Avatar billede oddi Nybegynder
18. juni 2011 - 22:17 Der er 1 kommentar og
1 løsning

INSERT i linking tabel

Hej eksperter

Jeg har en tabel band og artist. Imellem disse har jeg lnk_band_artist (Many to many).

Jeg har forsoegt foelgende insert:

insert into band(name) values('z');
insert into artist(first_name, last_name) values('x', 'y');
insert into lnk_band_artist
(
select band_id from band where name = 'y',
select artist_id from artist where last_name = 'y' and first_name = 'x'
)

Hvor band_id er primary key i band og artist_id er primary key i artist

Men insert i lnk_band_artist virker ikke hvordan goer jeg dette korrekt ?

Mvh
oddi
Avatar billede oddi Nybegynder
18. juni 2011 - 22:25 #1
Glemte () omkring select, korrekt:

insert into lnk_band_artist
(
(select band_id from band where name = 'y',)
(select artist_id from artist where last_name = 'y' and first_name = 'x')
)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
18. juni 2011 - 22:56 #2
Du bør kigge på LAST_INSERT_ID() i Mysql - din metode virker kun hvis der ikke er dubletter af name, og af last_name og first_name