Avatar billede moxxi Nybegynder
07. september 2011 - 09:16 Der er 8 kommentarer

Private samtaler på facebook - må de offentliggøres af en anden?

Jeg skal lige høre..

Mig og en kammerat har siddet og skrevet til hinanden på facebook, omkring noget snyd (som var ironisk ment mellem os)

Men at så en tredje kommer ind på min facebook og tager billeder af den samtale vi har haft. Og sendt dem videre til en ven, som så har valgt at offentliggøre dem.

Hvor det jo ser enormt underligt ud fra dem der læser det.

Må han godt bare gøre det? - altså tage billeder af noget privat og så sende det videre? det kunne jo have været alt muligt andet man også havde skrevet om.
Avatar billede beetle Nybegynder
07. september 2011 - 09:50 #1
Uden at være jurist, så ville jeg mene at der er to forhold i det her. Umiddelbart lyder det her som en krænkelse af brevhemmeligheden og privatlivets fred, men omvendt har man også selv et ansvar for at holde sit "snavsede vasketøj" væk fra det offentlige lys.

Hvis jeg overhører en samtale mellem to personer - som jeg ikke skulle ha' hørt - og vælger at gå videre med den, er der jo temmelig stor forskel på, om jeg hørte samtale fordi jeg gemte mig bag en sofa, eller fordi jeg gik forbi på gaden hvor samtalen foregik, højtråbende, for åbne vinduer.
Avatar billede moxxi Nybegynder
07. september 2011 - 09:59 #2
Ja, men nu er det sådan, at den er skrevet privat på facebook kun mellem os to, at han så logger ind på min facebook og ser samtalen, og tager billeder af samtalen og sender videre er det lovligt? - at så ham han har sendt det til sender det til en nyheds site som poster det.
Avatar billede natkatten Mester
07. september 2011 - 10:03 #3
Jeg er heller ikke jurist, men når du og din ven "snakker sammen" på Facebook, så svarer det for mig til, at I snakker sammen i et "offentligt rum" som f.eks. en togkupé. Man skal både her og på Facebook være helt klar over, at andre kan lytte med, og måske - bevidst eller ubevidst - videreformidle et brudstykke af en samtale til andre.

Efter min opfattelse er det moralsk forkert at videregive de informationer, som man får på Facebook til andre på den måde, som det er sket her. Men jeg er ret sikker på, at det vil være vanskeligt/umuligt at rejse endsige vinde en sag på det.

Jeg ville klart tage en alvorlig snak med den "ven" (venner på Facebook er ofte mange ting), som har videresendt samtalen eller - hvis det blot er et perifert bekendtskab - helt droppe Facebook-venskabet.

Og så i øvrigt fremover tænke på, hvad jeg skriver på Facebook. Der er flere eksempler a la dette:

http://www.business.dk/tech-mobil/facebook-chefen-kigger-med-og-fyrer-loes
Avatar billede Spench88 Nybegynder
07. september 2011 - 11:08 #4
Forstår godt din frustration Moxxi, har enda selv læst nyheden på Xplayn, men som du accepterede da du lavede en facebook bruger er dit facebook materiale åbent til offentligheden. og dine private samtaler er dit "ansvar" at holde personlige.

Men håber da at jeres "lille" episode vil vende så vi kan se dig og Emil fyre lidt igen ;)

btw. fik i ban eller må i fortsætte i diverse turneringer?
Avatar billede natkatten Mester
07. september 2011 - 11:12 #5
Kig i øvrigt på dette skrevet af en jurist:

http://www.juraeksperten.dk/en_blandet_beskyttelse_af_din_post.html

Det handler ikke om Facebook, men om straffelovens §263 (krænkelse af brevhemmeligheden), herunder bl.a. en arbejdsgivers ret til at læse en medarbejders elektroniske post.
Avatar billede pstidsen Novice
07. september 2011 - 18:16 #6
hvem var det der gik ind på din facebook? En som kendte koden eller hackede? for hack er i den grad ulovligt!!
Avatar billede jano59 Nybegynder
07. september 2011 - 18:51 #7
Det er meget nemmere at bedømme hvis du lige ligger det omtalte foto ind i tråde.....

<8*)
Avatar billede Chresten Praktikant
05. august 2020 - 23:39 #8
Mit besyv: Er det så ikke piv-ulovligt, når Facebook har offentliggjort samtlige private messengerbeskeder som ‘opslag’ fra årene 2007 og 2008?