Avatar billede Gambolputty Novice
27. juni 2011 - 13:51 Der er 7 kommentarer og
3 løsninger

Geninstallere Vista

Hey

Jeg har en efterhånden ældre Dell XPS M1530 bærbar fra starten af 2008. Hun kører efterhånden rimelig langsomt, selv efter at jeg har defragmenteret harddisken, og da jeg nu endelig har fået fingre i en ekstern harddisk til backup af større filer, og har ferie, så er det på tide at få visket tavlen ren og geninstallere det hele.

Det er et par år siden jeg sidst har geninstalleret en computer, så derfor, ud over at huske backup af dokumenter, musik og lignende, hvad er gode råd at huske når jeg geninstallerer det hele?

Planen er en helt ren geninstallering, hvor alt bliver slettet.

Jeg har også hørt noget om et sted at det er en god ide at partitionere sin harddisk og kun lægge styresystemet på et C-drev med ca. 20 GB, mens programmer og dokumenter kan lægges ind senere, sådan at styresystemet ikke bliver spredt ud over hele harddisken under defragmenteringer. Er det noget som nogen af jer har erfaring med?

Det her er altså to spørgsmål: gode råd til geninstallering generelt, og spørgsmål om det er en god ide at oprette harddiskpartition til styresystemet.

På forhånd tak.
Avatar billede poko1 Ekspert
27. juni 2011 - 13:59 #1
Jeg vil nok sige at du er inde på et rigtigt spor men 20 GB til Vista vil jeg mene er i underkanten? Gå ind i let overførsel og overfør dine vigtige filer til din Backup disk så har du alle dine vigtige oplysninger og dine Mail´s og adresser  holdende.
Avatar billede Gambolputty Novice
27. juni 2011 - 14:20 #2
Jep, du har helt ret i at 20 GB er for lidt. Troede at jeg havde checket at min Windows-mappe fyldte 11 GB, men den er oppe på 25 GB. Hvor meget ville så være fornuftigt? 30 GB? 35 GB?

Jeg har alle mine mail-kontakter i Gmail, så dem sker der ikke noget med.

Let overførsel?
Avatar billede poko1 Ekspert
27. juni 2011 - 14:35 #3
Jeg vil mene 35 vil være det rigtige "Let overførsel?"Spørger du det ligger så vidt jeg husker?? i ->programmer->Tilbehør->Systemværktøjer->Windows Let Overførsel-<Jeg havde kun Vista i 1 måned så røg det ud med fynd og klem.
27. juni 2011 - 15:39 #4
Er det en 'manuelt' VISTA geninstall baseret på en ægte Vista DVD ?
Altså ikke baseret på en "Factory Recovery" procedure ? (Er den født/købt med Vista?)

Du skal også 'fedte' med driverSoftware + opdateringer + opdateringer + opdateringer + opdateringer + ...

Good Luck *S*

---

Hvis du har mulighed for det ($$$), så skaf en WIN7 DK istedet og install den !!! Er meget bedre på alle måder...
Avatar billede moxxi Nybegynder
28. juni 2011 - 03:39 #5
Altså, omkring det med gode råd til hvad du skal huske at tage backup af, det er jo lidt op til dig selv. Men hvis det var mig som skulle formatere ville jeg, tænke sådan her.
Billeder, Drivers, Skole-sager(Evt)

Det er en meget god idé, at lave en lille partition hvor du kan have selve styresystemet til at ligge.

Men ellers ville jeg også foreslå du fik fat i en Windows 7 CD. også fik lagt det styresystem på.
Avatar billede Gambolputty Novice
29. juni 2011 - 23:30 #6
Takker for inputs, har fået formatteret og geninstalleret uden de store problemer. Smid et par svar, så deler jeg point ud.
Avatar billede poko1 Ekspert
29. juni 2011 - 23:40 #7
kunne du ikke bare foretage en lodtrækning?
30. juni 2011 - 06:48 #8
Ping ?

(Dette er så et [svar]...)
Avatar billede poko1 Ekspert
30. juni 2011 - 13:21 #9
Hvis du mener #4 var den hjælp du havde brug for så for min skyld iorden ellers syntes jeg du skulle lægge et svar selv.
Avatar billede Gambolputty Novice
09. juli 2011 - 17:19 #10
#9 Tja, du har måske ret, men jeg deler lidt ud alligevel som tak for tiden og indsatsen :)