Avatar billede magtens Praktikant
21. september 2011 - 12:08 Der er 19 kommentarer

kan windows 7 flyttes?

hej jeg købte for noget tid siden en kopi af windows 7, (altså en lovlig kopi af microsoft)altså en komplet pakke og fik den lagt ind på en pc men spørgsmålet er så og jeg kan købe en ny pc uden styreprogram og så bare flytte kopien med over i den nye pc.

hvis ja. hvordan gør man så, altså installerer man det bare som man plejer eller hvad gør man?
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 12:15 #1
Det kommer an på hvilken licens din Windows 7 er købt med.
Er det en OEM licens, så kan den ikke flyttes.
Er det en fuld licens, så kan den flyttes.

De billige versioner er oftest OEM licenser og de bindes juridisk til den første PC de installeres på.
Avatar billede natkatten Mester
21. september 2011 - 12:16 #2
Se også diskussionen i denne tråd:

http://www.eksperten.dk/spm/932160
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. september 2011 - 12:19 #3
Ja det kan du godt hvis dine 2 computere er 100 % ens
(Mærke/Model/osv..)
Du skal så have lavet en kopi af Harddisk strukturen men dette er et større projekt end at indstallere den normalt.

Jeg syntes at du bør installere som du plejer..
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 12:22 #4
ok det vil sige at dem der sælges mest af OEM versioner skal købe en ny OEM ved ny pc
????

nej sådan hænger det ikke sammen

man vil blive dirigeret ind til telefon aktivering hvor man siger det er en ny pc - længere er den ikke

så jo den kan flyttes

og så er det faktisk rigtigt
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 12:26 #5
Om de to maskiner er ens eller ej gør ingen forskel for licensen.
En OEM licens er bundet til hardwaren i den første maskine den installeres på og hardwaren er genkendt ved de serienumre der findes i denne, så en maskine der har den samme hardware vil stadigvæk kunne blive set af Microsoft, som værende en anden maskine.
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 12:30 #6
#4 ja, sådan er det faktisk.

Man kan snyde MS lidt ved at ringe til dem og sige at den gamle maskine er crashet og du bare har fået den repareret, men den går ikke mange gange og måske endda ikke engang første gang.

Microsoft har en begrænsning på hvor mange dele der kan udskiftes i en PC før den skal genaktiveres og der er også en begrænsning på hvor mange gange det kan gøres via voice-response systemet.
Antallet af gange i voice-response systemet afhænger også af hvilken version du har. En Pro-version kan typisk aktiveres flere gange end en Home version.
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 12:32 #7
Og lige til dem der stadigvæk er i tvivl, så læs "transfer of license" sektionen her.

http://www.microsoft.com/oem/en/licensing/sblicensing/pages/licensing_faq.aspx#faq2
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 12:32 #8
jeg køber ALTID OEM verioner af windows
de er blligts og er en FULD version
de er bundet op på hardwaren i den pc du installere den på.
så langt er det rigtigt

af og til køber jeg en ny pc og installerer fra scrath med denne OEM version
ved aktivering vil den smide mig over på telefon aktivering der bliver optaget hvor man fortæller det er en ny pc - sådan

sidst havde jeg en længere samtale med supporteren hvor han fortalte mig at de overvejede at droppe telefon aktiveringen men om de gør det er jo en anden sag
de ejer jo også skype men bruger det ikke
kunne ikke drømmne om at give 3500,- til det de kalder en "fuld" version når en OEM er den samme - den er også alt for dyr og det er derfor der er så meget pirateri - hvis de ville havde microsoft stoppet det for længe siden - det ligger i småtings afdelingen

sådan er der så meget
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 12:59 #9
#8

At du har været heldig at kunne snyde systemet indtil videre gør det ikke rigtigt af den grund og der er mange eksempler på at Microsoft pludselig nægter at aktivere en flyttet OEM licens.

Det er rigtigt at det er for dyrt for Microsoft at tage ud til folk, som har fået flyttet deres OEM licenseret Windows til en anden maskine, men det koster dem næsten ingenting at nægte at gøre det over telefonen.

Det skal så også tages i betragtning at hvilken version man kører med, da man nok nemmere kan slippe om det med en Windows XP end en Windows 7.
Windows XP er tæt på at være udfaset, så folk, der får flyttet en licens på forkert grundlag, kommer alligevel meget snart til at skulle opdatere til Windows 7.
Windows 7 forsvarer Microsoft stadigvæk ret så heftigt og jeg har allerede haft mine problemer med dem, da en af mine brugers bærbare havde været til reparation 3 gange, hvor de havde skiftet bundkort i den hver gang. Vi måtte simpelthen have sælgeren af den bærbare til at give os en ny Windows 7 for at løse problemet.
Avatar billede Slettet bruger
21. september 2011 - 13:40 #10
hold nu op med det vrøvl

jeg har ikke snydt noget system
hvis din indstilling er den så fortsæt med den men lad være med at påstå at vi andre snyder

jeg er aldrig heldig heller ikke i lotto (har engang fundet 200 kr.) men jeg er logisk og kunne ikke drømme om at købe en ny oem version hver gang jeg skifter pc det er vel logisk

der er ikke nogen ved deres fulde fem der gør det - jeg beklager
samtlige af mine windows har været oem versioner så med mit held i lotto skulle de nok have stoppet mig ikke
kan du se et ramaskrig der ville komme hvis microsoft begyndte på det

juridisk har du måske ret men logisk nul.
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 14:02 #11
#10 Læs lige tråden som #2 linker til.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
21. september 2011 - 20:15 #12
Den kan flyttes uden problemer,og det er lovligtjeg har gjort det mange gange,nogen gange har det været nødvendig at ringe til microsoft,det kommer an på hvor mange gange Windows har været aktiveret,men der har aldrig været problemer med at få den aktiveret hos microsoft.Den må bare ikke være installeret på mere end en PC ad gangen.Jeg har faktisk talt med rigtige mennesker på Microsoft og de siger også det er lovligt at flytte,bare den ikke er installeret på mere end en PC:men nu er de vist gået helt over til en talerobot,så du kommer nok ikke til at tale med en medarbejder overhovedet,men det er højst sansynligt at det ikke er nødvendig at ringe.aktiveringen går lige igennem langt de fleste gange.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
21. september 2011 - 20:30 #13
Der ber tilsyneladende en misforståelse om en OEM version, hvis pc er født meden Windows version kan den ikke flyttes,men er det en OEM version du har købt i en ITbutik,kan den flyttes,lige så mange gange du har behov for det,bare dn ikke er installeret på mere end en PC.Jeg har som nævnt gjort det mange gange ude problemer.Hvis det var ulovligt var jeg blevet stoppet for længe siden,og jeg taler om mange år,lige siden XP kom frem har jeg gjort det fleregange om året,langt de fleste gange går aktiveringen lige igennem internettet ved første forsøg.
Avatar billede Wally73 Mester
21. september 2011 - 22:18 #14
Din logik halter en hel del.

Hver dag er der tusinderne der kører for stærkt på vejene, men det betyder altså ikke at det er lovligt.
Og selvom de fleste ikke bliver fanget af politiet, så sker der for nogle og chancen er der for dem alle.

De af os der arbejder seriøst med systemadminstration og salg af hardware og software har måttet sætte os ind i licensreglerne.
At andre så vælger at ignorere dem er deres sag.
Reglerne er ret så præcise og linket jeg gav i #7 er Microsofts egen forklaring af reglerne, hvilket betyder at der ikke er nogen højere instans eller anden fortolkning.
Avatar billede jenscarlo Juniormester
22. september 2011 - 07:52 #15
For lige at slå lovligheden afg flytning fast,jeg har ringet til Microsoft mindst 50 gange og jeg har altid opgivet den rigtige grund til at jeg skulle aktivere,det knnne være en ny Harddisk eller et ny Bundkort eller bare et sammenbrud af Windows,og jeg har aldrig haft problemer med at fo licensen fornyet,jeg har endda flyttet den fra en Stationær til en Bærbar uden at få at vide at det skulle være ulovligt,og mon ikke Microsoft ville nægte at forny licensen hvis jeg foretog mig noget ulovligt,og som sagt har jeg altid fortalt den sande grund til geninstallationen,og jeg tror ikke at Microsoft handler imod egne regler den ene gang efter den anden,jeg har aldri skjult noget når jeg har talt med en Microsoft medarbejder og det er altså mange gange,så der må jo være nogle misforståelser et eller andet sted.det skal dog lige siges at de sidste par gange jeg har ringet til dem har jeg fået en tale robot i røret,men det har heller ikke medført problemer,
Avatar billede Slettet bruger
22. september 2011 - 08:23 #16
nu skulle det være uddebatteret ellers gør det internt

et eksempel

http://www.eksperten.dk/bruger/post/send/Wally73

se under faq hvad vi må eller ikke må

http://www.eksperten.dk/faq#faq-9-6

jeg beklager overfor spørger at sådanne debatter skal foregå der stort set kun handler om juristeri

er ikke modstander af debat men nu er det nævnt

m.v.h
Avatar billede Wally73 Mester
22. september 2011 - 11:35 #17
Det var desværre nødvendigt, da spørger kan blive afvist i flytningen, netop pga. det juristeri. :)
Avatar billede Wally73 Mester
23. september 2011 - 16:59 #19
#18 Dit link gælder kun for fulde licenser. Ikke OEM licenser.
Artiklen nævner slet ikke OEM licenser.