Avatar billede bug30 Nybegynder
22. juli 2011 - 10:15 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

10mbps på giga NIC

Har købt et Realtek RTL8168C(P)/8111C(P) Family PCI-E Gigabit Ethernet-Netværkskort (NDIS 6.2)

Men jeg kan kun få det til at køre 10mbps full duplex,

hvis jeg sætter den til (Auto Negotiation) skriver Windows at Netværkskablet ikke er tilsluttet..

Men hvis jeg venter en 20-30 min hopper den på men kun med 10mbps,

Hvis jeg manuelt sætter Speed & Duplex til 10mbps half eller full Duplex hopper den på med det samme..

Jeg har prøvet at skifte Kabel (cat5e) og switch, men intet hjælper, (samme kabel virker fint med anden computer og giga kort)

Jeg kan se på nettet at jeg ikke er den eneste der har problemet, og at det muligvis har neoget med Windows update af gøre,,

Kørte med 7 (64bit), har geninstalleret til 7 (32bit)

det hjalp ikke..
Avatar billede Blandy Praktikant
22. juli 2011 - 10:20 #1
Lyder som et dårligt kort, eller driver-fejl. Har du prøvet at tage kortet ud og sætte det i igen? Kan være den hænger lidt i den socket den skal sidde i. Siden den ikke dekterer forbindelsen ordentligt.
Avatar billede venturer Nybegynder
22. juli 2011 - 11:24 #2
Hej bug30

Da du allerede har konstateret at der er flere som har ligende problemer med dette netkort, tror jeg ikke der fysisk er noget i vejen (som at kortet ikke sidder ordenligt). Men det er selvfølgelig værd at chekke for en sikkerhedsskyld.

Hvis teorien er at det har noget med Windows Update at gøre, så prøv at få hentet Realteks egen driver.
http://www.realtek.com/downloads/downloadsView.aspx?Langid=1&PNid=13&PFid=5&Level=5&Conn=4&DownTypeID=3&GetDown=false

Når du har den, så åbn enhedshåndtering i Win7, find netkortet, og vælge at du vil opdatere driveren. Sørg så for at pege hen på driver du har downloadet.

Dette er selvfølgelig kun et forsalg. Jeg garanterer ikke at det er løsningen :)

/Venturer
Avatar billede bug30 Nybegynder
22. juli 2011 - 17:00 #3
Jeg har prøvet driveren fra Realtek, det hjalp heller ikke..

og jeg har haft det ude og inde nogle gange nu,,

Men prøver at bestille et til, måske er det bare et dårlig ekesemplar jeg har fået,,

Jeg mener for 43 kr kan jeg jo nok ikke regne for meget på kvaliteten

http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=170534097221&ssPageName=STRK:MEWNX:IT
Avatar billede venturer Nybegynder
22. juli 2011 - 23:13 #4
Det kan selvfølgelig være du har været uheldig.

Personligt foretrækker jeg Intel netkort.
De koster noget mere. Men til gengæld er det også sjældent man køber nyt netkort (det kan jo flyttes over i en ny maskine en gang).

Efter jeg købe mit Intel netkort, kørte mit netværk herhjemme generelt bedre, og fik også lidt mere hastighed ud af det når jeg laver ting på min server (Gigabit).

/Venturer
Avatar billede teknik Juniormester
23. juli 2011 - 13:55 #5
Hvis du ønsker at kører gigabit m. fuld effekt, uden at ofre (lidt) flere kr., så tror jeg du skal være heldig.

I min erfaring, så er det ofte kun 10-100mbit performance man får med de billige "Gigabit" mærkede komponenter.

Antagelig, så kan de godt virke, når de kombineres med fabrikantens egen switch og netkort,
samt et miljø uden langsomme(ikke gigabit) komponenter sluttet til samme switch/router.

Har selv slåsset lidt med lignende problematik (kunne ikke komme over 100Mbit ydelse, og der hjalp det med en dyrere switch.

mvh :-)
Teknik
Avatar billede bug30 Nybegynder
23. juli 2011 - 21:04 #6
Jeg har en Cisco SG 200-08, den virker fint imellem de andre enheder..

men efter jeg har søgt lidt på bus hastigheder kan jeg se at PCIe x1 ikke er hurtigere end 400Mb/s, så kan de vel i terioen vel være lige gyldigt,, eller har jeg misforstået det med Mb/s og mbps..

http://www.naplestech.com/shopcart/bus_speeds.asp
Avatar billede teknik Juniormester
23. juli 2011 - 22:51 #7
Ja det er nu også noget kludder at de forkorter både byte og bit med B, men i netværks står B "altid" for Bit,
1Gbit/sek = 1000Mbit/sek = 125Mbyte/sek

Tallet for PCI express x1's kapacitet er iflg. denne ret kvalificeret udseende side
http://www.directron.com/expressguide.html
250Mbyte/sek (den ene vej)
Dvs. at PCI express x1 bussen i teorien sagtens skulle kunne håndtere en Gbit LAN forbindelse.

...du kunne måske have held med at
fjerne driver (i enhedshåndtering)
lukke PC
afmontere kortet
lave opstart - nedluk
genmontere kortet i en anden PCIe slot
Installere den nyeste driver.

...odds for at det hjælper - dårligere end 20%
Avatar billede teknik Juniormester
23. juli 2011 - 23:19 #8
Grunden til at de to sites opgiver forskellig ydeevne for
PCIe x1 er sikkert at den løbende udvikling i
"arbejdstakt"/PCIe"bus"frekvens.
...ikke at forvekle med FSB

hvor de 250(266,6) modsvarer en 66Mhz "bus"
og de 400 modsvarer en 100Mhz "bus"
i 32 bit.
Avatar billede bug30 Nybegynder
02. august 2014 - 20:20 #9
Oh,, meget gammel tråd,,, undskyld,, har ikke computeren mere,, og så vidt jeg husker skiftet jeg kortet til et dlink som blev bedre,, men ikke som håbet,,

Smid nogle svar hvær især, og jeg deler ud,,,

Skal siges at nu har jeg ssd i den stationære og wd dx4000 nas,,, det flyver delme hurtigt,, nærmest urealistisk. ?
Avatar billede teknik Juniormester
13. august 2014 - 18:50 #10
Gammelt svar ;-)