Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
05. august 2011 - 01:01 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

Css font style - border omkring tekst. Hvordan?

Hej derude (:

Hvordan for jeg en border/stroke omkring min text?. Ikke rundt om selve min div men rundt om teksten f.eks. en blå tekst med en sort border/stroke omkring teksten. Hvis i ikke forstår min beskrivelse, så har jeg lavet et billed til at demostrere med her:

Hvilken kode skal jeg bruge for at få den sorte border/stroke omkring min tekst.?

MVH Christian R. Larsen.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
05. august 2011 - 01:02 #1
Hov glemte linket (:

Her er billedet http://www.megaupload.com/?d=OMMDBBOJ
Avatar billede InboundCPH Novice
05. august 2011 - 01:35 #2
Hej Prøv med

h1 {
  -webkit-text-stroke-width: 1px;
  -webkit-text-stroke-color: black;
}

læs mere på denne side:
css-tricks.com/7405-adding-stroke-to-web-text/
Avatar billede PacManiac Nybegynder
05. august 2011 - 01:42 #3
De eneste løsninger jeg kender til dette er:

1. Lav det i photoshop og upload det som billede.

2. Css. Hvordan og hvorfor forklaring her:
http://css-tricks.com/7405-adding-stroke-to-web-text/
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
05. august 2011 - 12:00 #4
Hej cheeseomatrix

Kunne ikke rigtig få det til at virke. Jeg ved ikke hvorfor det ikke gider virker.

PacManiac

Tror også jeg laver det i photoshop og så tager den derfra.

MVH Christian
Avatar billede olebole Juniormester
05. august 2011 - 13:04 #5
<ole>

Koden i #2 virker kun i de browsere, der bygger på WebKit-motoren - og det er naturligvis ikke holdbart, at det ikke virker i markedets ubetinget største browsere.

Når CSS3 bliver færdig - og har været implementeret i en del år - kan du begynde at bruge det seriøst. Til den tid kan du godt lave en kant omkring tekst. Det giver ingen gældende CSS version mulighed for, så Photoshop er nok løsningen.

Du kan gøre noget i stil med dette, men det er ikke særlig kønt:

<span style="float:left">ljj lkjl kjlkjl kjlkj lkj</span><div style="float:left;border:1px solid blue;margin:0 5px">olebole</div>ujhkj hkj hkjhkjh kjhk jhkjhkjh kjhk jhkjh kjhk

/mvh
</bole>
Avatar billede PacManiac Nybegynder
05. august 2011 - 13:18 #6
Der er desværre ikke nogen fuldt programmerbar løsning endnu, ser det ud til. Så photoshop er nok din mest holdbare løsning.
Og som #5 skriver, er det fordi hverken CSS3 Eller HTML5 er færdigt,
og der kan godt gå 2-3år endnu.

Du bestemmer selv om du vil give point eller ej, da du jo i realiteten ikke fik løst på dit spørgsmål.
Avatar billede ChristianRLarsen Nybegynder
05. august 2011 - 17:29 #7
Hej

Giver point til jer for jeres tid og hjælpsomhed (-:

MVH Christian R. Larsen.