Avatar billede dennisa Nybegynder
28. juni 2011 - 15:17 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Ret cellereference

Er der en metode til følgende :

En månedsopgørelse har referencer til en række bagvedliggende regneark, som hhv. renter indeværende og sidste års data

Indeværende år peger på Celle $B$6 i Juni måned og skal i Juli hente informationer fra Celle $B$7. Dette er naturligvis ikke kun i een celle, men i en række celler dette skal rettes.

Idag bruger jeg Søg/erstat, men er der en metode hvormed jeg eksempelvis kan angive '7' i min 'forside' hvorefter regnereglen tager højde for dette pr. automatik ???
Avatar billede aitnemed Novice
28. juni 2011 - 17:30 #1
Som jeg har forstået det, så ønsker du, at afhængigt af hvad indeværende måned er, så skal det afpspejles i den celle, som er "indeværende år".

Hvis jeg har ret, så burde du kunne lave en lang formel med HVIS i stil med:

=HVIS(MÅNED(IDAG())=1;$B$1;HVIS(MÅNED(IDAG())=2;$B$2;[fortsættes til og med 12]

Kort sagt, så tjekker formlen for, hvad indeværende måned er, og alt afhængig af det, så returneres den celle, der matcher måneden.
Avatar billede supertekst Ekspert
28. juni 2011 - 18:30 #2
Anden mulighed (måske):

Ark2:
-A1: =Måned(Nu())
-B1: =FORSKYDNING('Ark3'!B1;A1-1;0,1;1;1)

Ark3:
"Bagvedliggende data - rækken for hver måned
Avatar billede german Nybegynder
29. juni 2011 - 04:32 #3
Du kan også lave denne makro:
Sub Test()
  Cells(3, 4) = "$B$" & Month(Now)
End Sub

- resultatet kan du så bruge i dine andre formler
Avatar billede dennisa Nybegynder
29. juni 2011 - 09:09 #4
Jeg tror jeg må uddybe mit problem

Regrearket består af 26 enkeltark, hvoraf de 25 er identiske, indeholdende salgsenheder med 12 måneders realiseret salg indeværende og sidste år

Det sidste regneark er en rekap, som skal indeholde seneste måneds resultat

En typisk regneregel i A2 til A27 vil være :

= 'EnhedID 01'!$B$6
= 'EnhedID 02'!$B$6
= 'EnhedID 03'!$B$6
....
= 'EnhedID 25'!$B$6

En typisk regneregel i B2 til B27 vil være :

= 'EnhedID 01'!$B$21
= 'EnhedID 02'!$B$21
= 'EnhedID 03'!$B$21
....
= 'EnhedID 25'!$B$21

I kolonne A er det Indeværende år's data jeg skal have indsat, og kolonne B er det sidste år, som altså i de 25 underliggende regneark befunder sig i lidt længere nede i regnearket.

Mit mål var så at jeg i kolonne A indtastede værdien 7 og i kolonne B værdien 22, så blev $B$6 ændret til $B$7 og $B$21 til $B$22

Er det muligt ?
Avatar billede supertekst Ekspert
29. juni 2011 - 09:39 #5
Hvis du er interesseret kan du sende en mail - så returnerer jeg en model baseret på "Forskydning". @-adresse under min profil.
Avatar billede dennisa Nybegynder
29. juni 2011 - 10:52 #6
Når det kommer til stykket, kan jeg reelt godt se at søg og erstat er den optimele løsning.

Det jeg reelt udskifter er $6 med $7 i 480 celler og $21 men $22 i 480 andre.
Avatar billede dennisa Nybegynder
29. juni 2011 - 14:50 #7
Kan I ikke alle lægge et svar, så fordeler jeg efter bedste evne
Avatar billede supertekst Ekspert
29. juni 2011 - 14:56 #8
det får du så..
Avatar billede Oscar560 Novice
30. juni 2011 - 21:23 #9
Du kan bruge en hvis formel hvis jeg har forstået opgaven rigtigt.
Så er det enkelt løsning:
=HVIS(A1=7;'EnhedID 01'!$B$7;'EnhedID 01'!$B$6)
=HVIS(B1=22;'EnhedID 01'!$B$22;'EnhedID 01'!$B$21)
Avatar billede dennisa Nybegynder
01. juli 2011 - 08:23 #10
Oscar560 > Tak for dit bud

Der er sikkert mange måder dette kunne gøres på, men når alt kommer til alt, så er ( i hvertfald i det aktuelle tilfælde ) søg og erstat den metode jeg foretrækker ( kræver mindst vedligeholdelse )