Avatar billede christianbroendum Nybegynder
24. august 2011 - 00:45 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Bundkort Gigabyte GA-8I945P Pro

Hej

Jeg vil høre om I ved, om det er nødvendigt, at have nøjagtig samme bundkort-model (Gigabyte GA-8I945P Pro) hvis jeg ønsker, at bevare data, da diske kører RAID 0?? Eller kan anden model evt også bruges, så jeg kan starte Windows op etc???

Håber I kan hjælpe

mvh
Christian
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2011 - 07:18 #1
i raid o kan man groft sige at alle 0 tal ligger på den ene harddisk og 1 tallerne på den anden så går den ene død er der kun den lange vej - forfra

det er ALDRIG af det gode hvis man skifter bundkortet ud og fortsætte med samme data - det vil auto give problemer men slevfølgelig hvis bundkortet hat de eksakt drivere kan det lade sig gøre men lad være

du kan bare købe et andet bundkort og lægge raid o ind igen med div drivere og styresytem

m.v.h
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
24. august 2011 - 08:09 #2
Ok- men mine diske fejler ikke noget, det er kun bundkort. Skal bundkort ikke have samme chipset, for at det virker???
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2011 - 08:49 #3
jo hvis det skal være mage til

men hvis din raid o virker er det jo bare at geninstallere windows ligesom man plejer
så som sådan behøver du ikke et bundkort mage til men det er lettere for dig men de bliver jo også ældre og der kommer nye tiltag i nye bundkort
ved opstart trykker man i mit f.eks ctrl + i tror jeg det er og så er man inde og kan oprette raid 0 eller hvad det nu er man vil
det plejer man ikke at ændre på med mindre en af harddiskene  står af - derfor skrev jeg det

men ellers er det jo bare at geninstallere windows der jo er en almen install og som sådan ikke har noget med raod 0 at gøre men er bare et lagrings måde at gøre det på

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2011 - 09:17 #4
http://www.edbpriser.dk/Product/Details.aspx?pid=4888097

de er pebrede i prisen endnu

har lige sat revo drive x 2 i en maskine der ved siden af har den
2x2 tb sata 3 harddiske i raid 0

så det kan man også hvis der er pci plads nok i den
på dette bundkort er der 5 sokler

http://www.imgplace.com/viewimg847/5521/89bundkortet.jpg

m.v.h
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
24. august 2011 - 10:21 #5
Nej ok, men så forsvinder al oprindelig data også?! Med samme model ville den vel blot starte op som den plejer!?
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2011 - 12:18 #6
muligvis - det er ALDRIG helt sikkert men højest sandsynligt
det er jeg ret sikker på den vil

nu er det aldrig en synd af og til at geninstallere sit styresystem fordi det sander til selv om man bruger ccleaner og andet til at fjerne gamle nøgler med

hvad er der du er bange for at miste ved en nyinstall - hvilket program drejer det sig om - der kommer hele tiden nye versioner

m,v,h
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
24. august 2011 - 12:45 #7
så vigtige er data heller, blot mails, dokumenter, som ikke er back-upped!?!!
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2011 - 13:08 #8
læg dem på andet medie eller skriv dem ud inden
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
24. august 2011 - 13:36 #9
Hvis de liggerr i RAID (splittet op på to pcere)0 så kan det jo ikke lade sig gøre at hente data? Det er vel helt ulæseligt når det er splittet op i RAID 0 ???
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
24. august 2011 - 13:39 #10
to diske og ikke to pcere som skrevet!!!
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2011 - 14:20 #11
http://www.youtube.com/watch?v=RYBtmVMtH1g

hvis du tager data ud af en raiddisk f.eks raid 0 henter den fra begge diske men det er svært hvis du blander de forskellige raid typer sammen det kan de ikke finde ud af.

så får du sort skærm
http://de.wikipedia.org/wiki/RAID

m.v.h
Avatar billede christianbroendum Nybegynder
27. august 2011 - 01:10 #12
Venligst lig et svar så tråd kan lukkes!
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2011 - 07:45 #13
ok