Avatar billede kimmys Nybegynder
26. august 2011 - 22:01 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Menu - ændre tekst placering

Hej

Jeg er ved at bruge et gammelt CSS script til en menu; men hvordan får jeg den ændret så, jeg kan ændre tekstens placering (hvilket skal være bunden i venstre hjørne)Problemet er at den bruger " line-height: 69px;" for angivelse af højden på menuen, så er det lidt svært at ændre hvor teksten skal være. - I hvert fald for mig! =) Men det er så her jeg håber der er en som kan hjælpe!

på forhånd tak

Script:

a.menupunkt {
  text-decoration: none;
  font-weight:bold;
  background-color: #292929;
    color: #FFFFFF;
  font-family:Arial,helvetica,sans-serif;
  font-size:11px;
  line-height: 69px;
  display: block;
  width:99%;
  }

a.menupunkt:hover {
  text-decoration: none;
  font-weight:bold;
  background-color: #FFFFFF;
  display: block;
  color: #292929;
  width:99%;

}

a.menupunkt:activ {
  text-decoration: none;
  font-weight:bold;
  background-color: #909090;
  display: block;
  color: #999999;
  width:99%;

}
Avatar billede olebole Juniormester
26. august 2011 - 22:10 #1
<ole>

Det er CSS kode - script er noget helt andet  =)

Prøv at lægge et link til siden. En CSS kode kan man ikke få så meget ud af uden HTML koden, den skal virke på.

/mvh
</bole>
Avatar billede kimmys Nybegynder
26. august 2011 - 22:20 #2
Hej ole

Okay, så en CSS Kode :)

HYML koden ser sådan her ud:

<table width="525" height="69" id="table21">
<tr>
<td width="5" align="center">&nbsp;</td>
<td width="67" align="center" class=menu>
<b>
<a class="menupunkt" href="index.php">START</a></b></td>
</tr>
</table>
Avatar billede NielsErikP Mester
26. august 2011 - 23:35 #3
Hej...
Hmmm.... Kan du ikke bruge padding-top, padding-right, padding-bottom, padding-left???
Avatar billede kimmys Nybegynder
26. august 2011 - 23:48 #4
nej, det ændre desværre ikke rigtig på noget.
Avatar billede NielsErikP Mester
26. august 2011 - 23:55 #5
Hej...
Nå.. kan se det er tables... prøv denne :

http://www.w3schools.com/cssref/pr_pos_vertical-align.asp
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2011 - 08:53 #6
I stedet for line-height kunne du angive height (for block'n) og så justere indholdet med padding.

Kan vi se det spille et sted - det er altid meget lettere at spotte problemer med de ydre øjne : )
Avatar billede kimmys Nybegynder
27. august 2011 - 12:36 #7
Jeg har lavet en testside til jer her:

http://minmini.dk/menu/menu.html

Håber det kan hjælpe jer. =)
Avatar billede olebole Juniormester
27. august 2011 - 17:58 #8
kimmys >> Du kan ikke bruge CSS i et ufuldstændigt HTML-dokument - og slet ikke uden DTD. Gør du det, har du absolut ingen kontrol over, hvordan siden vises. Man kan med andre ord intet teste på din testside  =)

Derudover vil jeg anbefale dig at finde en menu, der er kompatibel med moderne webkode (uden brug af tabeller til layout)
Avatar billede kimmys Nybegynder
27. august 2011 - 19:22 #9
Kender du til sådan en menu, som du vil kunne forslå?
Avatar billede Slettet bruger
27. august 2011 - 22:20 #10
Helt enkelt:
<div id="menu"
    style="display:inline-block; position:fixed; bottom:0px; left:0px; border:1px solid #000; padding:2px;"
>
<a href="http://google.dk">Google</a> <br>
<a href="http://eksperten.dk">Eksperten</a> <br>
<a href="http://computerworld.dk">Computerworld</a>
</div>
Men der er risiko for at det andet indhold på siden skrives "ovenpå"
- kan dog forhindres ved at give body en passende left-margin

display:inline-block sørger for at menu-boksen bliver så lille som muligt, men stor nok til indholdet.
position:fixed placerer boksen fast i forhold til vinduet (sidder fast selv hvis siden scrolles!)
Avatar billede kimmys Nybegynder
27. august 2011 - 23:36 #11
Jeg gjorde som Ole sagde, fandt en nyere menu i CSS, hvor jeg havde mulighed for at rette i padding. Så jeg kunne få menuen til at se ud som jeg gerne ville:

text-decoration:none; padding-left:1px; padding-right:100px; padding-top:60px; padding-bottom:0px }

Vil de hr. have nogle point?

=)
Avatar billede NielsErikP Mester
28. august 2011 - 00:06 #12
Hej...
Hvis menu'en på min hjemmeside, er noget du kan bruge, kan jeg da godt smide HTML og CSS til dig???

www.nielsgjern.dk
Avatar billede olebole Juniormester
28. august 2011 - 20:46 #13
Jeg samler ikke points - ellers tak  =)
Avatar billede Slettet bruger
28. august 2011 - 22:34 #14
Jeg siger (næsten) aldrig nej tak : )
Avatar billede kimmys Nybegynder
28. august 2011 - 22:38 #15
hvad med dig NielsErikP, du nævnte jo selv det med padding. :)
Avatar billede NielsErikP Mester
29. august 2011 - 14:40 #16
Hej..
Dejligt du kunne bruge det... og ja jeg siger heller ikke nej tak, hvis du vil dele lidt ud :-)
Avatar billede NielsErikP Mester
31. august 2011 - 23:18 #17
Hej...
Tak for point  :-)