Avatar billede aitnemed Novice
03. september 2011 - 11:32 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Include af ekstern kode i Wordpress template fejler

Hej eksperter

Jeg har en hjemmeside i Wordpress, hvor jeg med delvis succes sporer besøg fra crawlere (søgemaskiner, spambots osv.) i Google Analytics.

Mit problem er nu at forstå, hvorfor jeg kun har delvis succes.

I min Wordpress template linker jeg i headeren til en "hemmelig" php-fil, som banner crawlere fra sitet via ip, hvis de besøger filen (jeg har sørget for, at søgemaskiner ikke crawler filen).

I denne fil har jeg inkluderet følgende kode, der med succes tracker crawlere i Google Analytics:

/**********GA For Search Bots**************/

//Configuration
$GA_SB_ACCOUNT = "MO-XXXXXXXX-X"; //Replace with GA profile id. make sure to replace UA with MO
$GA_SB_PATH = $_SERVER['DOCUMENT_ROOT']."/gaforsearchbots/ga.php"; //location of the GA for Search Bots script

$status = "";

if (file_exists($GA_SB_PATH)){
    $status = "True";
    include($GA_SB_PATH);
}
else {$status = "False";}

/**********GA For Search Bots**************/

Det der undrer mig er, at når jeg inkluderer samme kode i min Wordpress template, så spores der absolut intet. Men det er kun mine Wordpress-sider, der linker til den "hemmelige" php-fil, så crawlerne må nødvendigvis starte der.

Dvs. hvis de bliver tracket i den "hemmelige" php-fil, så har de været på mit Wordpress site først - men den del trackes ikke.

Hvori ligger forskellen på at inkludere koden i en seperat php-fil og i Wordpress' template og hvordan kan jeg fejlfinde/fikse det, så jeg også tracker crawlere på den Wordpress-styrede del sitet?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
03. september 2011 - 14:26 #1
Jeg vil fraråde dig at ændre i selve template, så er det nemmere at opdatere tema i fremtiden. I stedet vil jeg mene du bør bruge action hooks i et plugin

function AddToHeader()
{
    // din php kode her
}
add_action('wp_head', 'AddToHeader');
Avatar billede aitnemed Novice
03. september 2011 - 15:55 #2
Tak for svar.

Min template bliver ikke vedligeholdt af andre end mig selv, så mht. opdateringer er det ikke aktuelt.

Men er ikke helt sikker på, om jeg forstår dit svar. Foreslår du, at jeg skal til at skrive mit eget plugin for at få det til at virke?
Avatar billede heinzdmx Nybegynder
04. september 2011 - 16:34 #3
Det kan være en mulighed at se på om det kan få det til at virke.. Jeg synes i hvertfald det er forsøget værd.

Dit plugin skulle i så fald bare indeholde følgende kode:

<?php
/*
Plugin Name: Name Of The Plugin
Plugin URI: http://URI_Of_Page_Describing_Plugin_and_Updates
Description: A brief description of the Plugin.
Version: The Plugin's Version Number, e.g.: 1.0
Author: Name Of The Plugin Author
Author URI: http://URI_Of_The_Plugin_Author
License: A "Slug" license name e.g. GPL2
*/
?>

function AddToHeader()
{
    // din php kode her
}
add_action('wp_head', 'AddToHeader');

Og lægges i wp-content/plugins mappen

Så skal du ind under plugins og aktivere den og så kan du teste om det virker.
Avatar billede aitnemed Novice
04. september 2011 - 18:07 #4
Tak for svar. Jeg har nu lavet et testplugin og aktiveret det. Nu venter jeg blot på resultaterne. Har allerede bedt Google om at reindeksere min forside i håb om, at jeg inden for nogle timer, kan se det i Google Analytics.

Giver dette ingen resultater, kan jeg dog først entydigt konkludere, at det ikke virker, hvis der kommer en spambot forbi, som bliver tracket i min eksterne fil og stadig ikke tracket i min WP-styrede del af sitet.
Avatar billede aitnemed Novice
19. september 2011 - 16:12 #5
Pokkers!

Har lige tjekket op på mine analytics-data, og kan se, at jeg stadig ikke får tracket crawlerne i Wordpress. Google Analytics har ganske rigtigt tracket botterne, når de hamrer ind i min botfælde, men ingen aktivitet spores fra de WP-sider, der linker ind til min botfælde.

Der er åbenbart noget andet i WP, der kolliderer med trackingkoden.
Avatar billede aitnemed Novice
02. november 2011 - 07:08 #6
Jeg lukker den her.