Avatar billede cmo0812 Nybegynder
13. september 2011 - 15:25 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hvordan laves en rapport i Dynamics AX 2009?

Hej Eksperter

Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan man laver rapporter i Dynamics AX 2009? Altså hvordan kan jeg lave en rapport som eksempelvis viser en given periodes regnskab, herunder subtotaler, og hvordan laves disse subtotaler?

Jeg håber på hjælp ;o)

/Casper
Avatar billede jjam Juniormester
13. september 2011 - 17:22 #1
Du bør nok se på de muligheder der er for at lave en balance.
Du kan selv definere et antal balancer i AX.

Mere generelt så kan du via guden udvikling/rapporter danne rapporter der gemmes og tilrettes i udviklingssystemet. (Det er nok ikke for den gennemsnitlige bruger)

Eller tag fat i en konsulent og få en dags undervisning.(f.eks. www.hexdata.dk )
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
14. september 2011 - 09:58 #2
Kræver det et ekstra modul? Altså udviklingsmodul? eller?

/Casper
Avatar billede jjam Juniormester
14. september 2011 - 10:37 #3
Opsætning og udskrift af balancer, kan ske fra Finans modul.
Udvikling af nye rapporter sker via udviklingsmodul, og kræver ret til udvikling.
Ellers så er der muligheden at kopiere data til Excel, og arbejde videre her.
Avatar billede cmo0812 Nybegynder
14. september 2011 - 15:56 #4
Send svar så du kan få point
Avatar billede jjam Juniormester
14. september 2011 - 17:35 #5
svar
Avatar billede Christen Juniormester
11. september 2020 - 13:58 #6
Brugerne kan selv lave deres egne rapporter.
De skal gå op i Microsoft Dynamics AX menuen øverst til venstre og så vælge: Tools/Development tools/Wizards/Report Wizard

Her kan man så vælge de tabeller man ønsker, hvilke felter man ønsker at filtrere/sortere på mv. Til sidst ender man op med en bruger rapport man kan gemme.

Man kan derefter åbne den i AOT'en og rette den til.
Indlæringskurven er stejl. Men når først man har fundet fidusen kan man faktisk lave alt. Det kræver at man lærer at kode lidt. X++ mindre meget om C# eller Java.

Jeg har f.eks lige lavet en label der udskriver en 2D matrix kode - samt en alm. barcode, vertikalt. Det meste kan lade sig gøre.

Nogle virksomheder har installeret et rapport værktøj "ovenpå" AX.
F.eks. Transform / Formscape. Det bliver solgt på baggrund at af det så er "lettere" for køberen at rette sine eksterne dokumenter til.

I AX benyttes dog ofte kun 4-5 forskellige eksterne dokumenter og de ville kunne rettes til billigere end at købe Formscape (eller lign).

Det sælges dog alligevel til kunden, fordi firmaet der laver Formscape giver "kick-back" til den sælgende virksomhed. Der betales nemlig et årlig abonnement for det. Koster det f.eks. 80.000 kr årligt - får sælgeren 40.000 kr.