Avatar billede mike23 Nybegynder
25. juni 2011 - 11:06 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Krav til Dansk (A) niveau

Hej

Jeg skal til niveauafklaring i dansk her på mandag for at fastlægge mit dansk niveau i forbindelse med mit studie og da det er hundrede år siden jeg sidst har haft dansk efterlyser jeg nogle som ved hvad kravene er for at være på A-niveau

Nogen der ved det?
Avatar billede Vandreren Novice
26. juni 2011 - 15:51 #1
I dansk A udvikler du gennem tekstanalyse og tekstproduktion en kritisk og kreativ sans for sprog, kommunikation, litterratur og medier.
Du lærer om både mundtlig og skriftlig fremstilling og får viden om skønlitteratur fra fortid og nutid og om kommunikation i moderne medier.
http://www.ug.dk/sitecore/content/forside/uddannelser/gymnasialeuddannelser/hoejere_forberedelseseksamen_hf/dansk_a_-_hf.aspx

(Tekstforfatteren kunne åbenbart ikke stave til litteratur: "litterratur".)

Faget har særlig fokus på tre områder:
    at styrke dine evner til mundtlig og skriftlig kommunikation indenfor forskellige genrer
    at styrke dine evner til at forholde dig kritisk til og reflektere over forskelligartede tekster
    at give dig et historisk perspektiv på dansk kultur og identitet.
http://www.erhvervsskolerne.dk/uddannelser/gymnasiale-uddannelser/teknisk-gymnasium-htx/obligatoriske-fag/dansk-niveau-a/
Avatar billede mike23 Nybegynder
26. juni 2011 - 21:04 #2
Jeg har selv googlet en del og har også læst de overordnede generelle krav til dansk A men jeg håbede på nogle lidt mere specifikke krav til niveauet, som f.eks at sætte kommaer korrekt og kunne dele end tekst ind i udsagnsord, tillægsord, navneord og de forskellige led osv osv.
Avatar billede Vandreren Novice
26. juni 2011 - 21:19 #3
Du mener altså hvad der kræves for at begynde at læse dansk på A-niveau.

Kravet er vel, at du kan bestå Folkeskolens Afgangsprøve i mundtlig og skriftlig dansk.

Man lærer stort set ikke noget stavning og grammatik i dansk på A-niveau. Efter flere år i Folkeskolen (eller tilsvarende) skulle stavning og grammatik gerne være indlært.

Hvis du har vanskeligheder med stavning/grammatik, så bliver de skriftelige afleveringer dit største problem.
Avatar billede mike23 Nybegynder
28. juni 2011 - 11:57 #4
Testen til brug for at niveauafklare i forhold til Dansk bestod af følgende opgaver:

Opgave 1: en side lang tekst med "udeladte" ord som man så skulle sætte ind selv så de gav bedst mening i forhold til teksten.

Opgave 2: Nonsensord. Damen der afholdte prøven udtalte nogle vrøvleord som man så skulle stave til. Syv styks ialt.

Opgave 3: En novelle skulle gennemlæses og man ville efterfølgende få et ark spørgsmål til novellen som skulle udfyldes.

Opgave 4: I forlængelse af novellen skulle man så skrive et brev som bestod af min. 150 ord som helt sikkert er med til at de kan danne sig et indtryk af ens færdigheder hvad angår stavning og grammatik b.la.