Avatar billede mrdanielson Nybegynder
08. august 2011 - 22:53 Der er 31 kommentarer og
1 løsning

Pludselig døde min computer!

Hej alle

Jeg håber der er en klog hardwarevidende-sjæl derude, som kan hjælpe mig med mit problem..

I morges startede jeg min computer op - som jeg plejer, og sad stille og roligt og surferede rundt, tjekkede mails, og andre almindelige ting, hvorefter min computer pludselig slukker, hvorefter jeg prøver at tænde den igen, uden der sker noget.

Jeg tænker at det blot kan være strømmen som var gået, men det var kun lige ved denne kontakt, så jeg prøvede en anden.

Jeg prøver så nogle andre kontakter, hvor det er samme respons - intet sker, ingen opstart, bioslyd, ikke engang blæseren drejer - INTET.

På trods af min lille viden om hardware i PC'er, begav jeg mig ud i at prøve at tage RAM'ene ud og prøvede igen - stadig intet, hvorefter jeg prøvede med RAM'ene enkeltvis for at se, men stadig intet.

Derefter prøvede jeg det samme med grafikkortet, uden det virkede...

Mit eget bud er, at det kan være bundkortet som er røget? Håber i kan være behjælpelige :)
Avatar billede KHHP Juniormester
08. august 2011 - 22:57 #1
Din teori om at bundkortet er røget, passer ikke med din beskrivelse af problemet.
Jeg tror din strømforsyning er røget.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2011 - 22:59 #2
Jeg tror det er din strømforsyning der er gået. Du kan teste den på denne måde:
http://www.youtube.com/watch?v=VXzrCr0RLm4
Avatar billede poko1 Ekspert
08. august 2011 - 23:01 #3
Avatar billede KHHP Juniormester
08. august 2011 - 23:01 #4
Var lidt hurtig med første indlæg. Du skal selvfølgelig have en begrundelse for min mistanke om at din strømforsyning ikke virker mere.
Du skriver at den lige pludselig gik død, og at du derefter ikke længere kunne starte den op. Intet virkede.
Dvs ingen strømtilførsel, eftersom der ikke kommer hverken lys fra diverse kontakter, lamper, ingen reaktion fra blæsere eller andet hardware i din pc.
På baggrund af dette ville jeg derfor konkludere at din strømforsyning er gået "kold"
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2011 - 23:02 #5
Kan det mon også være startknappen, hvis den kortslutter hele tiden?
Er jeg lidt i tvivl om. Men mit bedste bud er strøm forsyningen.
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
08. august 2011 - 23:05 #6
Hej alle, tak for de hurtige svar, sætter jeg sgu pris på! :)

Jeg tester lige med min PSU i morgen, og vender selvfølgelig tilbage.

#5 Jeg tænkte netop også om det kunne være startknappen, kan man evt. starte den op på en anden måde, så man kan teste? :)

God aften!
Avatar billede KHHP Juniormester
08. august 2011 - 23:12 #7
Ja, det med at starte den uden startknappen kan godt lade sig gøre. Har selv gjort det en gang. Du skal bruge et lille stykke metal, som skal lægges henover de to pinde på dit bundkort hvor kablet med navnet POWER SW sidder. Når du gør det tror maskinen at der trykkes på startknappen og systemtet starter op. Kører alt som normalt, er det din startknap der laver problemet. Er der ingen reaktion, er det din strømforsyning.
Avatar billede 220661 Ekspert
08. august 2011 - 23:22 #8
Enig.
Avatar billede jjbirk Nybegynder
08. august 2011 - 23:45 #9
hmmm luk dine gamle spørgsmål :-)

Holder på det er strømforsyningen der er gået.
Avatar billede flemon Nybegynder
09. august 2011 - 00:57 #10
Lyder for mig som strømforsyningen.
Men du skriver ikke noget omkring hvor hurtigt du prøver at starte op igen.
Det lyder for mig som om det er en stationær vi snakker om, kunne den stå for varmt??? og ikke få luft, evt. være meget støvet indeni??

Har du ventet til den er kølet af, og derefter prøvet at starte den?
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 18:49 #11
Hej igen!

Jeg har prøvet at teste strømforsyningen via dette: http://www.overclock.net/faqs/96712-how-jump-start-power-supply-psu.html

Og den vil slet ikke dreje rundt. Lige da jeg satte den til kontakten sagde den meget kort en mærkelig lyd, men intet med at den drejede, så den er død.

Kan i hjælpe mig med at finde en som passer til netop min PC? :)

#10

Jeg prøver med flere minutter mellem, timer og endda kort efter hinanden - but nothing :)

Det er en stationær ja, og har prøvet at lade den køre uden siden, og ja har prøvet at lade den køle af.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2011 - 18:57 #12
Hvilket bundkort?
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 19:20 #14
Er lidt i tvivl om hvilket bundkort det er, synes ikke at kunne finde det nogle steder? Hvis det hjælper, er det et som sad i Acer Aspire M7711.

Den nuværende PSU er på 750 W og hedder DELTA GPS-750AB A: http://www.delta.com.tw/product/ps/sps/clone/download/pdf/GPS-750AB%20A%2020081114.pdf
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 19:20 #15
Var selvfølgelig ikke meningen jeg selv skulle ligge svar. Beklager!
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 19:45 #17
Poko1  > Hvordan kan jeg være sikker på mit bundkort understøtter det, og er den god nok og med alle de stik som min nuværende har? :P
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 19:57 #18
Update: Jeg læste nogle brugeranmeldelser på EDBPriser om den PSU, og det ser ikke for godt ud, da der angiveligt heller ikke er sikring i den ...

Jeg har kigget på denne istedet, er den okay? http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623449
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2011 - 20:03 #19
Prøv lige at køre dette program og se under motherboard hvad det hedder det er lettere at se hvilke stik det har brug for.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2011 - 20:09 #20
Selvfølgelig er der sikring i ellers var det ikke lovligt at sælge dem den sidder intern og jeg har ikke set udskiftelige sikringer udvendig i de sidste mange PSUér jeg har haft gennem fingrene.
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 20:23 #21
"KØre dette program"? Det er så ikke muligt, og du linker heller ikke til noget....

Så forstår jeg ikke helt hvorfor den får så dårlige anmeldelser? Der må jo være noget om snakken når så mange siger det samme, men igen er det også billigt for en PSU..

Jeg er skræmt efter denne tråd:

http://forum.edbpriser.dk/forums/t/121780.aspx

Kan du evt. hjælpe mig og sige om denne vil kunne passe og køre fint ?  http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=623449#extra
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2011 - 20:52 #22
unskyl så ikke lige at jeg glemte linket.den har fået gode anmeldelse nogle steder her på eksperten men også dårlige såååå? men det er svært at sige om det er den rigtige uden at kende de ting du har og hvilke grafikkort. men en så stor PSU er jo beregnet til kraftige grafikkort.og har sikkert alle de stik du har brug for.
http://www.piriform.com/speccy
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 21:16 #23
Jeg tror bare jeg tager den dyrere som jeg linkede til, der kender man også mærket...
Tror du har misforstået det hele - computeren kan slet ikke starte eller reagerer på noget, hvordan hulan skulle jeg så kunne tjekke specs via et program???

Andre?
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2011 - 21:25 #24
Du har da ret!! jeg tænkte mig ikke om? Ps du skal heller ikke tænke poient til mig jeg samler ikke:-)
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 21:30 #25
Hehe, det går nok, jeg mangler lige at få svar på det sidste og så lukker jeg ellers :)
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2011 - 21:36 #26
>Ps hvis du læser sådan en gang sludder så lad være med at tage disse klogehoveder alvorlig???? en taktet strømforsyning 750W der trækker mindre strøm end en anden fra stikkontakten og at den giver 20% mindre om året!!!
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2011 - 21:48 #27
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 22:05 #28
Hvad mener du med I? Det der er min hjemmeside :-)

Jeg må hellere tage de anmeldelser for fakta, og så satse på noget dyrere, og håber for alt i verden det "bare" er strømforsyningen som er død og intet andet.
Avatar billede poko1 Ekspert
09. august 2011 - 22:16 #29
Havde en mistanke.søgte på Aspire M7711 og en af de første sider på google syntes bare det var sjovt:-)
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
09. august 2011 - 22:24 #30
Haha jeg også selv tænkt på det nogle gange, ikke engang ACER selv har en side om deres PC, lidt skidt :P
Avatar billede mrdanielson Nybegynder
17. august 2011 - 21:33 #31
btw nogle som vil ligge et svar, og få point? :)
Avatar billede 220661 Ekspert
18. august 2011 - 17:25 #32
ping