Avatar billede bais Juniormester
08. oktober 2011 - 14:42 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Lg skærm + kompensator hvilket ben er - og +

Hej  jeg har skiftet nogle kompensatorer i min lcd skærm lg 194 wt, fordi den ikke kunne starte op, og den virker nu så det er fint, men da jeg startede den op der lå den godt nok ned der lød der ligesom en hvislen, kan det være en kompensator der brændte af eller kan det være fordi lcd skærmen lå ned og jeg har været inde på printpladen ?

Hvad er + og - på kompensatoren og vil den brænde af hvis den er vendt forkert ?

Det ene ben er lægere på kompensatoren er det + eller - og hvordan kan vi se hvordan den skal vende på printpladen ?

Mvh Bais
Avatar billede poko1 Ekspert
08. oktober 2011 - 15:00 #1
Hvis det er en opretstående elektrolytkondensator så er det lange ben +
Avatar billede bais Juniormester
08. oktober 2011 - 15:37 #3
det er en opretstående elektrolytkondensator, kan du  se på printpladen hvordan + ben og - benet skal vende ?

Nu virker min skærm godt nok nu men der kom ligesom en hvislen, da jeg startede den op første gang, kan det være en elektolytkondensator der har vendt forkert og er futtet af eller hvad kan hvislen havde været?

Det mærkelige er at skærmen virker fint, men hvis det nu er en ektrolytkondensator der er futtet af vil det så kun være kort tid at skærmen vil virke vil det belaste de andre elektrolytkondensatorer ?

Er det alle Elektrolytkondensatorer der skal vende på en bestemt måde ?

Mvh Bais
Avatar billede poko1 Ekspert
08. oktober 2011 - 15:51 #4
Hvis du på printet kan se en rund ring der er delt i 2 så er den del der ikke er farvet + og hvis du har hørt en hvislen er der nok en kondensator der er læk fordi den er vendt forkert.
Avatar billede bais Juniormester
08. oktober 2011 - 16:03 #5
når nu skærmen virker, den hvisler ikke mere skal jeg så skifte elektrolytkondesatorer igen ,eller hvad vil kosekvensen være, hvis jeg har vendt en eller flere forkert ?

det kan vel ikke være farligt hvis jeg bare lader det være ?

Er der andre måder end at det er det lange ben der er plus man kan se på en elektrolytkondensator, hvad der er plus og minus evt noger der står på den en tegn eller andet ?

Mvh Bais
Avatar billede poko1 Ekspert
08. oktober 2011 - 16:21 #6
Hvis du kigger på dette billede er der en stribe på siden det er - og sådan ser de fleste ud i dag selv om farverne kan være forskellig. hvis skærmen ellers virker kan det jo ikke være p.g.a. kondensatoren med mindre den var kortsluttet og hvis det var den der hvislede er den nok brændt af men ikke kortsluttet.nu er det jo forskel på hvad den blev brugt til nogle er sat i til at overføre et signal andre til at udglatte en spænding.men hvis du tager den ud og skærmen stadig kører er det nok det sidste.
Avatar billede bais Juniormester
08. oktober 2011 - 16:32 #7
hvilket billede ?
Avatar billede poko1 Ekspert
08. oktober 2011 - 16:43 #8
Kondensatoren helt til højre.har en stribe det er -
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_kondensator
Avatar billede bais Juniormester
08. oktober 2011 - 16:51 #9
ok er der forskel på elektolytkondesatorer jeg har købt mine over usa et specielt reparationssæt til lg skærm kan man købe dem ved en radiohandler eller skal det være specielt til computerskærm ?

min skærm kunne ikke tænde og nu har jeg skiftet 6 st elektrolytkondensator og den kan tænde igen det kan godt være jeg har vendt nogle forkert, men den virker og bare det ikke kan være FARLIGT ?

hvor i Danmar kan de købes er det ikke bare dataen der skal være de samme ?

Mvh Bais
Avatar billede poko1 Ekspert
08. oktober 2011 - 17:23 #10
Elektrolyt kondensatorer er ens over alt. spænding og farad skal selvfølgelig være som dem der skiftes ud.
Kan købes mange steder bl.a. http://kortlink.dk/vejle-rc/9qva
Avatar billede bais Juniormester
09. oktober 2011 - 12:17 #11
tak for det , jeg vil nu prøve at skille min skærm af igen , hvis elektrolyt kondensatoren er stået af er den så nærmest bulet op eller hvordan kan man se det ?

Nu virker min skærm jo sådan set ok , men mit spørgsmål er kan det være farligt , hvis en af elektrolytterne er vendt forkert, det er nemlig min knægts skærm,  der kan vel ikke gå ild i den eller eksplodere på nogen måde ?

Mvh Bais
Avatar billede poko1 Ekspert
09. oktober 2011 - 12:32 #12
Det kan jeg ikke sige dig nogle eksploderer andre siver bare elektrolyt væsken og nogle kan du bare ikke se det på??? hvis du har vendt nogen forkert og skærmen stadig virker er det kun for at udglatte en spænding at den sidder der.og så er den ikke farlig nogle sidder som en tidskonstant i forbindelse med en modstand hvor modstanden bestemmer hvor hurtig F.eks. opdateringsfrequensen er men som du kan se er kondensatorer muligheder utallige.
Avatar billede bais Juniormester
09. oktober 2011 - 12:36 #13
Tusind tak for dine svar det har simpelthen været fantastisk tusind tak tusind tak