således skal jeg trykke på ':' for at få 'æ' og på '*' for at få '('.  Men ved at prøve mig frem og så lære udenad har jeg fundet ud af det meste.  Undtagen <, >, \, og +.

Har nogen erfaring med det samme og ved i hvordan jeg finder de taster?  Jeg var ikke klar over, at et dansk tastatur har flere taster end et engelsk tastatur.  På min næst-nederste linje har jeg tasterne SHIFT, z, x, c, o.s.v. hvor et dansk tastatur har en tast mellem SHIFT og z hvor netop <, >, og \ sidder.  Jeg har nu afprøvet, tror jeg, alle kombinationer med SHIFT, ALT, CTR, og de andre taster, men uden at finde de fire tegn.
Avatar billede The_Buzz Novice
18. juni 2011 - 12:26 #1
Skift til dansk tastatur i din windows, og hold ALT nede, tryk hvor Æ Ø Å er normalt.
Avatar billede The_Buzz Novice
18. juni 2011 - 12:31 #3
Du kan også lave dit helt eget layout hvis du er træt af QWERTY :P
http://msdn.microsoft.com/da-dk/goglobal/bb964665.aspx
18. juni 2011 - 12:36 #4
The_Buzz, tak for din interesse, men jeg tror kun du har læst overskriften på mit spørgsmål og ikke haft tid til at læse spørgsmålet selv.  Jeg forklarer, at det er < > \ og + jeg ikke kan finde, alle andre tegn, inklusiv æ, ø, og å, har jeg ingen problemer med.

Men hvis du kan hjælpe mig med det jeg spurgte om ville jeg være taknemmelig, altså taste-kombinationer på et engelsk tastatur der vil give mig de fire tegn når jeg har skiftet til dansk tastatur.
Avatar billede The_Buzz Novice
18. juni 2011 - 12:56 #5
< ALT+060
> ALT+062
\ ALT+092
+ ALT+043

http://www.tedmontgomery.com/tutorial/htmlchrc.html
Avatar billede The_Buzz Novice
18. juni 2011 - 13:02 #6
Æ     198;
æ     230;
Ø     216;
ø     248;
Å     197;
å     229;
18. juni 2011 - 13:12 #7
The_Buzz, tak, men du fortsætter med æ, ø, og å, som jeg fortæller IKKE er noget problem.  Med mindre du har tid til at læse indholdet af spørgsmålet og hjælpe mig med det (hvis du kender svaret) foreslår jeg , at du bruger din tid på andre tråde.
Avatar billede The_Buzz Novice
18. juni 2011 - 13:37 #8
Se den post jeg lavede om < > \ og + :)
18. juni 2011 - 19:16 #9
The_Buzz, jeg stod og skulle afsted, da jeg modtog #8 hvor du talte om en post om <>\ og +.  På det tidspunkt så jeg ingen sådan post, så jeg håbede den var undervejs og ventede.  Men jeg ser stadig ikke nogen sådan post.  Kan den være gået tabt undervejs?  Eller refererer du til en af ovenstående indlæg?  De forklaringer jeg ser går på emner såsom at definere sit eget keyboard, at bruge numre, om 'special characters' for webpages, o.s.v.

Jeg prøver i mine spørgsmål at være omhyggelig med at formulere mit problem så præcist som muligt.  Dennegang har jeg åbenbart fejlet.  Så jeg må prøve igen.  Så håber jeg, at du stadig har energi og tålmodighed til at forholde dig til mit problem sådan som jeg beskriver det.  Hvis det nu er således, at du autoritativt kan sige, at det jeg vil ikke kan lade sig gøre, så vil det være mig en hjælp at få det at vide.  Så ved jeg, at jeg skal prøve noget andet.

Altså, når jeg med et fysisk engelsk tastatur programmatisk skifter til dansk tastatur, så skal jeg trykke på : for at få æ, på ' for at få ø og på [ for at få å.  Det er den nemme del.  Hvis jeg så vil have for eksempel [ skal jeg trykke på ALT + 8 og vil jeg have { skal jeg trykke på ALT + 7.  Nu leder jeg efter hvad jeg på det fysiske engelske tastatur skal trykke på for med det programmatiske danske tastatur at få <, >, \, og +.  (For at skrive dem her har jeg midlertidigt måttet skifte tilbage til engelsk tastatur.)  Der skal tænkes på, at et engelsk tastatur har ikke nogen tast mellem SHIFT og z.

Hvis du (eller en anden) kender svaret på det problem, sådan som jeg har formuleret det, så hjælp mig venligst med at fortælle mig hvordan.  Hvis du (eller en anden) positivt ved, at det ikke kan lade sig gøre, så hjælp mig med at fortælle mig det.  Hvis du ikke kender svaret på problemet sådan som jeg stiller det op, så behøver du ikke for nærværende at foreslå alternative fremgangsmåder.
Avatar billede The_Buzz Novice
19. juni 2011 - 10:20 #10
Som du selv siger, så mangler der den tast på nogle engelske tastaturer.

Derfor kommer jeg med den løsning der omend er langsommelig, så er det muligt - at trykke

< ALT+060 (og løft alt) - så vises tegnet
> ALT+062 (og løft alt) - så vises tegnet
\ ALT+092 (og løft alt) - så vises tegnet
+ ALT+043 (og løft alt) - så vises tegnet

http://www.redgrittybrick.org/terminals/win95us.gif

Men hvis du er heldig, kan < og > være hen over komma og punktum hvis du holder shift nede.
backslash skulle være på en tast hen over Enter, som jeg ikke har.
+ på en tast ved siden af backspace som er = uden at trykke shift ned. (mens det på min tastatur er ved #2 fra backslash uden man taster shift
19. juni 2011 - 10:57 #11
The_Buzz, jeg takker for din interesse og ihærdighed, men jeg må konkludere, at du ikke kender svaret på det specifikke problem, jeg stillede.  Som jeg troede, jeg havde forklaret, så er det jeg søger i denne omgang ikke 'omveje' såsom ALT plus et tal.  (Jeg bruger allerede en omvej, at skifte til engelsk tastatur, når jeg kommer til de tegn, for eksempel for at skrive ovenstående.)  De positioner, du foreslår, er de 'fødte' positioner på det fysiske engelske tastatur jeg har, og som ikke virker når jeg skifter til dansk 'software-tastatur'.  (Ellers havde der ikke været grund til at oprette spørgsmålet.)

Lad os slutte her (med tak.)  Det er åbenbart ikke muligt for mig at forklare på en forståelig måde hvad mit spørgsmål er og hvad det ikke er.

Jeg lader tråden stå åben lidt endnu i håbet om, at der består en måde at få de tegn uden omveje (på samme måde som det har vist sig muligt at få alle de andre tegn,) og at der er en der kender måden.
Avatar billede thov Forsker
19. juni 2011 - 13:10 #12
Prøv med REMAPKEY.EXE fra dette 'Resource kit' (Virker fint med nyere Windows udgaver).
http://www.microsoft.com/download/en/details.aspx?displaylang=en&id=17657

Når det hele er installeret, finder du remapkey.exe i stien C:\Program Files\Windows Resource Kits\Tools
19. juni 2011 - 15:42 #13
thov, du foresl[r at remappe tastaturet.  Er det fordi du ved, at det ikke kan gøres uden?

Lad mig lige gentage hvad mit spørgsmål er:

1.  Min laptop er med engelsk, fordi jeg oftest har brug for det.

2.  Fordi jeg under Regional and Language Options har tilføjet Dansk kan jeg med ALT + SHIFT skifte til dansk tastatur.  Mit engelske tastatur emulerer således et dansk tastatur.  Der hvor for eksempel æ sidder på det danske tastatur sidder ; på det engelske tastatur, så jeg trykker på ; når jeg vil skrive æ, ' når jeg vil skrive ø, og [ når jeg vil skrive å.  Ingen grund til at remappe, og ingen grund til at bruge ALT + et tal, kun et spørgsmål om at finde og huske hvor jeg skal trykke.  De 25 'almindelige' bogstaver sidder heldigvis ens på dansk og engelsk tastatur, og ligeledes tallene og en stor del af de specielle tegn, hvorimod for eksempel $ som på det engelske tastatur er SHIFT + 4 får jeg ved ALT + 4, og = som på engelsk statatur sidder til venstre for backspace får jeg ved at trykke SHIFT +  0.

3.  Jeg søger nu efter <, >, \, og +.  Hvis nogen ved hvilke taster på det engelske tastatur jeg skal trykke på for at få disse, så hjælp mig venligst ved at fortælle det.  Ligeledes, hvis nogen med kendskab til dette ved, at det IKKE kan lade sig gøre, så vil det også være en hjælp at få det at vide.  I så fald må jeg søge efter alternativer, hvad enten det nu skal være ved at remappe eller hvad.

4.  Men jeg er ked af at bruge så meget af jeres tid og energi på at komme med forslag som jeg bliver ved med at prøve at fortælle ligger udenfor spørgsmålet og mit behov.

Så hvis du (eller andre) kan hjælpe mig med mit problem, med tasterne på et engelsk tastatur at skrive <, >, \, og +, så fortæl.  Hvis nogen positivt ved, at det ikke kan lade sig gøre, så forklar.  Det er den hjælp jeg for nærværende søger.
Avatar billede thov Forsker
19. juni 2011 - 17:23 #14
Jeg ved godt at problemet kan klares uden remap eller <alt>'et tal' :-)

Når jeg selv har lignende problemer prøver jeg mig frem, og lykkes det ikke, benytter jeg <alt> metoden.

Det du forventer, er at en eller anden med et engelsk tastatur render alle kombinationer igennem med <ctrl>, <alt>, <Alt Gr> og <Shift>, for at løse dit problem.

Jeg har 'kun' DK tastaturer, og tror det samme gælder for de fleste andre i dette forum, så du må klø på indtil kombinationen er der.

God fornøjelse :-)
19. juni 2011 - 17:28 #15
Det gør jeg (klør på, derved fandt jeg en masse andre, men endnu ikke disse.)  Men jeg håbede, at der var en, der allerede havde fundet det.
22. juni 2011 - 17:56 #16
En tåbe kan spørge om mere end ti aviser kan svare på.  Der kom adskillige svar, men alle på det som jeg troede jeg havde forklaret ikke var spørgsmålet.  Jeg lukker her.  Jeg opretter senere et nyt spørgsmål formuleret fra en anden synsvinkel og håber det bedste.
Avatar billede inglenook Praktikant
22. juni 2011 - 18:19 #17
< = \ (backslash tasten til højre for venstre shift
> = shift \
\ = AltGr \
+ = - (til højre for 0)

Jeg går selvfølgelig ud fra dit tastatur er UK, ikke US.
24. juni 2011 - 07:09 #18
inglenook, du er den første, der har prøvet at svare på det som var spørgsmålet.

Desværre virker dine forslag ikke på mit keyboard.  Det står opgivet som Standard 101/102-key or Microsoft Natural PS/2.  Det kunne jeg jo godt have sagt fra starten af.