Avatar billede brops Nybegynder
23. august 2011 - 09:51 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

matematisk spørgsmål

Hvad hedder det matematisk når jeg laver udregningen n+(n-1)+...+(n-n) f.eks. 5+4+3+2+1+0?

Kan ikke huske hvad det kaldes eller om der er en formel for dette.

Jeg ved at 5! (5 fakultet) er 5*4*3*2*1, men det er ikke den metode jeg søger.

Jeg ved det er en kombinatorisk formulering, som f.eks. kan bruges om et TSP, hvis jeg har 5 noder giver dig mig 5+4+3+2+1 mulige ruter. Men hvad er det denne form for kombinatorik kaldes og findes der en smart måde at skrive det på som ved 5!?

/jonas
Avatar billede clausc Nybegynder
23. august 2011 - 10:35 #1
Du laver en partiel sum i en række. Rækken er 0,1,2,3,4,... og den partielle sum beregnes for n.

Formlen er let at bevise induktivt som:
SUM{0->n}(n) = n(n+1)/2

Der er ingen pæn (ascii-venlig) notation.

TSP??
Avatar billede clausc Nybegynder
23. august 2011 - 10:36 #2
Det skulle selvf være:
SUM{i: 0->n}(i) = n(n+1)/2
Avatar billede brops Nybegynder
23. august 2011 - 12:21 #3
TSP == Traveling salesman problem.

Jeg var bare sikker på det havde en pæn notation og et pænt navn.. men det er ikke så vigtigt. Tak for hjælpen, smid et svar så er der points til dig
Avatar billede brops Nybegynder
24. januar 2012 - 13:04 #4
Clausc hvis du vil have point for svaret så smid et svar ellers lukker jeg en af dagene
Avatar billede clausc Nybegynder
09. februar 2012 - 09:55 #5
Behøves ikke - går ikke op i points
Avatar billede Usa_kker Novice
06. juni 2016 - 09:44 #6
Hey Jonas (Brops).

Er det muligt at komme i kontakt med dig angående Tsp?

Mvh