Avatar billede Peter-m Nybegynder
03. august 2011 - 13:30 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Billeder i LaTeX dokument (article)

Kan man indsætte billeder, f.eks. et skærmdump, i et dokument?
Og i så fald, hvordan?
Og hvilket format, jpg, pdf, png eller...?
Jeg er ikke i stand til at finde svaret i Lars Madsens bog.
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2011 - 13:40 #1
øh, det står der da i kapitel 6 (kapitlet om grafik)

Det kommer helt an på hvilken LaTeX du anvender. De fleste anvender nok pdflatex som så kan håndtere PDF, PNG, JPG og MPS.

Til et skærmdump ville jeg nok overveje PNG.
Avatar billede aliaz Nybegynder
03. august 2011 - 13:44 #2
Ja, du kan sagtens inkludere billeder i LaTeX. Systemet er dog ikke lig Word, hvor du via udklipsholderen kan sætte et billede direkte ind. LaTeX inkluderer fysiske filer. Her er et eksempel:

\documentclass[a4paper]{article}

\usepackage{graphicx}

\begin{document}

\begin{figure}[htbp]
    \centering
        \includegraphics[width=1.00\textwidth]{3.jpg}
    \caption{Figurtekst}
    \label{fig:3}
\end{figure}

\end{document}

Med dette setup kan du indsætte: JPG, PNG, PDF og EPS. Hvis det er et screendump skal billedet lige forbi Paint (eller tilsvarende) og gemmes til en fysisk fil.
Avatar billede Peter-m Nybegynder
03. august 2011 - 14:12 #3
Undskyld til Lars!!! Jeg havde ellers tygget kapitel 6 godt og grundigt igennem, men åbenbart ikke godt nok.
Tak til Jer begge. Det virker!
mvh
Peter
Avatar billede Slettet bruger
03. august 2011 - 14:13 #4
Nu arbejder jeg normalt ikke med vinduer, så dette med at paste billeder ind i andre filer er slet ikke noget som falder mig ind. Den slags er altid gemt i eksterne filer, så ved man selv hvad der bliver gjort med dem.