Avatar billede Ph1re Nybegynder
13. juli 2011 - 22:40 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Upload og rename billede

Hej Eksperter!

Jeg står og skal bruge et script og jeg er helt på bar bund.

Det er meget simpelt, det skal bare kunne uploade og rename .jpg/.jpeg billeder.

Det skal være bestemt i koden hvilken mappe billederne bliver uploadet til. Det skal IKKE være muligt, at ændre dette som bruger.

Det skal kun være muligt at uploade billeder af filtypen jpg/jpeg.

Det er ikke nødvendigt med en begrænsning på billedstørrelsen. Hverken dimensionerne eller pladsbrug i bytes.

Det skal bare være 2 felter og en "upload" knap.
Et felt til valg af billede på lokal maskine.
Og et felt til at skrive hvad billedet skal hedde på serveren.

Er det noget, I kunne assistere mig med? :)
Som sagt, er jeg helt på bar bund mht. hvor jeg skal starte..

På forhånd utroligt mange tak, Ph1re.
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. juli 2011 - 22:42 #1
Prøv at kig her.
Når det virker, så kan vi lige tilrette, så det med nyt filnavn kommer til at virke.
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. juli 2011 - 22:42 #2
Og glemte da lige linket:
http://www.eksperten.dk/guide/1098
Avatar billede Ph1re Nybegynder
13. juli 2011 - 23:00 #3
Hej!

Jeg har fået følgende kode ud af din guide:

<?php
$uploadDir = 'Billeder/foto1';
$allowedFileTypes = array('jpg','jpeg');

if(isset($_POST['myUpload']))
{
  if(is_uploaded_file($_FILES['myFile']['tmp_name']))
  {
    $extension = strtolower(pathinfo($_FILES['myFile']['name'],PATHINFO_EXTENSION));

    if(in_array($extension,$allowedFileTypes))
    {
      if(move_uploaded_file($_FILES['myFile']['tmp_name'],$uploadDir . basename($_FILES['myFile']['name'])))
      {
        echo '<h3 style="color:green;">Billede: ('.basename($_FILES['myFile']['name']).') Billedet er uploadet!</h3>';
      }
      else
      {
        echo '<h3 style="color:red;">Der skete en fejl under upload: '.basename($_FILES['myFile']['name']).'</h3>';
      }
    else
    {
      echo '<h3 style="color:red;">Du har forsøgt at uploade en fil af en ikke tilladt filtype. Tilladte filtyper er: ('.implode(',',$allowedFileTypes).')</h3>';
    }
  else
  {
    echo '<h3 style="color:red;">Intet billede valgt.<h3>';
  }

echo '<form action="upload.php" method="post" enctype="multipart/form-data">';
echo 'Billede ('.implode(',',$allowedFileTypes).'): <input type="file" name="myFile"><br />';
echo '<input type="submit" name="myUpload" value="Upload">';
echo '</form>';

?>

Koden ser umiddelbart ud til at virke, den kommer ikke med fejl, og fortæller mig endda, at den har uploadet mit billede korrekt. Problemet er bare, at det har den ikke.. Billedet er ikke at finde på min server? ;)
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. juli 2011 - 23:07 #4
Og mappen: billeder/foto1 er chmod'et til write, så filer kan uploades?
Avatar billede Ph1re Nybegynder
13. juli 2011 - 23:09 #5
Ja, det er den :)
Avatar billede Ph1re Nybegynder
13. juli 2011 - 23:10 #6
Jeg fandt billederne på min server nu.

I stedet for at uploade dem til Billeder/foto1/
, har den uploadet dem til mappen Billeder/ og sat foto1 foran deres filnavne, af en eller anden grund..?
Avatar billede jakobdo Ekspert
13. juli 2011 - 23:12 #7
Du mangler / til sidste i upload mappen.
Tror jeg også jeg har i mit eksempel. :o)
Avatar billede Ph1re Nybegynder
13. juli 2011 - 23:12 #8
En ekstra skråstreg gjorde tricket.
Dog sletter den æøå fra filnavnene :)

Nu mangler jeg bare at tilføje et rename felt..
Avatar billede Ph1re Nybegynder
14. juli 2011 - 02:22 #9
Jeg dropper det med rename. Jeg har skrottet min idé der krævede det. Stik mig et svar, så du kan få en omgang point :)
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. juli 2011 - 08:21 #10
Svar!

Det med æøå, er også en god ide.
Det med rename, er nu ellers "nemt" at tilføje.
Avatar billede jakobdo Ekspert
14. juli 2011 - 16:16 #11
Takker for point.