Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
05. august 2011 - 13:33 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Netværk via stikkontakten fra 1. sal til kælder - Er det muligt?

Hej!

Jeg ønsker at etablere et netværk fra 1. sal til kælder. Den nemmeste måde virker til at være med HomePlugs - altså netværk gennem el-nettet i hjemmet.

Men, men, men... Kan det overhovedet lade sig gøre? Nogen påstår, at stikkontakterne skal være over samme lysgruppe, andre blot samme måler og en tredje fortæller, at der ingen problemer er.
Producenterne af HomePlugs skriver heller ikke noget om, at stikkontakterne, skal være på samme lysgruppe.

Jeg er pt. ikke klar over, om de sidder på samme lysgruppe, men det lyder lidt usandsynligt, når den ene befinder sig på 1. sal og den anden i kælderen.

En anden ting er rækkevidden. Findes der HomePlugs, som er stærke nok? Der findes jo pt. 3 hastighedskategorier, som HomePlugs kører med. 85 mbit, 200 mbit og 500 mbit. Hvad skal jeg gå efter?

Nogen, som har erfaringer? Hvilken producent skal jeg gå efter?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2011 - 13:55 #1
hvis du nu lukker for sikringen til lyset på 1. sal, og der så ikke længere er lys i kælder, så er det på samme sikring, og det er optimalt.
Og så ville jeg gå efter nyeste model i 'min prisklasse' (dvs ikke nødvendigvis den hurtigste, men ikke ældre send sidste års model)
Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
05. august 2011 - 15:52 #2
Og hvis de ikke er på samme sikring? - Vil det overhovedet fungere?

Kan du anbefale et specifikt produkt (eller mærke)?
Jeg har bla. kigget på ZyXEL PLA-401 v3, devalo dLAN 200 AV mini, D-Link PowerLine AV DHP-307 og D-Link PowerLine AV DHP-501.

Hvilket produkt skal jeg vælge for at sikre tilstrækkelig rækkevidde og hastighed til alm. brug?
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2011 - 16:46 #3
jeg har ikke afprøvet de forskellige modeller - så jeg kan kun anbefale at tage kontakt til en forhandler, og involvere dem i beslutningen. Så kan du fx starte med en mellem-model, og efter aftale så få den opgraderet hvis den ikke kan trække systemet, og evt returnere alt hvis det ikke kommer til at virke.
Så primært skal du vælge et butikskøb, og ikke den billigste online-butik.
Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
05. august 2011 - 16:53 #4
Det lyder fornuftigt. Tak for din hjælp. - Smid du bare et svar :)
Avatar billede claes57 Ekspert
05. august 2011 - 19:37 #5
bare luk selv...
Avatar billede mr-buchwald Nybegynder
18. november 2011 - 19:18 #6
Spørgsmålet lukkes hermed ubesvaret.