Avatar billede WinineThePooh Nybegynder
09. august 2011 - 00:55 Der er 7 kommentarer

Tårnhøj betaling af opkald på ferie (Onfone)

Goddag.

Jeg har været en uge i Egypten, dejlig ferie med all inclusive og hele svineriet.

MEN, jeg ringede hjem til Danmark, og fik snakket i omkring 13 ialt.

Jeg har sådan en aftale med Onfone, hvor jeg kan få 5 timers tale, fri sms og 500 mb fri data. Og jeg var godt klar over, at de vil kræve lidt flere penge for disse opkald, da de ikke var inde for landets grænser.

MEN, for det første så sender Onfone mig ikke en roaming SMS, om hvilke priser de kræver for opkald til Danmark, så jeg tror i mit bedste sind, at priserne ikke er højere end 10 kroner pr. minut.

Men jeg kommer hjem, og logger på min oversigt over mit abonnement, og får det største chok.

Min mobilkonto står 300 kroner i minus, og jeg tjekker selvfølgelig hvad det har kostet at ringe.. Jep, 2 opkald + 1 modtaget opkald = 300 kroner.

Jeg har valgt at lave en opkaldsliste:

4 minutter til fastnet - modtaget
6 minutter til mobil
4 minutter til mobil

Kan dette være rimeligt?
Hvis vi siger at, jeg har snakket for i alt 14 minutter.
Og de 14 minutter lyder på 300 kroner har de ialt taget en minutspris på ialt 21,5 kroner. Dette kan ikke være sandt?

Har I nogen forklaring på, at de kan kræve SÅ mange penge, for så korte samtaler?

Min søster har ringet ialt i 20 minutter ca. og har fået krævet 365 kroner.

Dette er tyveri, efter min mening. Især når de IKKE sender nogen informations-besked, om hvilke priser de kræver for at ringe hjem til Danmark.

Hilsen Daniel.
Avatar billede flemon Nybegynder
09. august 2011 - 02:00 #1
Hej Daniel.

Der er jo ingen herinde der kan svare på om det er rimeligt, med mindre de arbejder hos din udbyder?

Har du prøvet at ringe til selskabet og klage? Jeg ville starte med at sige at jeg ingen info SMS har fået.
Men jeg tror desværre at det er op til en selv at finde ud at hvad udenlandsd takste koster. Når man køber disse "pakker" som de har lige nu til billige penge er der altid en "Hage", og dette drejer sig som regel om udenlandsavgift. Min kone har CBB, og der skal man "tilmelde" sig udenlands opkald før det virker, hvilket er rart, for så kan hun ikke gå galt i byen.

Alt udenlands heis, om det er dataoverførsel, opkald den ene elller anden vej er dyrt, og allle medier advarer mod det inden ferierne går i gang.

Men prøv at kontakte dit selvskab og hør. Sig at du agter at skifte, det hjælper som regel :-)
Avatar billede vejmand Juniormester
09. august 2011 - 03:08 #2
Prisen lyder helt rigtig, som Onefone kunde har du automatisk Feriemodulet fra TDC:
https://www.onfone.dk/Priser/Fra-udlandet/

http://mobil.tdc.dk/output_privat_feriemodul/postpaid_roaming/country/602_1.htm
Avatar billede chalde Seniormester
09. august 2011 - 06:43 #3
#0
Husk på der regnes pr. påbegyndt minut og pr. opkald.
Du kan derfor ikke bare slå alle minutterne sammen og lave en hurtig udregning.
Dertil er de ikke forpligtet at sende en roaming SMS når det er ude for EU.
Som forbruger er det din egen pligt at undersøge priser og vilkår du selv har accepteret (det der dejlige hak "jeg accepterer"...).

#1
Sig at du agter at skifte, det hjælper som regel
Hehe, sødt :)
Det minder lidt om "kunden har altid ret".
Hvis alle kunder fik medhold i deres klager hvis de truede med at skifte, hvor mange selskaber mon der var tilbage :)

Generelt:
Efter mine mange år i telebranchen for år tilbage virker denne tråd som det man normalt oplevede når folk vendte hjem fra ferie:
Kunden finder ud af de ikke har undersøgt priserne til bunds. De bliver utilfredse, og da man ikke ønsker at blive sur på sig selv over ikke at have undersøgt priser og vilkår, vender man vreden mod teleselskabet.
Så derfor: Undersøg altid de priser og vilkår du har accepteret inden du tager dit abonnement i brug. Især når det gælder telefoni i udlandet. Det er ikke meningen dit teleselskab skal holde dig i hånden hele vejen.
Avatar billede The_Buzz Novice
09. august 2011 - 08:17 #4
Det er faktisk oftest en ganske god idé at købe et taletidskort i udlandet til sms, og de her plastkort du kan bruge i telefonbokse.
Avatar billede MartinAlb Nybegynder
09. august 2011 - 09:16 #5
Det lader til at udlandstaksten for et opkald til Danmark fra Egypten ligger på det lejde. CBB har blandt andet samme pris http://www.cbb.dk/mobil/priser-og-vilkaar/ring-fra-udlandet

Som The_Buzz siger så kan det oftest betale sig at købe en taletidspakke i det land man rejser til. Min kæreste og jeg var f.eks. i New Zealand forrige år og der købte vi bare et Vodafone sim-kort, som vi løbende fyldte op, når vi havde brug for det.

Det var en væsentlig bedre og billigere løsning, end at benytte vores danske sim-kort og så var vi også sikre på, at vi ikke brugte mere, end vi havde råd til.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2011 - 11:45 #6

MEN, for det første så sender Onfone mig ikke en roaming SMS, om hvilke priser de kræver for opkald til Danmark, så jeg tror i mit bedste sind, at priserne ikke er højere end 10 kroner pr. minut.

Det skal de heller ikke. Det er op til dig som kunde at undersøge priser, der ikke er med i indenlandsk brug, inden du bruger din telefon. Det står også i den kontrakt du accepterede da du blev kunde hos Onfone, at ved brug i udlandet er der andre priser, og at man her skal tjekke taksterne.
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2011 - 11:47 #7
#1
Men prøv at kontakte dit selvskab og hør. Sig at du agter at skifte, det hjælper som regel :-)

Hvorfor i alverden skulle det hjælpe at true, når han jo selv er skyld i sin regning?