Avatar billede angelenglen Nybegynder
03. oktober 2011 - 22:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Ruler tool i CS5 er for præcist

Jeg bruger tit Ruler Tool til at måle hvor mange pixels en given afstand på et billede er.

Men i CS5 er den lidt for præcis til min smag, hvis jeg fx skal måle noget der er 15 px bredt, skriver den ofte 14,98 eller 15,12 osv.
Den rammer stort set aldrig det rene antal pixels, og det er ret belastende, for det gør det sværere at læse, da man ofte skal tage stilling til om der skal rundes op eller ned.

Så jeg mangler en måde at få den til kun at måle hele pixels som minimum.

Hvad er også pointen i at kunne måle mindre enheder end man kan tegne?!?!
Avatar billede donslund Nybegynder
04. oktober 2011 - 06:38 #1
Jeg bruger som regel Marquee Tool når jeg skal måle sådan noget. Den tager i hvert fald kun hele pixels. Når du har lavet en stiplet kasse med Marquee Tool'et, står bredde eller højde i Info-vinduet.
Avatar billede Freebooter Nybegynder
04. oktober 2011 - 08:31 #2
Hej Angelenglen
Der er ikke en metode til at få de hele pixeltal ved L1.
W og H er til gengæld angivet i hele pixels.
Grunden til at du får de "skæve" tal er, at L1 er en udregning som følge af W og H:
Ex.
W:16  H:5  A:-17,4  L1:16,76

sqrt{(16^2)+(5^2)}=16,763}

Vh Brian
Avatar billede prodic Mester
04. oktober 2011 - 17:02 #3
Det kan skyldes at din Info-boks er sat op til at bruge f.eks. Inches som Ruler Units.
Dit dokument kan være sat op til Pixels men overordnet set kan det være sat til Inches, hvilket vil give dig nogle skæve tal.

Skift det under Preferences->Units and Rulers->Units->Rulers eller under Info-palettens Panel Options, hvor Ruler Units skal være pixels.

Det virker om ikke andet her.
Avatar billede Freebooter Nybegynder
05. oktober 2011 - 09:04 #4
Spørgeren refererer til "Ruler Tool" og når det anvendes, vises L med to decimaler uanset om man ser i InfoBox'en eller i toppen af skærmen. Det gør ingen forskel om Rulers er sat til Pixels, Tommer eller andet.
Om det var anderledes i de ældre versioner at Photoshop, husker jeg ikke men i CS5 kan det ikke ændres.
Se:
http://www.10x15.dk/RulerTool.png
Vh Brian
Avatar billede prodic Mester
05. oktober 2011 - 10:14 #5
Freebooter->
Jeg nævner specifikt at f.eks. opsætningen af Rulers ikke har en indflydelse på Ruler Tool.
Ændrer du derimod på den generelle opsætning som nævnt, så slår det igennem på L1-værdien der så afrundes til hele pixels.

Testede i går i CS5.5, men kan nu se at CS5 gør det anderledes.
Det kan man så undre sig over.
CS4 forholder sig på samme måde som CS5.

Så lidt nyt er der da sket i PS CS5.5(5.1)
Avatar billede Freebooter Nybegynder
05. oktober 2011 - 10:22 #6
Det var da en glædelig nyhed! Tak for info.
Der er vel heller ikke nogen som vil savne de to decimaler.
Vh Brian
Avatar billede angelenglen Nybegynder
06. oktober 2011 - 13:06 #7
Er blevet truet til at lukke mine spørgsmål, så accepterer bare denne, selvom jeg ikke har nået at teste det :-/