Avatar billede pdj Novice
18. juni 2011 - 14:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Ikke-destruktiv komprimering af AVI

Jeg bruger SnagIt til at optage små demofilm på min pc, som den gemme i AVI filer. Desværre er filmene meget store (fx. 67mb for 2min) Det viser sig at SnagIt gemme dem meget råt, og en simple zip'ning kan få filen helt ned på 5 mb.
Hvordan får jeg AVI filen ned på ca. samme størrelse, uden at bruge en destruktiv komprimering?
Jeg har forsøgt mig med AVI ReComp, men den får blot filen ned på 11mb (efterfølgende kan den endda zippes videre ned til 8 mb)
Så leder enten efter et alternativ til AVI ReComp eller nogle tips til opsætning af AVI ReComp... (Alternativt en gratis erstatning af SnagIt)
18. juni 2011 - 14:16 #1
Ellers prøv med "super video converter"
http://www.erightsoft.com/SUPER.html
bemærk at inde på deres side ligger en reklame for "prism video converter" og det er ikke den du skal hente, inde på siden scroll helt til bunds på siden, og klik på "Start Downloading SUPER ©"  så åbner en ny side, et ganske lille stykke nede i teksten står "download and use"  klik så på det, så åbner igen en ny side, aller nederst på denne side klikker du på,
"Download SUPER ©  setup file"

www.erightsoft.biz/GetFile1.php?SUPERsetup.exe
Avatar billede milter Ekspert
18. juni 2011 - 14:21 #2
Er der ikke en "save as"-funktion i SnagIt, hvor du kan gemme i et andet format?

Ellers kan jeg også anbefale SUPER, som karise_larry nævner.
Avatar billede pdj Novice
18. juni 2011 - 19:15 #3
@karise_larry: Tak, men der er jo i omegnen af ½ milliard muligheder for opsætning af konvertering i SUPER. Hvordan opnår jeg en ren komprimering uden kvalitetstab?

@milter: Nej, desværre. Når SnagIt grabber billeder kan man vælge billedformat og kvalitet og alt mulig andet. Ved film, kan man blot angive et filnavn. :(
Avatar billede milter Ekspert
18. juni 2011 - 20:46 #4
@pdj

Når man vil gøre .avi-filer mindre, afhænger det især af disse ting: Hvad filmen skal bruges til, og hvad den skal afspilles og vises på.
Avatar billede pdj Novice
18. juni 2011 - 22:02 #5
@milter: Ja, eksempelvis ved at justere hvor destruktiv komprimeringen skal være. Men jeg beder jo om en ikke-destruktiv komprimering, som fx zip. Modsat zip skal resultatet dog kunne afspilles direkte i gængse afspillere. Jeg er bare overrasket over at avi filer tilsyneladende ofte kan komprimeres yderligere af zip. Det kan man eksempelvis ikke ved jpg filer.
Avatar billede milter Ekspert
18. juni 2011 - 22:57 #6
@pdj.

.avi-filer kan zippes pga. opbygningen af dataene, hvor hver enkelt blok danner et helt billede. Komprimerede videofiler er opbygget på en måde, så data i en blok skal sammenlignes med omkringliggende blokke for at dekodningen kan virke. Hvis der fjernes materiale på den måde, som en zipning foretager, vil dekodningen ikke virke. Håber, du forstår :-)

Det, jeg mener med #4, er f.eks., hvor stort et billede, du ønsker, om det skal overføres til DVD, om det oprindelige pixelantal i bredde og højde skal beholdes eller hvad.

Skal det afspilles på computer, eller hvad mener du med "gængse afspillere"? Der findes et utal af "gængse afspillere" :-)
Avatar billede milter Ekspert
18. juni 2011 - 23:17 #7
Og forøvrigt er 67MB for 2 minutter i AVI ikke så slemt. Når jeg overfører standard video fra videokameraet til computeren som .avi for at arbejde med den, fylder et minut ca. 222MB :-)

Komprimering vil næsten altid forringe billedet en smule. Spørgsmålet er, hvor stor en forringelse, man kan leve med, og med den rigtige metode, kan de færreste se forskel :-)
Avatar billede trav4u2 Novice
24. juni 2011 - 13:07 #8
Bortset fra de tilfælde hvor man benytter filtre for de-interlacing ol., medfører en re-encodning af en video altid et kvalitetstab. Så når AVI ReComp bringer filen ned på 11 Mb, sker det ved at forringe nogle af videoens parametre.

Men slutproduktet kan aldrig blive bedre end startproduktet, og da videoen har ændret sig, er det jo logik, at den er blevet ringere ;)

Når du skal vælge kompression, er der 3 ting du skal tage stilling til
1. Hvilken kvalitet er ok
2. Hvilken filstørrelse er ok. Eksempelvis er maksimum på en DVD-afspiller 2 Gb pr. fil
3. Hvilke afspillere (codec) skal filen kunne vises med. Skal videoen eks. kun ses på Pc'en skal du vælge en codec som din maskine har kræfter til at håndtere. Skal videoen vises via en DVD-afspiller taler vi typisk om mpeg2, Divx og Mp4 - alt afhængig af hvad maskinen kan håndtere.

De overordnede knapper du kan skrue på er:
Codec
Hvor mange data pr. sek. du vil køre med - bitrate
Billedstørrelsen

Et lille PS. Den letteste måde at hente det glimrende program Super på er her:
http://www.afterdawn.com/software/audio_video/convert_video/super.cfm

De har altid den seneste version og det er altid det samme link.
Avatar billede pdj Novice
03. juli 2011 - 08:40 #9
Tak for alle kommentarer, men mit grundlæggende ønske er tilsyneladende ikke muligt. Det viser sig forøvrigt at winrar er næsten en faktor 10 bedre end zip til non-destruktuv komprimering af mine avi filer.