Avatar billede sorth Novice
06. september 2011 - 11:01 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Formel til placering af rækkefølge udfra bestemte kriterier

Hjælp

Er det muligt med Excel at placerer 5 fodboldhold i en rækkefølge fra 1 til 5. Ud fra følgende kriterier.
1.    Flest point
2.    Indbyrdes kamp
3.    Målforskel
4.    Flest scorede mål
I kolonne A:1 til A5 holdnavne
I kolonne B:1 til B5 Scorede mål
I kolonne C:1 til C5 Mål lukket ind
I kolonne D:1 til D5 Point
I kolonne E:1 til E5 Placering
Er det muligt at få kolonne E til at ændre sig med placeringen fra 1 til 5. Når kolonnerne fra B til D ændre sig??.

Håber at det er beskrevet godt nok
06. september 2011 - 11:10 #1
Indbyrdes kamp indgår ikke i de nævnte data!

Ingen problemer med de øvrige kriterier.
Avatar billede sorth Novice
06. september 2011 - 11:47 #2
Det vil så sige, at man skal brug det område hvor de enkelte resultater er tastet ind. For at indbyrdes kampe kan indgå som et kriterier. Er det rigtigt forstået. Eller kan det gøres hvis man lister alle 10 kampe op i en rækkefølge med holdnavn, målscore, mål lukket ind og point ??.
Avatar billede natkatten Mester
06. september 2011 - 16:32 #3
Du bliver nødt til at lade området med mærmere udvalgte resultater (mellem de hold, der har samme antal points) indgå i rangeringen. Det bliver lidt komplekst, men det kan helt sikkert lade sig gøre i Excel.
Avatar billede sorth Novice
06. september 2011 - 17:09 #4
Hvis man så siger at indbyrdes kampe er som anført nedenfor, og man bruger
kolonner A15, B15, C15, D15

Hold 1    Hold 2    1    0
Hold 1    Hold 3    1    0
Hold 1    Hold 4    1    0
Hold 1    Hold 5    1    0
Hold 2    Hold 3    1    0
Hold 2     Hold 4    1    0
Hold 2    Hold 5    1    0
Hold 3    Hold 4    1    0
Hold 3    Hold 5    1    0
Hold 4    Hold 5    1    0

Er det så muligt sammen med de andre informationer, at lave placering i E1:E5. Og er der nogen der vil være behjælpelige med formlen. På forhånd tak
Avatar billede natkatten Mester
07. september 2011 - 11:01 #5
Hvis det er EM-kvalifikationen, som du tænker på, så vær lige opmærksom på dette:

http://www.dr.dk/Sporten/Fodbold/Landsholdet/2011/06/06/06154711.htm

(henviser til UEFA's regelsæt her:

http://www.uefa.com/MultimediaFiles/Download/Regulations/uefa/Others/91/48/36/914836_DOWNLOAD.pdf

Det fremgår her, at undervejs i turneringen er det målscoren, der afgør placeringen. Og at det først er når alle kampe er færdigspillede, at de indbyrdes kampe afgør slutstillingen i tilfælde af pointlighed.

Dette bør også afspejle sig i en regneregel i Excel. Dette gør det jo noget lettere at lave et regneark, som viser den løbende stilling i puljen.

Jeg arbejder sandsynligvis med at lave et regneark, som kan benyttes, og som jeg i givet fald gerne vil sende til dig.
Avatar billede sorth Novice
07. september 2011 - 12:51 #6
Hej Natkatten

Det er helt rigtigt forstået, at det først er til sidst, at det er den indbyrdes kamp der tæller i tilfælde af point lighed.

Hvis du har mulighed for at lave et sådan regneark, og vil sende det til mig vil jeg være dig dybt taknemmelig.

mvh

HS
Avatar billede prinsib Seniormester
08. september 2011 - 09:20 #7
Hej natkatten.
Når du får lavet arket, vil du så ikke lægge det her også, så der er flere der kan få glæde af det (bla. mig)
prinsib.
Avatar billede sorth Novice
23. oktober 2011 - 19:16 #8
Da der ikke kommet nogen svar sletter jeg dette spørgsmål