Avatar billede Champione Praktikant
03. september 2011 - 17:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Bilkøb - skal - skal ikke?

Hej brugere..

Jeg er kommet i den fine position, at jeg har mulighed for at købe min fars bil..
Men jeg er sådan i tvivl.. Da det er mange penge..

Jeg har tidligere været en bil-entusiast, som har haft nyere biler - hvilket var dejligt.. Selvfølgelig grundet køreglæden, men dengang mere prestigen der spillede ind.

Min far har en BMW320d, altså dieselmodellen med 164 hk, og et solidt træk, samtidig med den har en super fornuftig køreøkonomi.
Den er fra 2005, og har kun kørt 55.000 km.. Den er passet og plejet utroligt fornuftigt, har overholdt alt service og er altid blevet utroligt vedligeholdt både indvendigt, som udvendigt..

Jeg har idag en rådgammel Polo fra 1996, den kører hver dag, starter og er uden problemer - men det er dog en gammel bil.
Jeg er sælger i mit erhverv, og kører primært i storkbh., men også udenfor...

Nu har jeg mulighed for at købe hans - prisen er omkring 220.000 kr., og det er et stabilt niveau under prisen på nettet.. Man kan finde biler i sammen prisleje, men det er altså biler der har kørt over 200.000 km..

Budgettet kan holde til det - uden problemer, banken har godkendt.. Men det næste er at han har tilbudt at financiere bilen gennem ham - altså et fast afdrag, uden udbetaling.. Altså fine betingelser må man sige.

Dog er jeg vant til et helt andet rådighedsbeløb da min nuværende bil er en ren forbrugsbil...

Jeg er rimelig gearet på det - er jo en klassebil, han har haft den fra ny, og har ikke kørt særlig meget grundet firmakørsel..

Søger lidt input på hvad I ville have gjort i samme position?

Kom frisk..
Avatar billede olf Nybegynder
03. september 2011 - 18:00 #1
Lyder som et godt køb!

Det jeg finder vigtigst i dit indlæg er, at du skriver du er vant til et andet rådighedsbeløb.

Jeg ved ikke hvor lang tid du skal betale den af over, men hvis jeg var dig ville jeg spørge mig selv, om jeg de næste x år vil "nøjes" med et lavere rådighedsbeløb, for at få den fede bil? Eller om jeg hellere vil have et større rådighedsbeløb for så at køre rundt i en ældre bil (som måske også snart skal skiftes til en anden, ældre bil).
Avatar billede 220661 Ekspert
03. september 2011 - 18:02 #2
Fristende tilbud med gode afbetalingsmuligheder, uden jeg dog har nogen fornemmelse om prisen på bilen.

Der er kun et men, og det er om du har den samme holdning til hvordan en bil skal passes?

Kunne tænkes der kunne blive lidt gnidninger, hvis ikke du lever op til nogle krav din far måske forventer. Og det ville jo være ærgerligt.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
03. september 2011 - 18:12 #3
Ingen input til selve købet... - men husk, som tillæg til det reducerede rådighedsbeløb, at dine værkstedsregninger sandsynligvis vil stige - og med garanti også din forsikringspræmie. Til gengæld kan det ske din "grønne afgift" bliver et par hundrede kroner mindre. Men samlet set skal du altså, foruden afdrag, huske på en ekstra månedlig udgift til værksted og forsikring på måske 1-2000,- samlet set. (det ville det være i mit tilfælde, da jeg har en god "baggårds" mekaniker, der næppe kan håndtere den nyere bil...)
Avatar billede finb Ekspert
04. september 2011 - 12:15 #4
Bland ikke venner, familie og penge...
Avatar billede 220661 Ekspert
23. september 2011 - 17:53 #5
Hvad endte denne med?
Avatar billede Champione Praktikant
04. oktober 2011 - 12:21 #6
Jeg købte den - og fik solgt den gamle..

Så er godt tilfreds ;)
Avatar billede Champione Praktikant
04. oktober 2011 - 12:22 #7
Lukker den lige..
Avatar billede 220661 Ekspert
04. oktober 2011 - 16:02 #8
Er der ingen af de tre kommentarer du kunne bruge i dine overvejelser?