Avatar billede zimmerman Nybegynder
10. august 2011 - 17:15 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Special tegn understøttet i Excel, men forsvinder når jeg exporterer til .CSV.

Hej Experter,

Jeg skal exportere et Excel brugerark til .CSV for at importere det i et program.

Visse polske og tjekkiske tegn vises fint i Excel, men bliver til "?", når jeg exporterer dem til .CSV.

Ex: Adameček bliver til Adame?ek

Hvorledes kan jeg bevarer disse special tegn når i min csv?

/ Zimmerman
Avatar billede natkatten Mester
10. august 2011 - 19:05 #1
Problemet er, at Excel (i brugen af CSV-formatet) ikke håndterer Unicode tegnsættet korrekt.

Men du skulle kunne omgå problemet ved at lave en eksport i Unicode tekst (*.txt), idet de forskellige særlige tegn håndteres korrekt her. De fleste programmer kan også importere dette format, idet separatoren så er mellemrum og ikke et semikolon, som standarden er i Excels CSV.

Hvis du behøver et semikolon som separator, så må du prøve at åbne tekstfilen i en teksteditor og lave en søg-og-erstat. Du kan være nødsaget til at prøve dig lidt frem her for at få den helt korrekt.
Avatar billede zimmerman Nybegynder
11. august 2011 - 08:26 #2
Tak, det lyder dog lidt kompliceret, da jeg skal dog .csv formatet, og lave søg og erstat på mellemrum er være svært at håndtere uden fejl.

Er der andre metoder - Eller software, der kan hjælpe?
Avatar billede natkatten Mester
11. august 2011 - 14:08 #3
Jeg har ikke benyttet dette konverteringsprogram, men ud fra hvad de skriver, så kan det anvendes til dit formål:

http://www.softinterface.com/Convert-XLS/Convert-XLS.htm

Der er mulighed for en gratis afprøvning. Det er blevet testet af Softpedia, som "guarantees that Convert XLS 5.21 is 100% Clean, which means it does not contain any form of malware, including but not limited to: spyware, viruses, trojans and backdoors." Du får dog hermed ikke min garanti for samme ;-)
Avatar billede zimmerman Nybegynder
16. august 2011 - 09:25 #4
Hej

Tak for foslag.

Natkat, jeg fik dit forslag til at virke i praksis. Point på vej.

/ Zimmerman
Avatar billede natkatten Mester
16. august 2011 - 09:36 #5
Fint. Benyttede du programmet fra Softinterface?

/natkatten
Avatar billede zimmerman Nybegynder
16. august 2011 - 09:47 #6
Nej, save as txt tricket og søg og erstat.