Avatar billede 1409 Praktikant
19. juli 2011 - 10:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

RAM identifikation

Hej

Hvad betyder dette på en Samsung RAM-klods:

1GB 2Rx8 PC2-6400E-666-12-G3

Den sidder i en Fijitsu-server, og jeg skal bruge noget mere RAM til den, men aner ikke hvad jeg skal kikke efter, når jeg skal købe.

På forhånd tak!
Avatar billede noltus Novice
19. juli 2011 - 11:07 #1
Du skal kigge efter ddr2 pc 6400 ram,her er de sorteret http://kortlink.dk/edbpriser/98vq
Avatar billede henriknl Nybegynder
19. juli 2011 - 11:09 #2
Jeg vil umiddelbart ud fra teksten mene du skal finde nogle DDR2, PC2-6400 ram med 666 (eller 667?) mhz.

Nu er jeg ingen haj til servere, men skal man have flere ram i en pc, så køb altid, altid, altid samme type da effekten af rammene ellers - i bedste fald - vil tilsvare effekten af de "dårligste" af dem (det nytter med andre ord ikke at supplere op med bedre ram af samme type end du har i forvejen selvom bundkort godt kan tage det).
Hvis du kan slå præcise specs op på RAM, så gå efter samme type med mindre du vil erstatte dem du har i forvejen helt.

Håber det hjælper.
Avatar billede 1409 Praktikant
19. juli 2011 - 11:35 #3
Takker!

Jeg er blevet opmærksom på dette lille, smarte program: http://www.piriform.com/speccy

Det fortæller dette om RAM'en, som åbenbart er 400MHz:
Slot #1
    Type        DDR2
    Size        1024 MBytes
    Manufacturer    Samsung
    Max Bandwidth    PC2-6400 (400 MHz)
    Part Number    M3 91T2953EZ3-CF7
    Serial Number    4968B9D0
    Week/year    09 / 08
    SPD Ext.    EPP
        JEDEC #3
            Frequency    400.0 MHz
            CAS# Latency    6.0
            RAS# To CAS#    6
            RAS# Precharge    6
            tRAS    18
            tRC    24
            Voltage    1.800 V
        JEDEC #2
            Frequency    333.3 MHz
            CAS# Latency    5.0
            RAS# To CAS#    6
            RAS# Precharge    6
            tRAS    16
            tRC    21
            Voltage    1.800 V
        JEDEC #1
            Frequency    266.7 MHz
            CAS# Latency    4.0
            RAS# To CAS#    4
            RAS# Precharge    4
            tRAS    12
            tRC    16
            Voltage    1.800 V

Jeg er forvirret...
Er der RAM, der specielt beregnet til serverer?
Avatar billede henriknl Nybegynder
19. juli 2011 - 12:17 #4
Jeg vil ikke mene der er specielle ram til severe, men jeg aner som sagt intet om servere, så tag det med et gran salt. Jeg kommer i tvivl ift. mhz da jeg "gættede" på specs ud fra teksten. Jeg har lige slået PC2-6400 ram op - og umiddelbart står de allesammen på edbpriser listet som 800mhz.
Avatar billede chalde Seniormester
19. juli 2011 - 14:35 #5
henriknl -> Vær forsig med gætterier. Mange servere benytter ECC ram som kan betegnes som "specielle", og netop den ram-serie han sidder med findes både som ECC og Non-ECC.

#0 Hvilken server (model/serienumemr)?
Avatar billede 1409 Praktikant
19. juli 2011 - 15:56 #6
Primergy Econel 100 S2
MI3W-D2679
Avatar billede chalde Seniormester
19. juli 2011 - 16:40 #7
Ud fra deres egne specifikationer, så ser det ud til at den kører med ECC ram.
De oplyser bla. følgende: Maximum (ram) 8GB (2GB ECC DDR2 SDRAM DIMM x 4). http://www.fujitsu.com/downloads/PRMRGY/sys-con-econel100s2.pdf
Dertil skriver de 800mhz her: http://www.fujitsu.com/downloads/PRMRGY/b7fh-5371-01en.pdf
Hvilket må antages at referere til pc6400.

Det kan dog altid anbefales at køre ram parvis af samme model, og ikke blande forskellige mærker/specifikationer.
Avatar billede 1409 Praktikant
20. juli 2011 - 09:12 #8
Takker!

Jeg fandt noget på serverens motherboard D2679-A1:

http://support.ts.fujitsu.com/com/support/Manuals.html

Det ser ud til at jeg bruge enten ECC eller non-ECC.
Avatar billede chalde Seniormester
20. juli 2011 - 09:22 #9
Ja, du kan ikke kombinere begge dele.
Fordele ved ECC: Error Correction
Ulemper: Koster mere, ofte en anelse sløvere
Avatar billede 1409 Praktikant
18. august 2011 - 08:49 #10
Jeg fandt disse, har monteret dem og de virker:
http://www.fcomputer.dk/hardware/ram/kingston/2gb-ddr2-pc6400-800mhz-cl6/