Avatar billede heg Nybegynder
15. juli 2011 - 18:43 Der er 10 kommentarer

Ekstern HD via usb forsvinder fra "Computer"

Min eksterne harddisk Medion som kan tilsluttes via en bay (strøm,usb og sata samtidig) på computeren eller via usb er begyndt at forsvinde når der er gået et stykke tid efter, at den er tilsluttet. Der er strøm på disken, men den bliver pludselig inaktiv, og skal startes op igen.
Får nogle kortvarige beskeder om, at hvis det er en port multiplikator vil kun port 0 blive benyttet (tror jeg nok, for beskeden kommer så hurtigt, at jeg ikke kan nå at læse den helt).
Der er ingen gule markeringer i enhedshåndtering ud for usb-controllere.

NOgen der har en mening om dette ?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juli 2011 - 18:52 #1
Prøv om dette løser dit problem.
http://imageshack.us/ (...)
Fjern gamle porte til USB Stik
Hvis du kommer ud for at din PC. Ikke vil finde dine USB Nøgler så
Hent dette program.  http://www.nirsoft.net/ (...)
Til 32 Bit. http://www.nirsoft.net/ (...)
Jeg har lavet denne Deview vejledning
Avatar billede 220661 Ekspert
16. juli 2011 - 01:18 #2
Er det en bærbar pc den tilsluttes?
Kan det tænkes det er strømstyringsindstillinger i enhedhåndteringen der gør det.
Har på min pc her en indstillig der siger "Tilad computeren at slukke for denne enhed for at spare strøm".
Avatar billede heg Nybegynder
16. juli 2011 - 06:03 #3
Til poko: forstår ikke rigtig din henvisning til imageshack. kan ikke se det har noget med usb at gøre. Hvordan fjerne man usb-porte ? Jeg kan ikke se at jeg får denne mulighed i enhedshåndtering.

Til 220661: det er ikke en bærbar, og den nævnte indstilling er ikke valgt
Avatar billede heg Nybegynder
16. juli 2011 - 07:16 #4
Når harddisken går i dvale og forsvinder fra "computer" og jeg tager strømmen fra, derefter sætter strøm på igen, så vågner den ca. hver 2. gang og kan igen tilgås. Måske er den ved at afgå langsomt ved døden ?
Avatar billede poko1 Ekspert
16. juli 2011 - 08:36 #5
Jeg kan godt forstå at du er for undret det er jeg også der sker underlige ting med links her på eksperten nu har jeg set et preview først.
http://imageshack.us/f/864/usbdewiev.png/
Avatar billede heg Nybegynder
20. juli 2011 - 19:01 #6
Det er nu lykkedes mig at få nedskrevet den tekst, der kommer frem med meget jævne mellemrum vedr. den eksterne harddisk:

"En storage-enhed blev tilsluttet. Hvis enheden er en port-multiplikator, vil kun port 0 på port-multiplikatoren være aktiv"

Når denne besked kommer, tilsyneladende via et program, der hedder "Intel Matrix Storage Control" (er formodentlig fulgt med computeren oprindeligt) så går alt midlertidigt i stå.

Aner ikke hvad der sker og hvorfor.

Nogle bud ?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juli 2011 - 20:21 #7
Dit bundkort kører åbenbart intel chipset så hent de nyeste drivere på bundkortets hjemmeside eller kør et download herfra.
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?DwnldID=17882
Avatar billede heg Nybegynder
20. juli 2011 - 22:12 #8
til poko1: det siger mig ikke så meget, og den side er jo fuld af ansvarsfraskrivelser, hvis man gør noget forkert.

Har fundet disse oplysninger om chipset'et:

General Information :
NorthBridge :    Intel P31/P35
SouthBridge :    82801IH (ICH9DH) LPC Interface Controller

NorthBridge Information :
Architecture :    Direct Media Interface (DMI)
Manufacturer :    Intel (Intel)
Codename :    Bearlake
Revision :    A2
Bus Speed :    332.5 MHz
FSB Frequency :    1330 MHz (QDR)

Memory Information :
Type :    DDR2-SDRAM PC2-5300
Frequency :    332.5 MHz
DRAM/FSB Ratio :    1/1
Supported Channels :    Dual
Mode :    Symmetric
Activated Channels :    Symmetric
ECC Diagnostic :    Yes  -  Disabled
CAS Latency (tCL) :    5 clocks
RAS to CAS (tRCD) :    5 clocks
RAS Precharge (tRP) :    5 clocks
Cycle Time (tRAS) :    15 clocks
Row Refresh Cycle Time (tRF...    44 clocks
Command Rate :    1 T

Physical Capabilities :
DDR3-SDRAM Support :    No
Turbo Memory :    No
FlexMemory :    No
IME Support :    No
AMT Support :    No
TPM Support :    No
VT Support :    No
TXT Support :    No

PCI-Express Information :
Number of ports :    2  -  (x16, x16)

Functionality :
SATA AHCI Enabled :    Yes
RAID 0/1/10 Enabled :    No
RAID 5 Enabled :    No
PCI Express x1 Enabled :    Yes
Intel AMT  :    Yes
Intel QST  :    Yes
Intel IPT :    No
SPI Interface :    Yes
USB Ports 6, 7 :    No
PCI Express Ports 7, 8 :    No
SATA Ports 2, 3 :    No
Multiplex :    No

Device Capabilities (PCI) :
I/O Access :    No
Memory Access :    Yes
Bus Master Capable :    Yes
Special Cycle Recognition :    No
Memory Write & Invalidate :    No
VGA Palette Snoop :    No
Parity Error Response :    No
Cycle Wait :    No
System Error Line :    No
Fast Back-to-Back :    No
Detects Parity Errors :    No
User Defined Format :    No
PCI 66Mhz Bus Support :    No
New Capability List :    Yes
PCI Support :    Vendor-Dependant

Er det til nogen yderligere hjælp ?
Avatar billede poko1 Ekspert
20. juli 2011 - 22:25 #9
hent de nyeste drivere på bundkortets?? hjemmeside
og de oplysninger står ingen steder.
Avatar billede heg Nybegynder
30. juli 2011 - 06:42 #10
Jeg tror disken er døende. Den kan startes op og ses i "computer" og jeg kan også i ca. 10 minutter overføre filer fra den til en anden disk. Men så forsvinder kontakten pludseligt. Hvis jeg tager strømmen fra den og lader den være i længere tid, så kan jeg genoptage processen. Den bliver formodentlig for varm eller noget andet mekanisk. Det sker også at den helt slukker af sig selv.