Avatar billede michaelfranz Nybegynder
27. juli 2011 - 13:11 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Refresh indhold (cache)

Hej Eksperter.

Jeg har lavet et admin system til en kunde.

I admin systemet kan han bl.a. uploade billeder til hjemmesidens galleri.
Problemet er at jeg genbruger filnavnene, dvs. sletter han billedet 3.jpg vil det blive genbrugt når han uploader et nyt billede.

Når han så har uploadet et nyt billede viser den jo det gamle da det ligger i cachen?
Er der en fiks løsning til hvordan jeg får den til at hente det nye hver gang han kommer ind på siden ?

På forhånd tak.

Mvh
Michael Franz
Avatar billede jokkejensen Novice
27. juli 2011 - 14:29 #1
Narj, han bør klikke CTRL+5 for at tvinge browseren til at hente billedet på ny.

Eller sætte sin browser til ikke at benytte cache.

Alt andet vil sinke loadhastigheder for andre brugere.

/J
Avatar billede webweaver Praktikant
27. juli 2011 - 14:56 #2
Hvad har du programmeret systemet i?

Der findes nogle headers i PHP som kan hjælpe dig.

Hvor du ikke ønsker cache, indsættes,

<?php

header("Expires: Mon, 26 Jul 1990 05:00:00 GMT");
header("Last-Modified: " . gmdate("D, d M Y H:i:s") . " GMT");
header("Cache-Control: no-store, no-cache, must-revalidate");
header("Cache-Control: post-check=0, pre-check=0", false);
header("Pragma: no-cache");

?>

i toppen af din fil. "Last modified" kan evt. pilles ud.

Hvis du ikke sidder i PHP, kam du også smide almindelige metatags ind.

<META HTTP-EQUIV="CACHE-CONTROL" CONTENT="NO-CACHE">
<META HTTP-EQUIV="PRAGMA" CONTENT="NO-CACHE">
Avatar billede jokkejensen Novice
27. juli 2011 - 15:43 #3
Det er jo som sagt på bekostning af ALLE andre brugere vil opleve langsomme skift mellem sider, desuden er de nævnte kun til html delen, <meta http-equiv /> og ikke de respons headers der sendes med ex: jpg og png men .html endelsen.
Avatar billede jokkejensen Novice
27. juli 2011 - 15:56 #4
I expertens kode står der ex:

<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=ISO-8859-1" />

Men jeg håber ikke alt css/javascript og billeder bliver serviceret med text/html content-typen :)

/J
Avatar billede michaelfranz Nybegynder
27. juli 2011 - 17:17 #5
Da det er en Windows server er det desværre skrevet i asp, men jeg siger han må trykke f5 hver gang jokke vil du have point så smid et svar :)
Avatar billede webweaver Praktikant
27. juli 2011 - 18:55 #6
Ctrl + F5 er det ...

Måske du skulle programmere det om, så du ikke bruger ens filnavne ... Det er vidst mere præsentabelt for en kunde :-)
Avatar billede michaelfranz Nybegynder
21. august 2011 - 23:40 #7
lukket!