Avatar billede alexi Praktikant
11. september 2011 - 01:09 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Ny stationær - HD video-redigering

Jeg ved godt, at det er et hyppigt emne her på exp.dk - men teknologiens verden er nu en gang forvirrende. :)

Jeg står og skal købe en ny stationær til  HD video-redigering (After Effects, Premiere Pro i den dur), men jeg ved ikke, hvad jeg skal efter hardware-mæssigt. Computeren må selvfølgelig også gerne kunne køre nyere spil - men det giver vel sig selv. :)

Jeg har fået en del anbefalinger ang. leverandøre - blandt andre pcnordic.dk og wupti.dk. Pcnordic.dk virker umiddelbart god, da computerene kan leveres overclock'ed.

Men hvad mener I, der ville være optimalt?

Budgettet ligger på mellem 8000-9000 kr.
11. september 2011 - 08:09 #1
SSD Harddisk til STYRESYSTEMET + INSTALEREDE PROGRAMMER

Rimelig stor Harddisk til DINE DATA (HD Video)

---

www.eksperten.dk/list/aabnespoergsmaal/alexi Point ude: 590 ?
www.eksperten.dk/faq#faq-8-5
Avatar billede jokkejensen Novice
11. september 2011 - 10:26 #2
Det afhænger meget af hvilken type film du skal redigere, er det store mængder ukomprimeret film, så skal du have noget raid 0, til at behandle de store mængder data, er det komprimeret film, er en 7200rpm hurtig nok men cpu spiller en stor rolle. En ssd til system er unødvendig pengene er brugt bedre.

I grafik, skal du tænke et power openGL 2.0, ex:

Nvidia GTX 470 og opefter, men endnu bedre Quadro (FX) 4000 og opefter.

i CPU skal der tænkes hyperthearding, bigtime, CS5.5 understøtter 8 kerner, så jeg ville gå efter en i7, eller xeon men intet under.

Ram skal du op på en 12Gb

/J
Avatar billede alexi Praktikant
11. september 2011 - 16:59 #3
Ja, jeg undskylder de mange point, der er ude.

Ok - jeg er lidt klogere på hardware. :)
Hvis I skulle komme med nogle konkrete eksempler på mulige computer? Altså hos en leverandør.
Avatar billede jokkejensen Novice
11. september 2011 - 17:43 #4
Desværrre jeg samler selv :/. Og kender kun til lenovo serierne og de er ret dyre. især når man skal customize bare lidt.

Men jeg ville personligt gå efter en i7, et GTX 580, 12gb value ram 9-9-9, 2x1 TB raio 0 system, Extra datadiske (efter dit behov).. Og husk at tage noget backup :) fra system disk.

Denne pc er også velegnet til tunge 3d spil. og et fornuftigt budget.

Skal det være profesionelt skal du ud og finde et Quadro kort evt flere, dual Xeon processor - det løber rigtigt hurtigt op i en dyr pc, men kender ikke dit budget.
Avatar billede jokkejensen Novice
11. september 2011 - 18:07 #5
Ex:

http://www.proshop.dk/Bundkort/ASUS-Sabertooth-X58-2234185.html
http://www.proshop.dk/CPU/Intel-Core-i7-950-2152724.html
http://www.proshop.dk/Grafikkort/GIGABYTE-GeForce-GTX-470-GDDR5-
2 x http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-1000-GB-harddisk-
http://www.proshop.dk/Harddisk/Seagate-2000-GB-Green-64MB-2238234.html
http://www.proshop.dk/DVD-Blu-Ray-Drev/Sony-NEC-Optiarc-DDU1681S-DVD-ROM-2164496.html
http://www.proshop.dk/RAM/Kingston-12GB-DDR3-1600MHz-(3x4)-HyperX-2189501.html

Det er et fornuftigt setup til budgettet, det koster ialt 7200 usamlet, jeg ved de gerne vil samle den for dig, teste osv, husk de 2x1TB skal køre raid 0. Der mangler et kabinet samt div harddisk/dvd-brændere kabler.

så har du 800-1800kr til ovenstående.

Hvis du får råd, så sæt et grafik af samme type og mærke i, med bridge imellem, så får du noget der ligner 50-60% mere ydelse på GPU, vha 2.
Avatar billede jokkejensen Novice
11. september 2011 - 18:07 #6
how, også 2x brændere
Avatar billede alexi Praktikant
11. september 2011 - 19:28 #7
Hvad mener du præcist med, at harddiskene skal køre raid 0?

Ang. kabinet og strømforsyning: Hvordan ved jeg, om kabinettet passer til delene? Eller det er måske mere eller mindre standard? Og hvordan ved jeg, hvor stor en strømforsyning der passer til? Ville 750W være nok?

Et sidste spørgsmål: Ville det være værd, at smide 1000-2000 kr. ekstra oveni budgettet og så få det bedre en computer?

Og tak for den store hjælp indtil videre. :)
Avatar billede jokkejensen Novice
11. september 2011 - 20:47 #8
750 er rigeligt til det setup, måske hvis du sætter et extra grafikkort i og de skal yde max, at det så kommer til at gå ned, det oplevede jeg selv med en 450W på et GTX 580.

Jeg ville smide pengene i et bedre grafikkort... jeg har selv købt et GTX 580 med 3gb ram fra gainward, med ovenstående setup (JEg har dog et andet bundkort) - afvikler jeg alle spil i 1080 i højeste specs..

Men 3dstudio max har også høj glæde af en god gpu :)

Pengene kunne også smides i en, som førnævnt, SSD disk, en 80-120GB hvor du installerede windows/adobe CS, så har du lynhurtig adgang til windows og programmerne IO mæssigt, det giver en, syntes jeg, meget mere lækker brugergrænse flade - da den svarer med det samme (altså slut med at det tager evigheder at maximere vinduer osv)
Avatar billede jokkejensen Novice
15. september 2011 - 16:05 #10
Den passer fint sammen, jeg ville bede proshop samle, det er tåbeligt andet - så er du sikker på den kører ved modtagelse.

Ellers følg nogle af de mange video'er på youtube etc. Umiddelbart er det vigtigtste nok at du rammer skruehullerne på bundkortet med de fødder der sættes i kabinettet 9 stk i dit tilfælde, ikke bukker nogle pins når du fjerner kapsel/sætter cpu i, montere cpublæser korrekt.

Resten er mere eller mindre ligetil.
Avatar billede alexi Praktikant
15. september 2011 - 17:24 #11
Det var også CPU indsætningen, jeg var mest nervøs for.
Jeg mindes bare at have læst, at Proshop ikke vil montere CPU for at undgå beskadigelse.

Men jeg vil bede dem samle så. :)

Hvis du laver et svar - giver jeg point.
Og mange tak for hjælpen! Det var kanon.
Avatar billede alexi Praktikant
31. marts 2012 - 12:17 #12
Det kommer vidst ikke et svar - så jeg lukker bare.