Avatar billede piphans Nybegynder
22. august 2011 - 11:17 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Ændre talformat i een celle på baggrund af indhold i en anden

Hej

Jeg har fået en forespørgsel på om det er muligt at ændre talformat i en celle i en kolonne, baseret på en tekststreng i en anden kolonne.

Altså, hvis man i celle B4 taster 4 og man i celle C4 skriver kg. Så skal celle B4 formateres med 2 decimaler.
skriver man derimod Units i celle C4, så skal celle B2 formatteres uden decimaler.

Formateringen skal foretages mens man taster ind i en liste, og altså ikke aktiveres ved tryk på en knap.
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 11:50 #1
Hvis du bruger Excel 2007+ kan du ændre talformatet ved hjælp af betinget formatering.

Hans
Avatar billede piphans Nybegynder
22. august 2011 - 12:00 #2
Jeg bruger Excel 2010, men kan ikke lige se hvordan det skal kunne lade sig gøre?

Kan du være lidt mere beskrivende i dit svar?
Avatar billede piphans Nybegynder
22. august 2011 - 12:56 #3
Skal lige tilføje, at formateringen skal bruges i en liste hvor der kan komme flere poster = flere rækker i arket
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 13:07 #4
Aktiver celle B4, tryk på Betinget formatering, Ny regel, vælg "Brug en formel til at bestemme, hvilke celler der skal formateres".
I feltet "Formater værdier, hvor denne formel er sand" indsætter du (for eksempel) følgende formel:

=INDIREKTE("RC[1]";FALSK)="Kg"
Tryk på knappen Formater, vælg fanebladet Tal og sæt antal decimaler til 2.

Gentag proceduren med formelen:
=INDIREKTE("RC[1]";FALSK)= "Units"
Tryk på knappen Formater, vælg fanebladet Tal og sæt antal decimaler til 0.

Aktiver celle B4, tryk på formatpenslen og "overmal" de celler hvor formateringen skal gælde.

Hans
Avatar billede piphans Nybegynder
22. august 2011 - 13:19 #5
FANTASTISK!

Takker rigtigt mange gange :O)

Lægger du et svar så du kan få dine points?
Avatar billede Slettet bruger
22. august 2011 - 13:53 #6
OK
Hans