Avatar billede Slettet bruger
30. august 2011 - 20:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Synology Diskstation D211j Problemer

Har købt en diskstation d211j fra Synology, hvilket volder mig en del problemer. Jeg har købt 2 stk 2TB harddiske fra WD og installeret dem. Kan sagtens logge ind som admin (har dog ændret brugernavnet), og kan også godt ligge ting ind på den, meen

1)
Jeg kører RAID 1 på den, men hvordan ken jeg være sikker på den spejler sig på den anden disk hele tiden ???

2)
Lige i øjeblikket har jeg ikke en MAC adresse i min router fra diskstationen den står bare på 00:00:00:00, og jan kan ikke lave den om i min mac liste på routeren

3)
Dette resultere vel i at jeg ikke kan tilgå min diskstation fra WAN siden i øjeblikket, da jeg ikke kan få DS audio og DS Photo til at virke ordenligt

Der kommer flere opgaver, men lad os nu tage dem først.....
Og ja jeg har læst i manualen, men den er bare dårligt beskrevet synes jeg.....
Avatar billede dumle29 Nybegynder
30. august 2011 - 21:50 #1
for at tjekke om RAID1 virker:

hiv dem ud, sæt dem til en computer og tjek dem, du kan få nogle programmer der læser ext4.

Det med mac addressen er underlig... pas

for at tilkomme den fra wan, skal du portforwarde. Men først skal du lige logge ind på din routher, og se hvor din ip pool går fra og til.

herefter vælger du en ip som er uden for ip pool´en. Altså for at den ikke bliver delt ud til en DHCP client.

nu skal du så sætte statisk ip på din diskstation:

under kontrolpanel -> netværk -> netværksinterface

her skal du vælge "brug manuel konfiguration" og tildele den den ip du har valgt, som er uden for din ip pool.

undernetmaske er oftest 255.255.255.0, men det skulle du gerne kunne finde i din routher.

nu kan du så portforwarde..

du kan se det her skema, for hvad du skal portforwarde:

http://www.synology.com/support/faq_show.php?q_id=299

dog skal det lige siges, at jeg ikke havde held med port 80 til ds photo, så under kontrolpanel -> webservicer -> HTTP-tjenste

tilføj yderligere HTTP-port: vælg en din diskstation ikke bruger.(det er så denne der skal forwardes for ds photo)

mens du er der, kan du også starte webDAV tjenesten, som vil tillade dig at bruge ds filestation.

håber det hjalp, eller så spørg :)
Avatar billede der_kommandant Praktikant
31. august 2011 - 08:03 #2
For at se om RAID1 virker - prøv at frakoble en af diskene mens din DS211 kører, så kan du se om det virker.... ;-)
Avatar billede dumle29 Nybegynder
31. august 2011 - 21:07 #3
#2

Den havde jeg ikke tænkt på :) langt nemmere :)
Avatar billede Slettet bruger
31. august 2011 - 21:37 #4
Når i siger frakoble er det så rent fysisk eller kan man gøre det et eller andet sted i softwaren ????
Det lyder da nemmere end det første forslag ;-)

Nå, min gateway er 10.0.0.1, og så har jeg pool på 8 ip adresser. Derved når jeg op på 10.0.0.9. De tre første .2 .3 .4 er faste trådløse adresser, resten er frit givet ud til DHCP.

Så starter jeg igen med 10.0.0.10 og videre. Min diskstation har så 10.0.0.12, hvilket virker fint.

Fandt faktisk ud af det med MAC adressen. Fik routeren genstartet, og kigget lidt på det i dag, og efter at have slette den mærkelige MAC adresse lykkedes det.

Kan se jeg ikke har haft samme dokument som du henviste til da jeg har lavet portforwarding, så nu virker det også med port 80. Bortset fra den var brugt til noget andet.

Det eneste jeg ikke lige kan få til at virke er FTP udefra på min tlf. Kan godt for lov til at lave forbindelsen, men den siger at mappen jeg peger på ikke er gyldig, så det skal jeg lige have roddet lidt med.

Noget andet er skal jeg aktivere min firewall på diskstationen eller er det kun hvis det skal være super sikkert......
Avatar billede Karsten Rasmussen Nybegynder
21. september 2011 - 21:44 #5
Den bør du kun pille ved, hvis du ved hvad du gør.
Hvis den sidder bag nat, kører den fint med bruger kontrol.
Husk også at forwarde portene til pasiv ftp. så burde det virke.