Avatar billede nugga Nybegynder
16. september 2011 - 21:12 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Skal jeg virkelig have mere RAM?

Jeg har en den mindste MBP fra 2011, altså den nyeste model.
Den har 4gb RAM, men af en eller anden grund virker det ikke til at være nok.
For det meste bruger jeg i følge et program jeg har alt mit RAM og det gør at programmer starter forholdsvis langsomt på min computer. Fx tager det 15-20 sekunder at starte microsoft word.

Jeg mistænker lidt OSX Lion i at være skyld i det, da jeg med alle programmer lukket, ligger på et RAM forbrug på 2-2.5GB På samme tid.

jeg vil også lige tilføje at jeg tit har en browser med 6-8 fanebalde, et par pdf'er, skype, dropbox, evernote, et program kalder curio, en ret tung lommeregner applikation og nogle andre småtterier åbne på samme tid

Jeg har værktøjet til at skifte rammene, hvis det skal være, men jeg synes lige jeg ville have jeres reaktion først. Kan det virkelig passe at min computer skal have så højt et RAM forbrug? I dag tør man jo knap nok nævne at ens computer har mere end 4gb RAM, før de første allerede har påpeget at det både er overkill og spild af penge.
Avatar billede webweaver Praktikant
16. september 2011 - 21:23 #1
Hmm. Jeg synes bestemt ikke, at det er overkill at have mere end 4GB ram. Kommer naturligvis helt an på, hvad computeren skal bruges til. Uden at nævne hvor meget, kan jeg da fortælle, at jeg har en hel del mere end 4GB siddende, og jeg er rigtig glad for det! :-)

Så jeg vil gerne anbefale, at du har mere til rådighed.
Generelt passer det meget godt med, at et styresystem ca. sluger 2GB i sig selv. Så det er begrænset, hvad du har tilbage, hvis du har flere tunge programmer åbne samtidigt.

Husk dog også, at diverse oprydninger og defragmenteringer på computeren også kan gøre den væsentlig hurtigere.
Avatar billede nugga Nybegynder
16. september 2011 - 21:30 #2
Tak for svaret:)
Ram ser ud til at være helt billige lige nu, så jeg tror bestemt jeg vil overveje at opgradere.

Jeg tror måske også at OSX Lion er en del tungere det gamle Snow Leopard, måske Apple forbedre det lidt hen af vejen.
Avatar billede egonspock Seniormester
16. september 2011 - 21:38 #3
Du kan måske forfølge lidt hvad der bruger RAM. Der kan sagtens være nogle hjemmesider, der enten bruger nogle plug-ins, Java eller Flash (især), eller blot misbruger javascript på en måde, så de spiser uendelig meget RAM. - og ja, så kan Safari eller hvad du nu bruger sagtens bruge 3 GB selv!

Jeg har 8 i min (store) MBP og det er ikke for meget. Jeg følger dog også lidt med ved brug af iStat Menus: http://bjango.com/mac/istatmenus/ På min iMac, hvor jeg næsten ikke bruger browseren, er 4 til gengæld ganske rigeligt, go figure...

Bemærk i øvrigt især hvis den ledige RAM kommer ned under et par hundrede MB, så begynder min at knirke og så kan man overveje at lukke nogle programmer eller sågar (gisp) genstarte.
Avatar billede edinmdk Nybegynder
17. september 2011 - 00:15 #4
Det er ikke ensbetydning med at den starter langsomt programmer op osv. at du skal have flere ram i

Det kan også godt være at du bare har for meget bras liggende på pc'en :S ...

Mine blogs:
www.edinm.dk
www.beboo.dk
Avatar billede nugga Nybegynder
17. september 2011 - 00:37 #5
edinmdk jo det er.

Hvis computerens RAM er fuld, kan den enten bruge tid(= langsommer) på at rydde op i rammene. Eller benytte en SWAP partition, hvor computeren benytter en del af harddisken som RAM, hvilket er utroligt langsomt.

Egonspock jeg har roddet en smule med nogle stat programmer og jeg synes ikke umiddelbart jeg har fundet en synder. Ud over at systemet bruger omkring 2-2.5gb når alt er lukket.
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2011 - 00:50 #6
Med Snow Leopard bruger min macbook omkring 1 GB med FireFox og iTunes åben. Hvis Lion bruger så meget ekstra ram, tror jeg ikke jeg opgraderer foreløbig.
Avatar billede egonspock Seniormester
17. september 2011 - 00:56 #7
Jeg plejer at sige at man skal på minimum ca. 6 GB hvis man er poweruser, og det er du jo, så det er aldeles ikke overkill.

edinmdk har dog en pointe: hvis du har mindre end 20% ledig plads på disken - og begynder at bruge swap-plads - det har du ikke nævnt om du gør; har du checket efter ? - så vil det blive endog meget langsommere.
Avatar billede nugga Nybegynder
17. september 2011 - 21:00 #8
Min disk er ret ren så jeg tro ikke det er problemet. Jeg har faktisk bare et par basale programmer, word, safari, lommeregner, skype, osv. Men igen spil, film, musik eller andre plads slugere.
Jeg har ikke lige min bærbar nu, men jeg mener jeg har brugt 40-50gb ud af 320gb.

Forresten så har jeg købt nye ram, det er så billigt at det næsten vil være synd ikke at gøre det.
Avatar billede egonspock Seniormester
17. september 2011 - 22:48 #9
Det lyder fornuftigt. Hvis du husker at give tilbagemelding om nogle dage, vil det sikkert være til gavn for alle her :-)
Avatar billede nugga Nybegynder
17. september 2011 - 23:40 #10
Det vil jeg gøre.
Hvis der er andre med (lion) Mac's ville det også være ret hvis de ville dele deres erfaringer? Her tænker jeg især på RAM forbrug
Avatar billede nugga Nybegynder
20. september 2011 - 16:37 #11
Så har jeg fået de nye RAM hjem og jeg må sige at det har været noget af en succes oplevelse.

For det første kostede de kun 328kr modsat de 1540kr Apple tager for at opgradere Rammene. Derudover tog det mig under 10 minutter at skrue låget af, poppe de gamle RAM ud, sætte de nye i og skrue låget fast igen.

Derudover føler jeg klart at min mac er blevet hurtigere under pres.  Fx kan jeg nu sagtens køre en virtuel maskine med Windows uden at systemet bliver langsomt.
Som en lille bonus bør jeg også nævne at den delte grafik hukommelse nu er gået fra 385MB delte RAM op til 512MB.

Som konklusion må jeg sige at det helt klart kan anbefales til alle brugere af MAC's med kun 4gb RAM, især hvis de kører Lion.

Så mange tak for hjælpen alle sammen. I må lige skrive et svar hvis i vil have point
Avatar billede webweaver Praktikant
20. september 2011 - 17:56 #12
Godt, at du fik det til at køre mere optimalt :)